ایران آماده همکاری تحقیقاتی و تجاری در صنعت حلال با کرواسی است

به گزارش مجله عکسفا، کنفرانس تجارت حلال 2021 زاگرب، برگزار و در آن ظرفیت ها، مسائل موجود و راه چاره های توسعه همکاری های مالی ایران و کرواسی در صنعت حلال بحث و آنالیز شد. در این نشست مقامات وزارت گردشگری، نماینده اتاق ایران، مفتی و رئیس مشیخت اسلامی کرواسی، نمایندگان تجاری کشورهای حوزه بالکان و اروپای مرکزی، بعضی سفرای کشورهای اسلامی، روسای شرکت ها و تجار فعال کرواسی در زمینه صنعت حلال حضور داشتند.

ایران آماده همکاری تحقیقاتی و تجاری در صنعت حلال با کرواسی است

پرویز اسماعیلی، سفیر ایران در زاگرب درباره ارزش تجارت و روندهای بازار حلال در جمهوری اسلامی ایران، گفت: بر اساس آخرین گزارش های اقتصاد بین المللی مربوط به سال 2020-21، ایران در مجموع شاخص ها، صندلی نهم صنعت حلال کشورهای اسلامی را به خود اختصاص می دهد که به تفکیک بخشها؛ صندلی چهارم در بخش دارو و لوازم آرایشی، صندلی ششم در غذای حلال، صندلی دهم در پوشاک، صندلی یازدهم در گردشگری اسلامی، صندلی دوازدهم در محصولات تفریح و رایانه ای و صندلی دوازدهم در فایناس و بیمه حلال را دارد.

سفیر ایران در زاگرب با بیان اینکه ایران یک ظرفیت متنوع، کم نظیر و بسیار سودآور؛ اما کمتر شناخته شده در حوزه صنعت حلال است، اضافه نمود: اگر تحریم های یک جانبه و ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران نبود، به طور قطع ایران صندلی بسیار بالاتری در چرخه تجارت حلال دنیای داشت. ضمن اینکه ایران با 85 میلیون جمعیت و مزیت های ترانزیتی در قلب یک بازار 500 میلیون نفری برای محصولات حلال است.

اسماعیلی درباره ساختار صنعت حلال و برترین و سریع ترین راه ارتباط با بازار حلال ایران هم توضیح داد: مرجع اصلی تایید و تجارت محصولات حلال در ایران، موسسه دنیای حلال (ICRIC) وابسته به اتاق ایران، به اسم یک نهاد بین المللی زیر مجموعه اتاق بازرگانی اسلامی(ICCIA) و سازمان همکاری های اسلامی (OIC)است. این موسسه بیش از دو هزار شرکت را تحت پوشش خود داشته و دفاتری در نقاط مختلف دنیا از جمله آلمان، اتریش، آذربایجان، ترکیه، ژاپن و غیره دارد و آماده توسعه همکاری تحقیقاتی و تجاری با کرواسی است.

او بعلاوه درباره مزایا، معایب و مسائل احتمالی ارتباط با بازار حلال ایران ادامه داد: مهم ترین امتیاز کالای حلال ایران تنوع، کیفیت بسیار بالا و قیمت متعادل و رقابتی است. در بعضی موارد مثل زعفران، خاویار و خشکبار محصولات ایرانی، انحصاری و دارای بالاترین استاندارد دنیای هستند. مهم ترین مشکل فعلی هم ضعف ارتباط و اطلاعات شرکت های فعال دو کشور در حوزه حلال است. به علت تحریم ها، مراودات مالی تجار و بعلاوه حمل ونقل به سختی انجام می گردد که سفارت ایران آماده مشاوره مالی به شرکت های علاقه مند و ارائه راه چاره است.

اسماعیلی ضمن بیان آخرین آمار از بازارهای مبدا و مقصد در تجارت حلال ایران، گفت: انواع میوه، خشکبار، خرما، زعفران، گیاهان دارویی و نوشیدنی، بذر دانه های روغنی و محصولات چرمی حلال مورد احتیاج کرواسی است و شرکت های ایرانی علاوه بر تامین این کالاها، آماده فراوری مشترک و متنوع سازی محصولات با شرکت های کروات هستند.

او خطاب به مقامات و فعالان صنعت توریسم کرواسی هم گفت: ایران با تمدنی حداقل 7 هزار ساله و طبیعت و آثار تاریخی منحصر به فرد، مالی ترین و شگفت انگیزترین مقصد برای گردشگران اروپا و دنیا است.

وی در زمینه راهکارهای لازم برای تقویت همکاری های مالی بین کرواسی و ایران تاکید نمود: خوشبختانه توافق نامه اجتناب از دریافت مالیات مضاعف بین دو کشور اجرایی شده و دو موافقت نامه مهم حمایت از سرمایه گذاری و همکاری های گمرکی هم بین دو دولت امضا شده که به زودی اجرایی می گردد.

سفیر ایران ادامه داد: مهم ترین گام در حال حاضر، ایجاد اتاق مشترک بازرگانی ایران و کرواسی است. در گذشته اتاق های دو کشور در این زمینه توافق نموده اند و ما طبق مذاکرات صورت گرفته با رئیس اتاق کرواسی منتظر اقدام طرف کروات در این زمینه هستیم. مشکل دیگر عدم شناخت شرکت های دو طرف از یکدیگر و ارتباط میان آنهاست که تشکیل اتاق مشترک ایران و کرواسی می تواند این مشکل را حل و به روابط دو کشور شتاب دهد.

اسماعیلی با بیان اینکه اتاق های استانی ایران از همکاری با اتاق های استانی کرواسی استقبال می نمایند، گفت: برگزاری و حضور مشترک در نمایشگاه های تخصصی صنعت حلال بسیار مفید خواهد بود.

او در حاشیه این کنفرانس با آلدین دوگونیچ، رئیس مرکز حلال کرواسی ملاقات و دو طرف در مورد شروع همکاری این مرکز با موسسه دنیای حلال در ایران موافقت کردند. بر این اساس هیاتی از سوی مرکز حلال کرواسی به تهران سفر خواهد نمود.

در بخش دیگری از این نشست مجموعه ای از اطلاعات لازم درباره ساختار صنعت حلال در ایران، معرفی موسسه دنیای حلال وابسته به اتاق ایران و بعلاوه گزارش آماری از مهم ترین شرکت های فعال در صنعت حلال ایران به وسیله دبیرخانه کنفرانس در اختیار حاضران نهاده شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1782

به "ایران آماده همکاری تحقیقاتی و تجاری در صنعت حلال با کرواسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران آماده همکاری تحقیقاتی و تجاری در صنعت حلال با کرواسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید