ایران خودرو در قیمت های جدید تخلف نموده است؟ شورای رقابت چه می گوید؟

به گزارش مجله عکسفا، ایران خودرو در قیمت های جدید تخلف نموده است؟ آیا رشد بهای خودرو براساس فرمول شورای رقابت بوده؟ شورای رقابت چه می گوید؟

ایران خودرو در قیمت های جدید تخلف نموده است؟ شورای رقابت چه می گوید؟

خبرنگاران - رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: در حال آنالیز میزان افزایش قیمت خودرو در طرح پیش فروش ایران خودرو هستیم تا معین گردد آیا رشد بهای خودرو براساس فرمول شورای رقابت بوده یا خیر؛ در صورت اثبات تخلف، قیمت ها را اصلاح می کنیم.

شیوا درباره زمزمه هایی مبنی بر اینکه افزایش قیمت خودرو در طرح پیش فروش ایران خودرو که به تازگی اجرا شده، بیش از فرمول این شورا است، گفت: براساس مصوبه ما ایران خودرو و سایپا به صورت متوسط با در نظر دریافت تیراژ(وزن تیراژ) به ترتیب می توانند 8.2 و 8.9 درصد قیمت خودروهای تولیدی را افزایش دهند البته این موضوع به این معنا نیست که شرکت های خودروسازی می توانند خودروی پرتیراژ را 14 درصد افزایش داده و خودروی کم تیراژ را 2 درصد گران نمایند.

وی اضافه نمود: این شرکت ، قیمت بعضی خودروها را یک درصد و 5 درصد افزایش داده در واقع متوسط افزایش قیمت باید 8.2 باشد به این معنا که افزایش 8.2 درصد برای تمامی خودروها نیست و متوسط رشد بهای خودرو باید 8.2 باشد.

آنالیز میزان افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان

رئیس شورای رقابت ادامه داد: در حال آنالیز میزان افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان هستیم تا معین گردد آیا رشد بهای خودرو در کارخانه براساس فرمول شورای رقابت بوده یا خیر. درصورت تخلف شرکت های خودروسازی باید قیمت ها را اصلاح نمایند.

شیوا درباره درخواست خودروسازان مبنی بر آزاد کردن قیمت خودرو، توضیح داد: براساس قانون هر بازاری که انحصاری است باید برای آن دستورالعمل تدوین کرد و بازار خودرو نیز انحصاری است. در تمام جهان نیز رگلاتور بازار انحصاری را کنترل و تنظیم می نماید در غیر این صورت انحصارگر به دنبال افزایش قیمت می رود.

به گزارش خانه ملت، وی اضافه نمود: افزایش 8.2 درصدی قیمت خودروهای ایرانخودرو براساس تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی است به این معنا که تورم سبد کالایی براساس میزان مصرف فولاد، پلی استر، شیشه و… طی 6 ماه معین شده است.

منبع: بیت ران
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1646

به "ایران خودرو در قیمت های جدید تخلف نموده است؟ شورای رقابت چه می گوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران خودرو در قیمت های جدید تخلف نموده است؟ شورای رقابت چه می گوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید