تسلا در جمع 500 شرکت عظیم بورسی آمریکا

به گزارش مجله عکسفا، خبرنگاران : شرکت تسلا، خودروساز آمریکایی که در زمینه فراوری خودروهای برقی پیشگام است، بالاخره به صورت رسمی به لیست 500 شرکت عظیم بورسی در بازار سهام ایالات متحده پیوست.

تسلا در جمع 500 شرکت عظیم بورسی آمریکا

به گزارش خبرنگاران به نقل از فورچون، تسلا موتورز (Tesla Motors) به شکل رسمی به یک سهام عضو شاخص های بلوچیپ (Blue Chip) تبدیل شد، شاخص بلوچیپ به شاخص هایی می گویند که شامل ابرشرکت هایی هستند که از نظر گستردگی، محبوبیت و ارزش بازار به اندازه ای سودده باشند که حتی رکود مالی هم نتواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

این شرکت فراوری نماینده وسایل نقلیه برقی روز دوشنبه اظهار داشت که به جمع شرکت های حاضر در شاخص اس اند پی 500 (S&P 500)، شاخص برتر بازار سهام در ایالات متحده آمریکا پیوست.

این تغییر تقریبا اندکی بیش از یک ماه دیگر، یعنی در روز دوشنبه 21 دسامبر رخ خواهد داد. هنگامی که بازار آن روز صبح باز گردد، شاخص اس اند پی 500 شامل سهام تسلا خواهد بود، که این اتفاق یک نقطه عطف عظیم و تاریخی برای این خودروساز است.

تسلا؛ باارزش ترین خودروساز دنیا

ارزش بازار شرکت تسلا از تویوتا (Toyota) نیز گذشته است و در حال حاضر نزدیک به 270 میلیارد دلار ارزش بازار، عملا این شرکت اتومبیل سازی را به با ارزش ترین خودروساز دنیا تبدیل نموده است. البته با وجود همه این مسائل تا همین اواخر، عدم سودآوری مداوم این غول فراوری نماینده خودروهای برقی آمریکا را از پیوستن به شاخص معروف و معتبر اس اند پی 500 منع می کرد. شاخصی که پذیرش در آن به ارزش درآمد مثبت یک ساله شرکت مرتبط است.

در اواخر ماه جولای تسلا سوددهی غیر منتظره 3 ماهه دوم امسال خود را اظهار داشت، که به معنای رقم خوردن ثبت چهارمین سود فصلی پیاپی در میان سهامداران بود. این گزارش خوب و چشمگیر شرکت تسلا مترادف با برطرف مانع نهایی در برابر ایلان ماسک مدیر این شرکت برای پیوستن به گروه 500 شرکت عظیم بازار سهام در آمریکا و به نوعی در دنیا بود.

با این وجود، ارزش بازار سرسام آور تسلا که حدود 387 میلیارد دلار است آن را به یکی از عظیمترین اعضا تشکیل دهنده شاخص اس اند پی 500 تبدیل می نماید. یعنی به ارزش بازار سهام این شرکت به اندازه ای عظیم است که می تواند شرایط شاخص را به شکل یک طرفه ای تغییر دهد. به همین دلیل رگولاتور ناظر بر این شاخص، در حال آنالیز تقسیم سهام به دو دسته است که جابجایی بخشی از آن پیش از تاریخ 21 دسامبر شروع گردد.

حضور در جمع عظیمان بورسی

این شاخص معتبر بورسی در ایالات متحده شامل 500 شرکت عظیم آمریکایی در معاملات عمومی است که از اپل گرفته تا شرکت برکشایر هاتاوی متعلق به وارن بافت تا نتفلیکس در آن حضور دارند و یک انتخاب محبوب برای سرمایه گذاران کم ریسک رده میانی بازار است که بیشتر در قالب ETF های کم خطر سهام می خرند. این شاخص در میان مدیران حرفه ای سرمایه گذاری هم مجبوب است و آن ها عملکرد خود را در برابر شاخص اس اند پی 500 اندازه گیری می نمایند.

بیشتر بخوانید؛

سرقت اینترنتی از کارگزاری آنلاین بورس

این بدان معناست که افزودن تسلا به اس اند پی 500 صرفا امری نمادین نیست و می تواند پیامدهای قابل توجهی برای سرمایه گذاران داشته باشد، زیرا ETF ها و سایر سبدگردان ها سهام این شرکت را برای ادامه فرایند شاخص خریداری می نمایند. این خریدها می تواند به افزایش قیمت سهام تسلا یاری کند، همانطور که از گذشته در هنگام پیوستن سایر شرکت ها به اس اند پی 500 رخ داده است. سهام آمازون پس از انتشار خبر پیوستن به این شاخص در سال 2005، بالغ بر 5 درصد افزایش یافت؛ آزمایشگاه های Bio-Rad، یکی از جدیدترین شرکت های اضافه شده به اس اند پی 500، از زمان ورود به این شاخص در ماه ژوئن تا به امروز 13 درصد افزایش یافته است.

البته رشد سهام در اس اند پی 500 امر قطعی و مطمئنی نیست. دو شرکت دیگری که در ماه ژوئن به این شاخص پیوستند، یعنی تلدین تکنولوژی (Teledyne Technologies) و تیلر تکنولوژی (Tyler Technologies) از آن موقع هر یک کمتر از 3 درصد افزایش یافته اند، در حالی که بازدهی خود شاخص اس اند پی 500 در مدت زمان مشابه نزدیک به مثبت 9 درصد بوده است. البته سهام تسلا در معاملات ساعات پس از اعلام این خبر در روز دوشنبه بیش از 10 درصد جهش کرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1294

به "تسلا در جمع 500 شرکت عظیم بورسی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسلا در جمع 500 شرکت عظیم بورسی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید