آشنایی با گردشگری کشاورزی

به گزارش مجله عکسفا، یکی از جدیدترین جاذبه های گردشگری در دنیای امروز، گردشگری کشاورزی یا اگری توریسم است که بسیار هم هوادار دارد.

آشنایی با گردشگری کشاورزی

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا ارزان قیمت هستید با ما همراه شوید

کلمه گردشگری کشاورزی (agri-tourism) از دو کلمه گردشگری (tourism) و کشاورزی (agriculture) تشکیل شده است.

اساسا گردشگری کشاورزی شامل یک فعالیت یا فعالیت هایی مبتنی بر کشاورزی است که گردشگران را به یک مزرعه، مرتع یا هر محل طبیعی دیگری مانند مزارع گندم، باغ ها و کندوهای زنبور عسل و... برای فعالیت های تفریحی در فضای باز، آموزش، خرید و یا حتی سکونت جذب می نماید.

  • مجله جاذبه های گردشگری ایران
  • مجله جاذبه های گردشگری دنیا

بسیاری از مردم، به دنبال فرار از شلوغی و آلودگی زندگی شهری و بازگشت به طبیعت هستند. در نتیجه، این اشتیاق منجر به محبوبیت کشاورزی در میان گردشگران می گردد. حتی در ایران نیز گردشگران خارجی برای آشنایی با کاشت محصولاتی همانند زعفران یا زندگی در خانه های روستایی به روستاهای ایران سفر می نمایند.

  • چطور بهترین مزارع را پیدا کنیم؟

اگر در هر کشوری حتی ایران خودمان به دنبال پیدا کردن بهترین مزارع برای جاذبه های گردشگری کشاورزی در آسیا هستید، در حقیقت باید به راهنمایان محلی مراجعه کنید. با این وجود بعضی از آژانس های معروف در هر کشور نیز، چنین تورهایی را برگزار می نمایند. در بسیاری از کشورهای آسیا برای یافتن چنین مزارعی شاید بتوانید راهنماهایی به زبان انگلیسی پیدا کنید اما در مجموع پیدا کردن راهنمای انگلیسی زبان برای مزارع و در میان مردمان محلی بسیار سخت است. مردم محلی در آسیا و کشورهایی همچون مالزی، چین، هند، ایران و … به زبان انگلیسی آشنایی ندارند و اگر توریستی خارجی وارد این مناطق گردد باید از دیگر طریق ها با این مردم ارتباط برقرار کند.

راحت ترین راه برای پیدا کردن یک روستا با مردمان محلی کشاورز کار سختی نیست. تنها کافی ست که در جاده به سمت جاده های فرعی و خاکی تر پیش بروید و به دنبال روستاها و مردم محلی بگردید. در شهرهای بزرگ، از این شهرها خارج شده و به سمت شهرهای کوچک تر و سپس روستاها بروید. برای این منظور تنها به نقشه و یاری دریافت از مردم محلی آن کشور یاری بگیرید.

با پیشرفت جاذبه های گردشگری کشاورزی در آسیا بسیاری از نقاط شاهد ورود گردشگر بیشتری بوده و اگر به آن روستاها بروید، راحت تر می توانید با مردم ارتباط برقرار کنید. زیرا مردم آنجا، از قبل آمادگی برخورد با توریست و گردشگر را دارند.

  • اقامت در مزرعه چیست؟

این مفهوم در گردشگری کشاورزی (یا گردشگری روستایی، اقامت در مزرعه، مهمانخانه ها یا اقامتگاه های بومگردی یا هر نام دیگری) وجود دارد. شما شبی را در یک مزرعه کشاورزی به عنوان میزبان اقامت می کنید. از اینجا، این مفهوم شاخه های دیگری را هم پیدا می نماید.

گاهی تنها به دنبال اقامت یک شبه در مزارع و بازدید از محیط هستید. گاهی برای اقامت 2 روزه، 3 روزه، یک هفته یا دکل مدت طولانی در یک مزرعه زندگی می کنید و برای انجام کارهای مختلف در ان مزرعه داوطلب می شوید.

گاهی تنها یک کلبه را در محیطی روستایی اجاره می کنید و تنها دیدن گوسفندانی که از کنار پنجره می گذرند، برایتان کافیست.

در مفهوم ایده آل آن، صاحبان هر مزرعه در آن محل زندگی می نمایند و با کشاورزان دیگر مشغول کشاورزی هستند. این افراد بخش اعظمی از درآمد خود از راه کشاورزی در می آورند و ورود گردشگران تنها بخش کوچکی از زندگی آن ها خواهد بود و گردشگری کشاورزی به این شیوه، به جنبه های مختلف زندگی آن ها یاری می نماید.

در بعضی از کشورها، این شیوه از گردشگری کشاورزی در مراتع و مناطق طبیعی و وحشی است. در نتیجه اگر شب هنگام در طبیعت بمانید می تواند کمی خطرناک اما هیجان انگیز باشد. اگر با مردم محلی و چوپانان که به این شیوه زندگی مطلع هستند همراه باشید و برای هر امکانی خود را آماده نموده باشید، طبعا از این نوع تجربه اقامت در مراتع وحشی به همراه عشایر، چوپانان و … لذت خواهید برد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 535

به "آشنایی با گردشگری کشاورزی" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با گردشگری کشاورزی" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با گردشگری کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید