استارتاپ های آمریکایی در کانون توجه

به گزارش مجله عکسفا، تهران (پانا) - با شیوع کرونا اهمیت توسعه فناوری و نوآوری در جهان، بیش از پیش مشخص شد و بیشتر کشورهای جهان گام های بزرگی در این زمینه برای غلبه بر مسائل ناشی از کووید19 برداشتند.

استارتاپ های آمریکایی در کانون توجه

به گزارش ایران ، امریکای لاتین یکی از منطقه ها جهان با بیشترین پیروزیت در بخش توسعه استارتاپ ها دراین مدت بوده به همین دلیل هم توجه سرمایه گذاران خارجی را به خود جلب کرده است و حالا کمپانی ژاپنی سافت بانک از تعهد سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری خود برای استارتاپ های این منطقه خبرمی دهد.

تعهد 3 میلیارد دلاری سافت بانک

براساس گزارش CBInsights، حالا دیگر سرمایه گذاری های خطرپذیر(VC) به امریکای لاتین سرازیر شده است و تنها در شش ماهه نخست سال 2021، شرکت های نوپای(استارتاپ ها) منطقه پیروز شدند 9.3 میلیارد دلار سرمایه جمع آوری کنند درحالی که این رقم در سال گذشته 5.3 میلیارد دلار بوده است. کمپانی ژاپنی سافت بانک (Softbank) که پیش از این، در سال 2019 یک صندوق اولیه 5 میلیارد دلاری در امریکای لاتین به نام صندوق نوآوری سافت بانک راه اندازی کرده بود حالا اعلام کرده با تعهد 3 میلیارد دلاری، صندوق دوم را برای سرمایه گذاری در استارتاپ های امریکای لاتین متمرکز خواهد کرد. این سرمایه گذاری، بیشتر در شرکت هایی که از فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و معاملات پیشاهنگ در تجارت الکترونیک و خدمات اقتصادی دیجیتال و همچنین پروژه های بلاکچین استفاده می کنند، متمرکز خواهد شد. همچنین گفته می شود بیشتر سرمایه در شهرهای میامی، سائوپائولو و مکزیکوسیتی هزینه می شود.

ماسایوشی سون مدیرعامل سافت بانک هم در این باره گفت: نوآوری زیادی در امریکای لاتین رخ داده و من معتقدم که فرصت های تجاری این منطقه، هرگز قوی تر از زمان حال نبوده است و باید از این فرصت برترین بهره را گرفت. وی ادامه داد: امریکای لاتین در آستانه تبدیل شدن به یکی از مهم ترین منطقه ها اقتصادی جهان است و ما در دهه های آینده رشد قابل توجهی را برای آن پیش بینی می کنیم به همین دلیل هم این صندوق در سراسر امریکای لاتین از جمله کشورهایی مانند آرژانتین، برزیل، شیلی و مکزیک سرمایه گذاری خواهد کرد.

شیلی، برترین کشور امریکای لاتین

اما چرا امریکای لاتین تا این حد برای سرمایه گذاران اهمیت یافته است و کدام یک از کشورهای این منطقه ازنظر اندازه نوآوری و تعداد استارتاپ ها و... پیشگام هستند؟ جواب را باید در نتایج شاخص جهانی نوآوری پیدا کرد که هر سال از طریق سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) تهیه می شود. تازهترین شاخص جهانی نوآوری، سال 2020 را مورد بررسی قرار داده و معین شده است شیلی جایگاه نخست را در بین نوآورترین کشورهای امریکای لاتین دارد و مکزیک هم رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

نیاز فوری به نوآوری برای مقابله با بحران ناشی از کووید19، یک چالش بزرگ برای کشورهای منطقه امریکای لاتین به تعداد می رفت و هرچند روبروه با این واقعیت برای مکزیک آسان نبود، اما به لطف پتانسیل، استعداد و خلاقیت کارآفرینان مکزیکی، نوآوری در اولویت قرارگرفت و یک اقتصاد شایسته و روبه رشد را رقم زد. براساس نتایج شاخص جهانی نوآوری، از مجموع 16 کشور مورد ارزیابی در منطقه امریکای لاتین، شیلی با 33.9 امتیاز در رتبه نخست ایستاده و پس از آن مکزیک با رکورد 33.6 امتیاز و کاستاریکا با 33.5 امتیاز در رتبه دوم و سوم قراردارند. برزیل، کلمبیا و اروگوئه در جایگاه چهارم تا ششم ایستاده اند و پاناما، پرو و آرژانتین هم در رده های بعدی هستند. پس از آن هم کشورهای دارای اقتصاد کوچک و کمتر پیشرفته مانند جمهوری دومینیکن، السالوادور، پاراگوئه، اکوادور، بولیوی، هندوراس و گواتمالا قرار دارند. اگر هم بخواهیم نگاهی به شرایط کشورهای جهان براساس نتایج شاخص جهانی نوآوری داشته باشیم هم باید گفت کشورهای سوئیس، ایالات متحده، انگلستان، هلند، دانمارک، فنلاند، سنگاپور، آلمان و کره جنوبی به نام برترین ها در رده بندی جهانی 2020 قرار گرفته اند. کشورهای پایین رتبه بندی هم یمن، گینه، میانمار، نیجریه و اتیوپی هستند.

لازم به ذکر است که WIPO هر سال نتایج نوآوری را از 131 کشور جهان جمع آوری می کند. این رتبه بندی از طریق اندازه گیری 80 شاخص که با آنها نوآوری از دیدگاه وسیعی مورد بررسی قرار گرفته است، شامل محیط سیاسی، آموزش، فناوری، زیرساخت ها، توسعه تجارت و ارزش نام تجاری حاصل می شود. این گزارش به دلیل رابطه نزدیک و مثبتی که بین افزایش نوآوری و توسعه یک کشور وجود دارد، مرتبط تلقی می شود. بنابراین نتایج به بخش های مختلف مسئول اعم از دولتی و خصوصی، این امکان را می دهد که سیاست های خود را برای ادامه کار تدوین کرده و نحوه پیشرفت یک کشور را از نظر نوآوری نشان دهند.

بیشترین تعداد یونیکورن در برزیل

براساس تجزیه و تحلیل داده های Crunchbase، سرمایه حداقل 23 شرکت خصوصی امریکای لاتین از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده و حالا دیگر به نام یونیکورن شناخته می شوند. این یونیکورن ها درمجموع بیش از 15میلیارد دلار در بخش های مختلف از فین تک ها گرفته تا حوزه مواد غذایی سرمایه جمع آوری کرده اند. همچنین تحقیقات نشان می دهد برزیل پیشروترین تولید کننده یونیکورن در امریکای لاتین است و تقریباً دوسوم یونیکورن های این منطقه در برزیل مستقر هستند هرچند داده ها نشان می دهد که سایر کشورها هم درحال پیشرفت هستند. براساس گزارش LAVCA، مکزیک و شیلی در سال 2020 رکورد سرمایه گذاری بالایی را تجربه کردند و آرژانتین و کلمبیا هم راه خود را آغاز کرده اند.این تغییرات در یک سال گذشته با شتاب باورنکردنی رخ داده و تحولات بسیار گسترده بوده است.

اگرهم می خواهید بدانید که کدام صنعت امریکای لاتین بیشترین جذب سرمایه را داشته باید گفت که پاسخ، فین تک هاست. طبق گزارشLAVCA (سازمانی که سرمایه گذاری خصوصی در امریکای لاتین را دنبال می کند)، فین تک ها در سال 2020 حدود 40 درصد از کل سرمایه گذاری خطرپذیر منطقه ای را جذب کرده اند. این فرایند در سال 2021 هم ادامه دارد و در رأس آنها سیستم پرداخت اقتصادی فناورانه EBANX مستقر در برزیل، بانک دیجیتال Neon و همچنین Nubank قراردارند. البته بانک های دیجیتال و ابزارهای پرداخت تنها بخش هایی نیستند که پیشرفت بزرگی را تجربه می کنند و تجارت الکترونیک و اپلیکیشن ها هم پیشرفت خوبی داشته اند.

برندسازی پیروز در مکزیک

با وجود تلاش های پیروز در امریکای لاتین، این مطالعه و نتایج شاخص جهانی نوآوری نشان می دهد امریکای لاتین و کارائیب هنوز هم از نظر نوآوری منطقه ای با عدم تعادل قابل توجه جهانی روبرو هستند. باوجود ابتکارات تشویقی فراوان، هنوز هم اندازه سرمایه گذاری دولتی و خصوصی در بخش تحقیق و توسعه، کم است و استفاده از سیستم های مالکیت معنوی در آغاز راه قراردارد. اثبات این موضوع هم ساده است چراکه شیلی و مکزیک، رهبران نوآوری در منطقه امریکای لاتین، در رتبه بندی جهانی شرایط مناسبی ندارند و به ترتیب در رتبه های 54 و 55 ظاهرشده اند.

در میان کشورهای امریکای لاتین، مکزیک در زمینه برندسازی هم پیروزیت چشمگیری داشته و امیدوار است همین برندها بتوانند رتبه فناورانه این کشور و امریکای لاتین را در جهان بالاتر ببرند. درحال حاضر مکزیک با برندهای برجسته همچونClaro و Telcel، پیروز شده است در شاخص ارزش جهانی برندهای تازه در رتبه 30 جهان قراربگیرد. این کشور همچنین از نظر شاخص های تولید فناوری شرایط مناسبی دارد و از نظر خالص صادرات با تکنولوژی بالا و شاخص های سهولت در به دست آوردن اعتبار هم در بین 10 کشور برتر جهان قرار گرفته است. این نتایج برای مکزیک بسیار امیدوار کننده است و نشان می دهد که این کشور به سمت اقتصاد تازهی حرکت می کند. کشوری با نقاط قوت بیشتر در زمینه نوآوری، مصرف کنندگان بیشتر، شرکت های پویاتر، کارگران آماده تر و... آمادگی بهتری برای روبروه با چالش های پیش رو خواهد داشت که این شاخص مناسبی برای رشد مکزیک محسوب می شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1776

به "استارتاپ های آمریکایی در کانون توجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارتاپ های آمریکایی در کانون توجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید