بهترین سوغات همدان(قسمت 1)

به گزارش مجله عکسفا، سوغات همدان

در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران به معرفی سوغات همدان خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید.

بهترین سوغات همدان(قسمت 1)

بهترین سوغات همدان(قسمت 1)

همدان به علت فرهنگ و تاریخ کهن خود دارای اماکن فراوان تاریخی و گردشگری از جمله، گنج نامه، غار علی صدر، تپه هگمتانه، بازار تاریخی، مجسمه شیر سنگی، مقبره بوعلی سینا، باباطاهر و تعداد فراوانی امام زادگان است. همین امر باعث شده تا مقصدی مناسب برای گردشگری در فصل تابستان باشد. از آنجا که خرید سوغات و یادگاری از این شهر جز ملزومات بازگشت از همدان است،شما را با بخشی از سوغات خوشمزه و صنایع دستی استان آشنا می کنیم تا اگر مقصد تفریحی خود را به استان همدان اختصاص دادید ، با گوشه ای از دنیای زیبای فرهنگ و رسوم همدانی ها آشنا باشید.

باسلوق

مردم همدان نیز مانند هم وطنان اراکی در نزدیکی عید، دست به تهیه شیرینی بسیار خوشمزه به نام باسلوق می زنند. این شیرینی خوشمزه با استفاده از نشاسته، آب، پودر ژلاتین، گلاب، پودر نارگیل و مغز گردو تهیه می گردد.

حلوا زرده همدانی ها

علاوه بر باسلوق، حلوا زرده همدانی ها هم معروفیت فراوانی دارد. شیریتی که شبیه شله زرد یا فرنی خودمان است و رنگش بیش تر به جای زردی به نارنجی می زند. در واقع یک دسر معروف در همدان بوده و مقوی و سرشار از انرژی است. برای درست کردن این حلوا، کافیست شکر و نشاسته و تخم مرغ را با زعفران و گلاب کاشان به خوبی مخلوط کرده و کمی آرد برنج نیز در آن استفاده کنید.

انگشت پیچ

انگشت پیچ یک نوع خوردنی شیرین است که سوغات شهر همدان به شمار می آید انگشت پیچ از جمله محصولات پرطرفدار همدان به عنوان سوغات ویژه همدان است که این محصول به صورت مایع و شبیه عسل است و دارای ارزش غذایی فوق العاده ای است.انگشت پیچ همدان با قدمت و پیشینه ای که دارد با استفاده از عصاره گلاب اعلا کاشان در تهیه آن مزه و عطرش بی نظیر می گردد و هر مسافر و گردشگری به همدان سفر کرده را ترغیب به تهیه این سوغات می کند.

راحت الحلقوم

از سوغاتی های خوراکی همدان راحت الحلقوم نیز جایگاه خوبی دارد. طرز تهیه این شیرینی بی نظیر به این صورت است که در ابتدای کار نشاسته با آب مخلوط می گردد و سپس با افزودن شکر و جوهر لیمو آن را حرارت می دهند. بعد تا جایی که از حالت مایع خارج و به جامد تبدیل گردد، هم زده می گردد و پس از سرد شدن با راحت الحلقوم با پودر نارگیل تزئین می گردد.

نان شیرمال

از دیگر سوغاتی های خوراکی خوشمزه و محبوب همدان، نان شیر مال است. این خوراکی لذیذ با استفاده از آب، زعفران ، شکر ، هل و چند ماده دیگر تهیه می گردد.

آبنبات قیچی

آبنبات قیچی یکی از شکلات های سنتی است که در همدان تهیه می گردد. این آبنبات از ترکیب شکر، روغن، آب و زعفران درست می گردد. گاهی مغز های مختلف یا طعم دهنده های دیگری نیز به ترکیب آن اضافه می گردد.

برساق

برساق نام یکی از شیرینی های سنتی همدان است که در استان های کرمانشاه و کردستان نیز یافت می گردد. در تهیه این نان شیرینی، آرد، شکر، روغن حیوانی، زردچوبه، شیر، پودر گردو، پودر توت خشک، پودر دارچین، رازیانه و زرده تخم مرغ به کار می رود.

نان چای

در بسیاری از شهرها، شیرینی های محلی وجود دارد که همراه با چای به جای قند، صرف می گردد. نان چای شیرینی مخصوص همدانی است که در کنار چای استفاده می گردد و به جز همدان در شهرهای قزوین و زنجان پخته می گردد. اگر بیماری قندی دارید و نمی توانید با چای قند میل کنید، شیرینی چای پیشنهاد مناسبی است. مواد اولیه شیرینی آرد، ماست، تخم مرغ و کره است و در شکل های مختلفی پخته می گردد.

شیره انگور

شیره انگور و شیره خرمای همدان، یکی از معروف ترین سوغات خوشمزه این دیار است. شیره برای کسانی که با مسائل ضعف عمومی بدن روبرو هستند، بسیار توصیه می گردد و مملو از آهن و ویتامین های مقوی بوده و منیزیم خوبی هم دارد.شیره انگور در همدان را از جاهایی خاص تهیه کنید و نوع ملایرش، از باقی جاها مرغوب تر است. چرا که هم سفت و هم روشن تر بوده و کیفیت و ماندگاری بهتری دارد.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2110

به "بهترین سوغات همدان(قسمت 1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین سوغات همدان(قسمت 1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید