بایدها و نبایدهای یک ضد آفتاب خوب

به گزارش مجله عکسفا، ضد آفتاب راهی مهم برای محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید است. با چنین طیف گسترده ای از انواع ضد آفتاب، چگونه می توان فهمید که برترین گزینه کدام است؟ بایدها و نبایدهای یک ضد آفتاب خوب شامل چه مواردی هستند؟ محصولات ضد آفتاب برای جلوگیری از ابتلا به سرطان و سایر شرایط سلامتی به بازار عرضه شدند. به همین علت، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آن ها را در دسته داروها ظبقه بندی نموده است.

بایدها و نبایدهای یک ضد آفتاب خوب

طبق قانون، برچسب یک محصول ضد آفتاب باید دارای یک عدد ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) باشد تا سطح محافظت در برابر اشعه UVB را نشان دهد و روی برچسب شرح داده باشد که آیا آزمایش مربوط به مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش (UVA) را گذرانده است یا خیر. در ادامه این مقاله از وبلاگ خبرنگاران به بایدها و نبایدهای یک ضد آفتاب خوب و نکات لازم برای مراقب از پوست در برابر تششعات مضر خورشیدی خواهیم پرداخت.

برچسب روی ضد آفتاب را مطالعه کنید

قبل از خرید هر نوع محصول آرایشی و بهداشتی از جمله کرم ضد آفتاب ، حتما برچسب مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید. در پی ترکیبات روی، دی اکسید تیتانیوم، آووبنزون و مکسوریل اس.ایکس باشید، همه ترکیبات مسدود نماینده های قدرتمند UVA هستند که به جای جذب در بدن، روی سطح پوست باقی می مانند. محصولی را انتخاب نکنید که شامل موادی باشد که ممکن است بر هورمون ها تأثیر بگذارند و یا به طور بالقوه سرطان زا باشند، مانند اکسی بنزون و رتینیل پالمیتات.

فریب ضد آفتاب های با SPF بالا را نخورید

پول خود را برای کرم های ضد آفتاب دارای SPF بالاتر از 50 هدر ندهید. طبق گفته FDA، هیچ شواهدی در رابطه با محافظت بهتر این محصولات در برابر اشعه های مضر خورشید وجود ندارد و ممکن است به علت ایجاد حس کافی بودن اثر بخشی آن، فرد را از تجدید دوباره ضد آفتاب در طول روز باز دارد. اطمینان حاصل کنید که SPF ضد آفتاب شما بین 15 تا 30 باشد. اگر قصد دارید برای مدت طولانی در فضای باز باشید، ضد آفتاب با SPF 30 را گزینه بهتری خواهد بود. از جمله ضد آفتاب های با SPF بالا می توان به کرم ضد آفتاب فاقد چربی آردن و کرم ضد آفتاب فاقد چربی و بدون رنگ لامینین اشاره نمود، که هر کدام به ترتیب دارای اس پی اف 50 و 60 هستند.

از ضد آفتاب طیف گسترده بهره ببرید

همواره یک ضد آفتاب با ماندگاری بالا انتخاب کنید که پوست را از طیف گسترده (broad-spectrum) اشعه های UVA و UVB محافظت می نماید. در نهایت حتی ضد آفتاب های ضدآب نیز شسته می شوند و همه کرم های ضد آفتاب به راحتی به وسیله حوله، شن و ماسه و لباس پاک خواهند شد. بنابراین، بهتر است در طول روز چند بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید.

به آقایان یادآوری کنید که از ضد آفتاب استفاده نمایند

همواره از همسران، پسران، برادران و پدران خود بخواهید که از ضد آفتاب استفاده نمایند. طبق تحقیقات اجرا شده معین شد که 78 درصد از زنان از کرم ضد آفتاب استفاده می نمایند، در حالی که فقط 34 درصد از مردان به استفاده از ضد آفتاب ها اهمیت می دهند.

از مصرف خودسرانه ضد آفتاب برای بچه ها خودداری کنید

بدون مشورت با پزشک متخصص اطفال هرگز پوست نوزاد را به ضد آفتاب آغشته نکنید. ابتدا با پزشک در خصوص انواع خاص ضد آفتاب مشورت کنید. سپس، هنگامی که قصد دارید برای اولین بار از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست کودک تان استفاده می کنید، ابتدا میزان کمی از ضد آفتاب را روی مچ دست کودک خود امتحان نمایید تا در صورت بروز حساسیت پوستی، از ادامه مصرف آن خودداری کنید.

فقط به اسپری ها اکتفا نکنید

بسیاری از مصرف نمایندگان عاشق استفاده از اسپری های ضد آفتاب هستند، زیرا استفاده از آن ها سریع و آسان است. با این حال، تحقیقات نشان داده که اسپری ها نمی تواند لایه محافظتی که به میزان کافی ضخیم باشد را ایجاد نمایند. بنابراین، پیشنهاد می گردد فقط از لوسیون ها و کرم های ضد آفتاب بهره ببرید، به خصوص برای محافظت از پوست صورت تان.

استفاده از ضد آفتاب حاوی ویتامین A را کنار بگذارید.

بسیاری از شرکت ها نوعی ویتامین A را به ضد آفتاب های خود اضافه می نمایند که رتینیل پالمیتات نام دارد. این ماده قرار است برای مقابله با پیری پوست باشد. اما مطالعات نشان داده اند که ممکن است استفاده از ترکیبات حاوی این ماده در حالی که در معرض نور آفتاب قرار گرفته اید، باعث رشد تومورها و ضایعات روی پوست شوند. توصیه می گردد که علاوه بر کرم های ضد آفتاب حاوی این ماده، از مصرف لوسیون ها و مواد آرایشی، به ویژه رژ لب، خودداری کنید.

به گوش هایتان هم ضد آفتاب بزنید

فراموش کردن استفاده از کرم ضد آفتاب در قسمت های خاصی از بدن به خصوص گوش ها که بیشتر در معرض نور خورشید هستند، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

کلاه را جایگزین ضد آفتاب نکنید

کلاه تنها می تواند از بخش کوچکی از صورت شما محافظت کند. حتی کلاه های لبه دار هم گزینه مناسبی نیستند، زیرا گوش شما را بیشتر در معرض اشعه UV قرار می دهد. بنابراین، بهتر است کلاه لبه پهن سر کنید تا گوش های شما کاملا پوشیده شوند. در مرحله بعد حتما از ضد آفتاب برای محافظت بیشتر از صورت تان بهره ببرید.

ضد آفتاب را در مکان خنک نگه دارید

نگهداری ضد آفتاب ها در مکان های گرم می تواند مواد فعال موجود در آن ها را از بین ببرد و باعث می گردد ضد آفتاب کم اثر گردد.

هر روز ضد آفتاب بزنید

کارشناسان توصیه می نمایند که هر روز هفته و در هر شرایطی از ضد آفتاب بهره ببرید، حتی قبل از یک پیاده روی کوتاه خارج از منزل. در واقع، ضد آفتاب مختلفی در بازار وجود دارند که می توان متناسب با فعالیت روزانه، یکی از انواع آن را انتخاب کرد. به عنوان مثال، برای شرکت در یک رویداد مهم خارج از خانه لازم نیست از یک ضد آفتاب چرب بهره ببرید. بعضی از خانم ها ترجیح می دهند از ضد آفتاب های رنگی مانند کرم ضد آفتاب رنگی هیدرودرم استفاده نمایند تا علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش، منافذ و لکه های پوستی شان نیز پوشیده گردد. عده ای هم برای جلوگیری از پیری و چین و چروک پوست، کرم های ضد آفتاب خاصی نظیر کرم ضد آفتاب Age Protect سینره را به عنوان برترین گزینه انتخاب می نمایند.

ضد آفتاب فقط مختص تابستان نیست

عده ای تصور می نمایند که ضد آفتاب فقط مخصوص تابستان است. در طول زمستان، با وجود هوای ابری و احتمال بارش برف، اشعه ماورا بنفش می تواند از ضخیم ترین ابرهای زمستانی هم عبور کند و به پوست شما برسد. در حقیقت، 80 درصد از اشعه خورشید می تواند از ابرها عبور نموده و در بلند مدت به پوست شما آسیب وارد کند.

پوست تیره شما را در برابر اشعه UV حفظ نمی نماید

افراد با رنگ پوست تیره به همان میزان افراد با پوست روشن در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. اگرچه تشخیص آفتاب سوختگی در افراد با رنگ پوست تیره دشوارتر است، همین موضوع، اهمیت استفاده از ضد آفتاب را برای آن ها دوچندان می نماید.

نتیجه گیری

ضد آفتاب روشی کاربردی برای محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید محسوب می گردد. اما برای حداکثر اثربخشی این محصولات، توجه به مواردی از جمله بایدها و نبایدهای یک ضد آفتاب خوب، می تواند به میزان قابل توجهی به شما در پیشگیری از انواع مسائل و بیماری های پوستی یاری کند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2047

به "بایدها و نبایدهای یک ضد آفتاب خوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای یک ضد آفتاب خوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید