تور ارزان ایتالیا: اختلال در حس بویایی کرونا؛ پزشکان ایتالیایی و ایرانی چه میگویند؟

به گزارش مجله عکسفا، یکی از مواردی که در روزهای اخیر زیاد دیده میگردد و تا حد زیادی عجیب هم هست، موضوع اختلال در حس بویایی است! طبق آمارهای ارائه شده از سمت مراکز درمانی، تعداد مراجعه نمایندگان به درمانگاه ها به علت کم شدن یا از بین رفتن حس بویایی و بعضا حس چشایی، افزایش قابل توجهی داشته است. اخیرا این علائم در کشورهای اروپایی هم گزارش شده است! هنوز پزشکان اروپایی دلایل قطعی مبنی بر این که این مورد از علائم کروناست یا خیر، ارائه ندادند. طبق گزارش نیویورک تایمز، پزشکان توصیه کردند که افرادی که این گونه علائم را دارند، سعی نمایند در قرنطینه خانگی بمانند و فاصله لازم با سایر ساکنین منزل را رعایت نمایند. مراجعه این گونه افراد به مراکز پزشکی اصلا توصیه نمی گردد. زیرا هنوز معین نشده است که آیا این مورد واقعا تاثیر گرفته از ویروس کرونا است یا خیر و با حضور در مراکز درمانی، احتمال ابتلا به شدت بالا میرود.

تور ارزان ایتالیا: اختلال در حس بویایی کرونا؛ پزشکان ایتالیایی و ایرانی چه میگویند؟

با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

پروفسور هاپکینز (رئیس انجمن گوش، حلق و بینی بریتانیا)

با انتشار بیانیه ای، به مبتلایان به این اختلال هشدار داد: بایستی این امر به اطلاع عموم برسد که از دست دادن حس بویایی و چشایی می تواند از نشانه های کرونا ویروس باشد؛ لذا بسیار توصیه می گردد در صورت ابتلا به این عوارض حتما موارد قرنطینه را رعایت نمایند! این کار می تواند در کنترل توسعه بیماری و نجات جان انسان ها اثر مثبت بگذارد.

دکتر راشل کای (Dr. Rachel Kaye) متخصص گوش، حلق و بینی:

نشانه های نگران نماینده ای از ارتباط ابتلا به کرونا ویروس و ضعف حواس بویایی و چشایی مشاهده شده است. این مسئله از نظر این پزشک از این لحاظ نگران نماینده است که بسیاری از این افراد در نهایت تست کرونای مثبت داشته و با این حال به قرنطینه و رعایت موارد مربوطه مبادرت نورزیده اند که این اتفاق خود عاملی در جهت توسعه ویروس کرونا بوده است.

در ایتالیا که از منطقه ها به شدت آلوده به کرونا است، پزشکان اعلام نموده اند که از دست دادن یا ضعف حواس بویایی و چشایی از علائم بیماری کرونا استو افرادی که این مسائل را دارند به احتمال زیاد ناقل ویروس کرونا هستند.

این پزشک به همراه چند متخصص دیگر گوش و حلق و بینی به کادر درمانی و پزشکان توصیه می نمایند که در مواجهه با کسانی که از ضعف بویایی و چشایی شکایت دارند، حتما از لوازم کنترل حفاظت فردی در برابر کرونا ویروس استفاده نموده و از آندوسکوپی های غیر ضروری سینوس ها خودداری نمایند.

دکتر مارکو مترا (Dr. Marco Metra)، رئیس یکی از بیمارستان های ایتالیا:

تقریبا تمام کسانی که بر اثر کرونا بستری شده اند، در حس بویایی و چشایی خود دچار مشکل بوده اند. دانشمندان در یک مطالعه در کره جنوبی که تست کرونا در آن به طور وسیع انجام می گیرد، دریافتند که 30 درصد از 2000 بیمار کرونایی که تست کرونای مثبت داشته اند، ضعف حس بویایی خود را گزارش نموده اند.

توصیه سایر پزشکان بریتانیایی در خصوص این مورد:

در صورت بروز مشکل در حس بویایی و چشایی خود، حتما خود را به مدت حداقل هفت روز قرنطینه نموده و از تماس با دیگران بپرهیزید. باید بدانیم که گاهی این عوارض بدون همراهی با سایر علائم کرونا می توانند نشانه هایی از ابتلا به ویروس کرونا بوده و در صورت عدم رعایت موارد می توانند به توسعه این بیماری یاری نمایند.

هنوز سند علمی مبنی بر ارتباط ضعف حس بویایی و چشایی افراد با کروناویروس وجود ندارد؛ اما پزشکان معتقدند شواهد کافی برای رعایت شرایط قرنطینه در این افراد وجود دارد.

سخنان دکتر علی صفوی نائینی (متخصص گوش، حلق، بینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) را در این باره بخوانید:

در مرحله اول نگران نباشید! درصورتی که این اختلال ناشی از ویروس کرونا باشد، درمان پذیر است و بعد از درمان و خاتمه دوره حس بویایی شما مانند قبل خواهد شد؛ اجازه ندهید این مورد هم جزئی از فوبیا کرونا گردد.

چطور حس بویاییمان را برگردانیم؟

دکتر علی صفوی در ادامه و برای درمان این عارضه بیان نمود که معمولا برای موارد مشابهی که قبل از دوران شیوع کرونا ویروس پیش می آمد، چون این مورد نوعی اختلال عصبی به شمار می آید، پزشکان اقدام به مصرف داروهای کورتونی میکردند! در شرایط فعلی باتوجه به اینکه این داروها میتوانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف نمایند، مصرف آنها به هیچ وجه توصیه نمیگردد و علاوه بر این موضوع هنوز با اطمینان نمیتوان گفت که مشکل اصلی اختلال عصبی است یا چیز دیگر. پس تحت هیچ شرایطی برای درمان این عارضه از داروهای کورتونی استفاده نکنید! توصیه اصلی من به شما دور کردن افکار منفی و استرس، انجام مدیتیشن و استراحت کافی به یاری روش های کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ این کار میتواند تا حدودی به بازگشتن حس بویایی شما (درصورتی که عامل اختلال عصبی باشد) یاری کند!

علت اصلی از بین رفتن حس بویایی:

هرچند هنوز نمیتوان از این موضوع اطمینان داشت، ولی به گفته دکتر ابراهیم رزم پا (علوم پزشکی دانشگاه تهران) با تاکید سخنان دکتر صفوی، از آنجا که در چین و سایر کشورها بعلاوه نشنه ای از علائم ابتلا به ویروس کرونا گزارش نشده است، این عارضه به احتمال زیاد عصبی است؛ این اختلال هم چنین میتواند بر اثر استفاده زیاد از مواد شوینده اعم از وایتکس، تمیزنماینده های سطوح، مواد پاک نماینده الکلی و.. باشد. درست است که درحال حاضر مقدار وسواس فکری و عملی همه افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا بیشتر شده است ولی ضروری است که افراد برای حفظ سلامتی خود در زمان مصرف از مواد شوینده قوی حتما نکات لازم را رعایت نمایند:

  • استفاده از ماسک هنگام کار طولانی مدت با این مواد شوینده
  • عدم استفاده این مواد بیشتر از یک بار در هفته (در صورت لزوم افراد دیگری این نقش را بر عهده بگیرند)
  • وجود تهویه مناسب در زمان کار با شوینده های قوی

دکتر رزم با این طور ادامه داد: با توجه که فقط در 2 هفته اخیر شاهد این اتفاقات بودیم، هنوز نمیتوان نظری قطعی داد ولی همان طور که پیش تر هم اشاره شد، احتمالا علت اصلی این اتفاق یکی از موارد زیر است:

  1. ممکن است علت این اتفاق شیوع بیماری کرونا ویروس بوده و اثر منفی این ویروس بر سیستم بویایی باشد.
  2. علت دیگری که برای این پدیده می توان یافت استفاده فراوان مردم از شوینده های شیمیایی و ضدعفونی نماینده ها است. گازهای متصاعد از این مواد که در فضای خانه پخش می گردد می تواند بر سیستم بویایی افراد تاثیر منفی بگذارد.

توجه کنید در هر حال این پدیده کاهش حس بویایی یا از بین رفتن آن نمی تواند با شیوع کرونا ویروس در کشور بیربط باشد؛ اما هنوز علت علمی و مستندی برای آن ارائه نشده است و توصیه اکید پزشکان این است که از تجمع به خاطر این موضوع در مراکز درمانی کرونا و استفاده از قرص و داروهای مربوط به این موارد اکیدا خود داری کنید. در این زمان فقط به تقویت سیستم ایمنی خود بپردازید؛ میتوانید هم چنین از دمنوش های تقویت نماینده سیستم ایمنی بدن بهره ببرید.

چطور حس بویایی خود را تقویت کنیم؟

میتوانید از روش های ساده برای تقویت حس بویایی خود بهره ببرید.

1- وقتی چیزی را می بوئید، با تمرکز و دقت بیشتری این کار را انجام دهید.

در خصوص ماهیچه ها گفته می گردد که اگر مورد استفاده قرار نگیرند به تدریج تحلیل رفته و ضعیف می شوند. این مسئله در خصوص حس بویایی نیز صادق است. هر چه بیشتر از حس بویایی خود بهره ببرید بیشتر تقویت می گردد. بعنوان یک تمرین ساده چشم خود را ببندید و با بو کردن چیز ها حد بزنید بوی چیست.

هر وقت خواستید قهوه یا پنیر بخورید چند ثانیه انرا بو کنید و روی بو و عطر ان تمرکز کنید. اگر به طور مدام قبل از خوردن هر چیزی آن را خوب ببوئید، حس بویایی شما تقویت خواهد شد.

2- بینی خود را تمرین دهید.

تمرین های مختلفی برای اینکه بویایی خود را تقویت کنیم وجود دارند. بعنوان یک تمرین اسان می توانید از مواردی مانند شامپو، پنیر، قهوه، صابون و موز بهره ببرید. روزی 5 تا 6 بار هر کدام از این رایحه ها را ببوئید. بر اثر این کار گیرنده های حس بویایی در بینی تحریک شده و تقویت می شوند.

3- ورزش کنید.

مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که حس بویایی بعد از ورزش کردن حساس تر می گردد. مقدار ماسب ورزش برای تقویت حس بویایی دست کم هفته ای یک بار است اما باید توجه داشت این ورزش باید به طوری باشد که شخص عرق بریزد و ضربان قلب بالا برود.

4- مسائل بویایی را رفع کنید.

ضعف و اختلال در سیستم بویایی می تواند دلایل مختلف داشته باشد. تب شدید یا انواع الرژی ها در این زمینه نقش پررنگی دارند. مسائل همراه تولد نیز در این زمینه ها بی تاثیر نیستند مثلا مشکل پولیپ ناسال می تواند به بویایی اسیب وارد کند و ضعف بویایی شخص را بدنبال داشته باشد. اگر دچار این مسائل باشید بهتر است به پزشک معالج رجوع کنید

5- مصرف روی و ویتامین b12 را افزایش دهید.

تحقیقات نشان داده است که مقدار روی موجود در بدن با کیفیت بویایی رابطه مستقیم دارد. از ویتامین ها نیز ویتامین b12 روی حس بویایی اثر مستقیم دارد. می توان از غذا هایی مانند تخمه افتبگردان و مغز ها برای تامین روی مورد احتیاج بدن استفاده کرد. B12 نیز در گوشت و لبنیات به وفور یافت می گردد. از مکمل هایی مانند قرص های مولتی ویتامین و روی نیز می توان در موارد کمبود این مواد مغذی استفاده کرد.

برای تقویت و سلامت حس بویایی از چه مواردی خودداری کنیم؟

  1. خوردن مواد بلغمی که ایجاد خلط در بینی و سینوس ها می نمایند را کنترل کنید.

باید توجه داشت یکی از مورادی که باعث تضعیف حس بویایی می گردد جمع شدن ترشحات سینوسی در بینی است که معمولا در حین سرماخوردگی اتفاق می افتد. بعضی غذاها مانند لبنیات هستند که این علائم را ایجاد می نمایند. لذا در خوردن لبنیات و مواد بلغمی کنترل لازم را انجام دهید.

  1. از محیط آلوده و سیگار بپرهیزید.

یکی از مسائلی که روی سیستم بویایی تاثیر منفی میگذارد دود و گردو غبار است و یکی از معروفترین عاملان آن سیگار است. هر بار که شخصی سیگار می کشد تا نیم ساعت حس بویایی مختل می گردد.

خود را از معرض بوهای بد و قوی دور نگهدارید.

مواجهه با بوهای بد سیستم بویایی را تضعیف می نماید. بعنوان مثال شخصی که در یک کارخانه فراوری کود کار می نمایدحساسیت کمتری نسبت به بوی عطر خواهد داشت.

منبع: https://razmpa.com/

منبع: اُکالا
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1865

به "تور ارزان ایتالیا: اختلال در حس بویایی کرونا؛ پزشکان ایتالیایی و ایرانی چه میگویند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ایتالیا: اختلال در حس بویایی کرونا؛ پزشکان ایتالیایی و ایرانی چه میگویند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید