8 کتاب ژاپنی برتر برای مطالعه در تابستان

به گزارش مجله عکسفا، وقتی به تابستان می رسیم، به زیر سایه های خنک پناه می بریم و اکثرمان وقت و انرژی بیشتری را می توانیم صرف مطالعه کنیم. خواندن کتاب مناسب در زمان مناسب می تواند تجربه مطالعه آثار را مطلوب تر کند؛ اگر کتاب امیدبخشی را در فصل سرما و روزهای تاریک تر سال بخوانیم یا کتابی تراژدی و تاریک را در روزهای آفتابی تابستان بخوانیم، حتی اگر آثار درجه یکی را در دست داشته باشیم، ممکن است به علت ناهماهنگی با محیط اطراف تجربه خوبی نشود. پس فهرستی آماده شده از کتاب هایی که برای تابستان مناسبند. کتاب ژاپنی برای تابستانی گرم و دل انگیز.

8 کتاب ژاپنی برتر برای مطالعه در تابستان

ژاپن یکی از زیباترین کشورهای جهان است؛ از شکوفه های معروفش گرفته تا ادبیات دل انگیزش، ژاپن همیشه برای باقی جهان خاطره انگیز بوده. در سال های اخیر ادبیات ژاپن طرفدارهای پروپاقرص پیدا نموده. به نظر می رسد در ادبیات ژاپن دیدگاه متفاوتی نسبت به جهان و زندگی ارائه می شود که این دیدگاه تنها وتنها متعلق به ژاپنی ها باشد. آنها از اتفاقات معمولی و روزمره هایی که شاید حتی در ادبیات کشورهای دیگر جایی نداشته باشند می نویسند و به روش خودشان این مسائل پیش پاافتاده را مجذوب نماینده تر و مهم تر حالت معمول جلوه می دهند. توصیفات آنها بسیار سرراست و ساده است اما در عین حال در پیروز می شود در بسیاری از موارد نکات عمیق تری را زیر لایه همین توصیفات پنهان نمایند تا خواننده های بادقت به آن پی ببرند. موضوعاتی که بیشتر از ادبیات ژاپن به چشم می آید متوجه احساسات است و کمتر به عقلانیت می پردازند.

1- کافکا در کرانه اثر هاروکی موراکامی (Kafka On The Shore)

  • سال انتشار: 2002
  • امتیاز گودریدز: 4.1 از 5

کافکا در کرانه داستان کافکا تامورای پانزده ساله و پیرمردی به نام ناکاتا، که حافظه اش را از دست داده، است. در این داستان گربه های سخنگو، ناپدید شدن های رازآلود و گفتگوهایی در باب سرنوشت و تفکر را داریم.

کافکا تامورا به قصد فرار از خانه با اتوبوسی از توکیو خارج می شود. در مکانی تازه زمانش را در کتابخانه کوچکی می گذراند و با آدم های تازه آشنا می شود. کافکا یکی از روایت های این کتاب است، روایتی موازی هم در جریان است که آقای ناکاتا را دنبال می نماید که قادر است با گربه ها صحبت کند.

2- کوکورو اثر ناتسومی سوسکی (Kokoro)

  • سال انتشار: 1914
  • امتیاز گودریدز: 4 از 5

کوکورو دوستی میان مردی جوان به نام سوسه کی و پیرمردی را روایت می نماید که سنسی صدایش می زند؛ سنسی در زبان ژاپنی معنای استاد یا راهنما می دهد. در نهایت دوستی آنها به حدی عمیق می شود که مرد جوان از گذشته تاریک سنسی و رازی که در سینه دارد باخبر می شود.

ترجمه واژه کوکورو می شود قلب چیزها. سوسه کی با سنسی رابطه ای عمیق دارد، به نوعی که هر بار سنسی با او سرد برخورد می نماید، تأثیر شدیدی بر احساساتش می گذارد. راوی داستان، سوسه کی، میخواهد رابطه خود با سنسی را به تصویر بکشد و به وسیله گفتگوهایی میان شان به قلب چیزها، مسائل و رازها برسد. این کتاب ژاپنی زیبا به دوستی، عشق، اعتماد و حس افتخار می پردازد، مملو از جملات ساده، کوتاه و صادقانه است که روند فکری عمیق تر و پیچیده تری را در خودش دارد.

3- زن فروشنده اثر سایاکا موراتا (Convenience Store Woman)

  • سال انتشار: 2016
  • امتیاز گودریدز: 3.7 از 5

زن فروشنده ماجراهای زنی به نام کیکو فروکورا را دنبال می نماید که به عنوان فروشنده احساس اطمینان و عزت نفس دارد.

کیکو زنی است که معلوم است مسئله ای دارد اما وقتی زندگی خودش را روایت می نماید متوجه ایرادی نمی شود. او شرح می دهد چه فکرهایی در سر دارد، چه احساساتی به او دست می دهد و هر آنچه می گوید برای خواننده ها ملموس خواهد بود. خواننده درک می نماید که بخشی از جامعه ای شده که موجب می شود کیکو احساس کند به آن تعلق ندارد. کیکو موجب می شود خواننده از خودش بپرسد جاه طلبی چیست و چرا دنبال برترین ماشین، برترین شغل، برترین خانواده و بیشترین عایدی هستیم. مثل هر کتاب ژاپنی در ظاهر داستانی معمولی اما در واقع درونمایه ای عمیق و سوالات اساسی در انتظار کسانی است که این داستان را می خوانند.

4- دفتری از داستان گنجی اثر موراساکی شیکی بو (The Tale Of Genji)

  • سال انتشار: اوایل قرن یازده میلادی
  • امتیاز گودریدز: 3.7 از 5

دفتری از داستان گنجی، که از قدیمی ترین رمان های جهانست، درباره زندگی و ماجراهای عاشقانه هیکارو گنجی است. روایت به نقش او در سیاست و روابطش در دربار می پردازد.

گنجی فرزند نامشروع امپراتور است که در پنجاه وچهار فصل، و سه بخش، روایت می شود. بخش اول به نیمه نخست زندگی گنجی می پردازد که مادرش مدت کوتاهی بعد از به جهان آوردنش می میرد. خودش اولین رابطه نامشروعش را با همسر جوان امپراتور تجربه می نماید که حاصل آن فرزندی است که امپراتور او را به عنوان پسر خودش بزرگ می نماید. در نهایت کار گنجی به تبعید می کشد. سپس به مرکز بازمی شود و به مقام بالایی دست پیدا می نماید. بخش دوم کتاب به دوران میان سالی و پیری گنجی می پردازد و بخش آخر زندگی بچه ها و نوه های گنجی را روایت می نماید.

5- پیش از آنکه قهوه سرد شود اثر توشیکازو کاواگوچی (Before The Coffee Gets Cold)

  • سال انتشار: 2015
  • امتیاز گودریدز: 3.7 از 5

پیش از آنکه قهوه سرد شود روایتی زیبا از سفر در زمان است که در کافه ای کوچک و دنج در توکیو اتفاق می افتد؛ در این کافه مردم می توانند به خاطره ای در گذشته سر بزنند اما سفر در زمان قواعد خاص خودش را دارد.

صندلی ای در این کافه جادویی می تواند کسانی که روی آن نشستند را به سفر در زمان ببرد. قوانینی است که باید از آن پیروی نمایند؛ نباید صندلی خود را ترک کنید، نمی توانید گذشته را تغییر دهید، فقط می توانید با افرادی صحبت کنید که به آن کافه رفتند و تنها پیش از سرد شدن قهوه فرصت دارید حرف هایتان را بزنید.

هر فصل کتاب به داستان های مجزایی پرداخته و شخصیت های متفاوتی در هر فصل با سفر در زمان روایتی را خلق می نمایند. هرچند که شخصیت هایی که کافه را می گردانند در هر فصل دوباره بازمی گردند، اما هر فصل داستان جدای خودش را دارد. این کتاب ژاپنی از معروف ترین آثار سال های اخیر بوده و هنوز هم خواننده تازه به سراغ آن می روند.

6- پاچینکو اثر مین جین لی (Pachinko)

  • سال انتشار: 2017
  • امتیاز گودریدز: 4.3 از 5

پاچینکو ماجراهای خانواده ای کره ای را روایت می نماید که به ژاپن مهاجرت کردند، حماسه ای که چهار نسل این خانواده را در برمی گیرد. داستان به مضامین یافتن هویت خود پرداخته و نشان می دهد ممکن است چقدر گذران حیات حتی در محلی که نسل ها در آن زندگی کردند سخت باشد و بعلاوه نشان می دهد چگونه باید مردمان و فرهنگ های تازه کنار آمد.

سونجا، دختر مردی ماهی گیر، عاشق مرد غریبه ثروتمندی می شود. زمانی که متوجه شد باردار است، پی می برد که معشوقه اش متأهل است. از فشار نگاه مردم و دور شدن از معشوقه اش، با کشیش مهربانی به ژاپن مهاجرت می نماید. این تصمیم زندگی خودش و نسل های بعدش را تحت الشعاع قرار می دهد.

این کتاب نوشته نویسنده ای کره ای ـ آمریکایی است اما از آنجایی بیشتر ماجرا در ژاپن می گذرد، در این لیست آمده. روایتی عمیق و مجذوب نماینده که مناسب مطالعه در طول تابستان است.

7- سرگذشت گربه مسافر اثر هیرو آریکاوا (The Traveling Cat Chronicles)

  • سال انتشار: 2012
  • امتیاز گودریدز: 4.3 از 5

گربه مسافر داستان زیبای دوستی میان مردی به نام ساتورو و گربه ای ولگرد به نام نانا است. روایت هم زبان ساتورو و هم نانا تعریف می شود و سفرشان در ژاپن را نشان می دهد.

نانا و ساتورو در پارکینگ ساختمانی به هم برخورد می نمایند. نانا، گربه ولگرد و راوی داستان، ابتدا نسبت به مهربانی ساتورو بدبین است اما کم کم متوجه می شود واقعاً انسان خوش قلبی است. چند سال در کنار هم زندگی می نمایند و سفری را به سرتاسر ژاپن شروع می نمایند. نانا از مقصود و نیت این سفر خبر ندارد اما تنها برایش مهم است که همراه ساتورو بماند. مثل بیشتر ادبیات ژاپن این کتاب هم در ظاهر داستانی ساده را روایت می نماید اما لایه های عمیق تری از معنا و مفهوم آرام آرام وارد متن می شود. توصیف منظره ها شگفت انگیز ژاپن این حس را به خواننده القا می نماید که خودش در حال سفر است. دیدار ساتورو با دوست قدیمی اش و رابطه دوست داشتنی اش با نانا این کتاب ژاپنی را به گزینه ای بسیار مناسب برای مطالعه تابستانی تبدیل نموده.

8- قلمرو رویایی سپید اثر یاسوناری کاواباتا (Snow Country)

  • سال انتشار: 1948
  • امتیاز گودریدز: 3.6 از 5

رمانی زیبا، که برنده جایزه نوبل است، در میانه فصل زمستان در ژاپن اتفاق می افتد و رابطه عاشقانه میان شیمامورا و گیشایی به نام کوماکو را توصیف می نماید.

داستان در چشمه آب گرم دورافتاده ای در جریان است. چشم اندازهای زیبای زمستانی که در این کتاب توصیف شده، به زیبایی رمان افزوده. ماجرای میان شیمامورا و کوماکو وقتی شروع می شود که طبیعت به خواب عمیق فرو رفته. رمان از دیدگاه شیمامورا روایت می شود که مردی ثروتمند است، با همسر و فرزندی که در توکیو زندگی می نمایند. مطالعاتی در باب هنر داشته و پیش از آنکه به پایکوبی باله غربی علاقمند شود تحقیقات مختصری در باب پایکوبی ژاپنی داشته. علت اینکه شیمامورا پایکوبی باله را ترجیح می دهد این است که هرگز شاهد آن نبوده؛ در واقع او دوست دارد جدا از واقعیت و در تخیلات خودش سیر کند. شیمامورا با کوماکو دیدار می نماید که به تازگی از توکیو آمده و در آنجا به عنوان گیشا فعالیت می نموده. کوماکو گیشا شد تا هزینه بیمارستان مردی را که دوستش داشته را بپردازد. گیشا بودن در توکیو مزایایی داشته اما در اونسن، شهری که کومامو در آن به جهان آمده، به گیشاها سخت می گیرند و به دیده تحقیر به آنها می نگرند.

در نهایت در همان دیدار کوتاه شیمامورا و کوماکو عاشق هم می شوند. شیمامورا چند بار در سال به تماشا کوماکو می رود اما به نظر نمی رسد قصد داشته باشد همسر و بچه هاش را ترک کند. آنها علاقه ای نسبت به هم دارند که می دانند محکوم به فناست اما از لحظاتی که در کنار هم هستند لذت می برند.

منبع: Times of India

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مرداد 1403 بروزرسانی: 2 مرداد 1403 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2294

به "8 کتاب ژاپنی برتر برای مطالعه در تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 کتاب ژاپنی برتر برای مطالعه در تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید