تفاوت Ripple و XPR در چیست؟

به گزارش مجله عکسفا، بسیاری از کاربران بازار رمز ارزها از ریپل و XPR به جای هم استفاده می کنند، اما در واقعیت این دو عنوان یکسان نیستند. در واقع، XPR رمز ارزی است که از طریق کمپانی Ripple Labs Inc ایجاد شده و مدیریت می شود. این کمپانی همان شرکتی است که پروتکل پرداختی Ripple را که یک سیستم تسویه ناخالص آنی است، معرفی کرد.

تفاوت Ripple و XPR در چیست؟

با این حال، بسیاری از افراد معمولا به اشتباه عنوان های ریپل و XPR را با هم برای اشاره به رمز ارز یاد شده به کار می برند و این مسئله باعث شده این باور شکل بگیرد که این دو عنوان مفهوم یکسانی دارند.

در حقیقت، اگرچه Ripple Labs Inc رمز ارز XPR را ارائه و توزیع مستمر آن را مدیریت می کند، اما این شرکت بر این رمز ارز و Ripple Consensus Ledger (دفتر کل اجماعی ریپل) که همان بلاک چین بستر XPR است کنترلی ندارد و آن ها را به عنوان نرم افزار منبع باز ارائه کرده است.

ریپل (Ripple) چیست؟

هر دو کمپانی و روش پرداختی که به آن ها اشاره کردیم با نام ریپل شناخته می شوند، اما پروتکل پرداختی است که در این مطلب برای ما اهمیت دارد. ریپل مورد بحث ما یک سیستم تسویه ناخالص آنی است که در بستر پروتکل منبع باز توزیع شده ای بنا شده که شامل دفتر کل XPR و RippleNet است.

هر دو عنوان مالی و غیر مالی می توانند پروتکل را با سیستم های خود یکپارچه کنند. این پروتکل باز است و هر فرد می تواند بدون هیچ گونه موافقت قبلی از ریپل، عضو آن گردد. بنابراین، پروتکل ریپل و رمز ارز XPR دو عنوان کاملا جدا از هم هستند که از طریق کمپانی Ripple Labs Inc ارائه شده اند.

ریپل اعلام کرده هدفش فراهم کردن امکان تراکنش های جهانی امن، سریع و تقریبا رایگان با هر مقدار و بدون بازپرداخت است. با همین هدف، این سیستم خودش را به عنوان یک روش جایگزین برای مکانیزم سوئیفت (SWIFT) یا همان جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی معرفی می کند که در حال حاضر بانک های سراسر جهان از آن به عنوان واسطه برای تراکنش های مالی خود استفاده می کنند.

دفتر کل XPR چیست؟

دفتر کل XPR پشتوانه پروتکل ریپل است و مانند هر بلاک چین دیگری، یک دفتر کل توزیع شده متصل در بستر شبکه همتا به همتاست. با این وجود، یک تفاوت کلیدی با دیگر بلاک چین ها دارد: مکانیزم اجماعی.

اجرا در یک شبکه توزیع شده همتا به همتا به این معنی است که دفتر کل XPR با چالش هایی روبرو می گردد که بلاک چین های دیگر با آن روبرو می شوند: حل مشکل دوبار خرج کردن (Double-spend) و اطمینان از اجماع network-wide بر شرایط حساب ها و ترازها.

دفتر کل XPR برای حل این مسائل از یک پروتکل توافق تحمل خطای بیزانس بر زیرشبکه های جمعی مورد اطمینان XPR Ledger Consensus Protocol استفاده می کند. به همین دلیل، برخلاف سایر بلاک چین ها، تنها به مکانیزم های اثبات کار یا اثبات سهم متکی نیست و از مکانیزم اجماعی خود استفاده می کند.

XPR چیست؟

XPR رمز ارز بومی دفتر کل XPR ریپل است که البته خود ریپل آن را یک دارایی دیجیتال می نامد. XPR پیش از عرضه استخراج و 100 میلیارد واحد از آن ایجاد شد که طبق پروتکل، این مقدار نه می تواند افزایش یابد و نه کاهش.

هنگامی که XPR خلق شد، خالقان 80 درصد از این ارز را به کمپانی ریپل منتقل کردند و 20 درصد به جای مانده را برای خود نگه داشتند. از آنجا که در اختیار داشتن این حجم بسیار زیاد XPR از طریق کمپانی قدرت زیادی را برای قیمت گذاری این ارز در اختیار شرکت می گذاشت، 50 میلیارد از آن را برای اثبات حسن نیت به یک حساب امانی منتقل شد.

این حساب امانی از طریق از طریق یک قرارداد هوشمند داخلی نظارت می گردد که بر عرضه XPR کنترل دارد. این قرارداد هوشمند طراحی شده تا برای 5 سال هر ماه مقدار یک میلیارد XPR عرضه کند و در عین حال، هر مقدار XPR استفاده نشده را به حساب امانی بازگرداند و یک ماه دیگر به این بازه ی 5 ساله اضافه کند.

از زمان تولد، ریپل XPR را به عنوان یک روش مناسب برای پل زدن میان ارزهای متفاوت با پروتکل Ripple معرفی کرده است. همان طور که ریپل اعلام کرده، پروتکلش یک جایگزین برای سیستم سوئیفت است و قصد دارد XPR را به ارز مورد انتخاب موسسات مالی استفاده کننده از پروتکل خود تبدیل کند.

ریپل و XPR چگونه به یکدیگر وابسته اند؟

همه چیز برمی گردد به مالکیت و این که چه کسی چه چیزی را کنترل می کند. این واقعیت است که شرکت Ripple Labs Inc با در اختیار داشتن بیشتر ذخیره XPR موجود می تواند روی این ارز کنترل داشته باشد، حتی اگر بخشی از این مقدار را به حساب امانی منتقل کرده باشد. همچنین، ثروت خالص این شرکت هم کاملا به افزایش یا کاهش ارزش XPR وابسته خواهد بود.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1965

به "تفاوت Ripple و XPR در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت Ripple و XPR در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید