اولین شرکت خاورمیانه، 4000 سال پیش با سرمایه 15 کیلو طلا تأسیس شد

به گزارش مجله عکسفا، لوح گلی 4000 ساله ای که در کولتپه کشف شده، نشان می دهد اولین شرکتی که در فلات آناتولی تأسیس شده بود، به وسیله 12 نفر و با سرمایه 15 کیلوگرم طلا آغاز به کار نموده بود.

اولین شرکت خاورمیانه، 4000 سال پیش با سرمایه 15 کیلو طلا تأسیس شد

غزال زیاری: حفاری های اجرا شده در خرابه های کولتپه Kaniş-Karum، در مرکز ترکیه، از راز تاریخی تجارت در فلات آناتولی پرده برداشته است.

بر اساس یافته ها در اولین سال های هزاره دوم پیش از میلاد، آشوری ها شهرک های تجاری متعددی را در آناتولی تأسیس نموده بودند. طبق اصطلاحات باستان شناسی، دوره مستعمرات آشور (دو قرن اول هزاره دوم)، معمولاً به عنوان عصر برنز میانه شناخته می گردد.

در این دوره، آشوری ها در تجارت بین المللی و سرمایه گذاری های تجاری فعالیت گسترده ای داشتند و نقطه کانونی عملیات بازرگانی آن ها شهر کولتپه (که با اسامی دیگری ازجمله نسا یا کانش نیز شناخته می گردد)، بوده است.

الواح مکتوب گلی در حکم اسناد تجاری

بدین ترتیب کولتپه یکی از قدیمی ترین مراکز تجاری آناتولی است که قدمتی 6 هزارساله دارد. در طول 75 سال اخیر، کاوش ها در این منطقه به صورت مستمر در جریان است و تا امروز بیش از 20 هزار لوح مکتوب با خط میخی در این منطقه پیداشده است که در بسیاری از این لوح ها، فعالیت های تجاری آن دوره با جزئیات درج شده است.

حالا پروفسور فکری کولاک اوغلو، رئیس حفاری کولتپه با اشاره به شناسایی اولین شرکت در فلات آناتولی گفته: اولین شرکت در آناتولی 4 هزار سال، پیش به وسیله 12 نفر و با سرمایه 15 کیلو طلا تأسیس شده بود. او درعین حال یادآوری کرد که بیشتر لوح های یافت شده در کولتپه برای اهداف تجاری ساخته شده و در آن ها انواع تراکنش های مالی ثبت شده است که ازجمله آن ها می توان به مخارج کاروان ها و روابط اعتباری و بدهکاری افراد اشاره نمود.

همه این لوح ها حکایت از آن دارد که در آن بازه زمانی، کولتپه یک مرکز تجاری بسیار فعال و بزرگ بوده است.

قوانین تاسیس اولین شرکت آناتولی

پروفسور دکتر کولاک اوغلو در ادامه به این نکته اشاره نمود که طبق اطلاعات به دست آمده از لوح ها، اولین شرکت در فلات آناتولی با سرمایه 15 کیلوگرم طلا تأسیس شده و دارای 12 شریک تجاری بوده که هر یک از شرکا با اهدای طلا به نسبت های مختلف، سهامدار شرکت می شدند. سرمایه شرکت در طول 12 سال در اختیار تاجری به نام آمور ایشتر بود و یک سوم سود آن بین شرکا تقسیم می شد و البته کلیه معاملات مربوط به شرکت با حضور شهود ثبت می شد.

کولاک اوغلو در شرح بیشتر گفت: اگر در آن موقع هریک از شرکا می خواستند تا سهم شان از سرمایه شرکت را قبل از موعد مقرر بردارند، به جای یک کیلو طلا، حدود 4 کیلو نقره به آنها داده می شد. درنتیجه اگر کسی سرمایه اش را قبل از سررسید برداشت می کرد، متضرر می شد؛ یعنی شرکا به طور ضمنی باید تضمین می کردند که سرمایه شان برای 12 سال در شرکت باقی بماند.

طبق اعلام باستان شناسان، الواح یافت شده در این منطقه مربوط به دوره ای پس از دهه 1950 قبل از میلاد مسیح است؛ یعنی دوره ای که برای اولین بار نوشتن در آناتولی شروع شد. این لوح یافت شده، اولین اظهارنامه شرکتی در آناتولی است که درواقع به منزله یک سند شرکتی به نظر می رسد.

گفتنی است که لوح های گلی یافت شده، تنها به اطلاعات تجاری اختصاص ندارند و بسیاری از آن ها حاوی جزئیات زندگی اجتماعی افراد مثل عقد و ازدواج، طلاق، اسناد ارث و تشریفات سردفتری نیز هستند؛ این حکایت از آن دارد که در آن موقع، در کولتپه درک زندگی اجتماعی و مالی به نوعی پیشرفته و به روز بوده است.

منبع: arkeonews

54321

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 خرداد 1403 بروزرسانی: 12 خرداد 1403 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2287

به "اولین شرکت خاورمیانه، 4000 سال پیش با سرمایه 15 کیلو طلا تأسیس شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین شرکت خاورمیانه، 4000 سال پیش با سرمایه 15 کیلو طلا تأسیس شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید