ایران در دوره ناصرالدین شاه چه فراز و فرودی داشت؟، تحلیلی روان شناسانه از شرایط اجتماعی ایران

به گزارش مجله عکسفا، به گزارش خبرنگاران، انتشارات مروارید کتاب ایران در دوره ناصرالدین شاه به قلم میسل روستم با ترجمه مشترک سارا خردمند و موسی عبداللهی را به چاپ رساند.

ایران در دوره ناصرالدین شاه چه فراز و فرودی داشت؟، تحلیلی روان شناسانه از شرایط اجتماعی ایران

در دوره ناصرالدین شاه سیاحان زیادی به ایران آمدند و درباره آنچه در سفر خود دیدند و تجربه کردند، یادداشت برداشتند و در سفرنامه خود جای دادند. این سفرنامه ها امروز منابع خوبی برای مطالعه جزئیاتی از تاریخ ایران به ویژه در دوره ناصرالدین شاه است که سیاحان غربی با نگاهی موشکافانه و گاه غرض آلود به آنالیز جامعه ایران پرداختند.

کتاب ایران در دوره ناصرالدین شاه یادداشت های موشکافانه و مجذوب کننده میسل روستم در سفر به ایران است. او علاوه بر بیان احساس اولیه خود از حضور در ایران، به شناخت تحلیلی از روان شناسی اجتماعی ایران در دهه های پایانی دوره ناصری پرداخته است. توصیف ها و تحلیل های او به تفصیل از شرایط راه ها، مناسبات اجتماعی، بانوان، تفریحات، دربار، ارتش، و مکان های دیدنی و موضوعات مختلف سخن می گوید. مترجمان این کتاب را با دقت از زبان روسی به زبان فارسی ترجمه نموده اند.

در میان سفرنامه هایی که در دوره قاجار و در زمان حکومت ناصرالدین شاه نوشته شده است، سهم سیاحان روسی نیز کم نیست، آنها نیز در سفر به ایران به آنالیز نکات بسیاری از جامعه ایران پرداختند که امروز با اتکا به اطلاعات آنها می توان درباره شرایط راه ها، تفریحات، زنان، دربار، ارتش در دوره قاجار به دست آورد. متاسفانه اطلاعاتی که در سفرنامه سیاحان ثبت شده کمتر در منابع ایرانی دوره قاجار قابل دریافت است.

انتشارات مروارید کتاب ایران در دوره ناصرالدین شاه به قلم میسل روستم با ترجمه مشترک سارا خردمند و موسی عبداللهی در 266 صفحه به بهای 195 هزار تومان به چاپ رساند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 تیر 1402 بروزرسانی: 6 تیر 1402 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2241

به "ایران در دوره ناصرالدین شاه چه فراز و فرودی داشت؟، تحلیلی روان شناسانه از شرایط اجتماعی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در دوره ناصرالدین شاه چه فراز و فرودی داشت؟، تحلیلی روان شناسانه از شرایط اجتماعی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید