تنها دروازه ایران به اروپا بی نصیب از درآمدهای گردشگری ، آثار تاریخی آذربایجان غربی در جهت تخریب

به گزارش مجله عکسفا، آذربایجان غربی تنها دروازه ایران به اروپاست اما تا به امروز از درآمدهای گردشگری بی نصیب مانده در حالیکه به دلیل برخورداری از حدود 1500 اثر ثبت شده ظرفیت تبدیل به قطب توریسم کشور را نیز دارد که در این گزارش این موضوع واکاوی شده است.

تنها دروازه ایران به اروپا بی نصیب از درآمدهای گردشگری ، آثار تاریخی آذربایجان غربی در جهت تخریب

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا ترکیبی با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران از ارومیه، آذربایجان غربی استانی است که از نظر جغرافیایی با 4 کشور دارای مرز مشترک بوده و تنها دروازه ایران به اروپا محسوب می گردد.

این استان به سبب هم مرز بودن با کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان از ترکیب قومیتی و فرهنگی برخوردار است و مردمانی با ادیان و مذاهب مختلف اعم از ترک، کرد، مسیحی و ارامنه و آشوری در آن به طور مسالمت آمیز زندگی می نمایند.

مسائل معیشتی موضوعی است که در هر محفلی می توان ردی از آن در میان صحبت های حاضران آن مجلس یافت این در حالی است که این استان با دارا بودن یک هزار و 500 اثر تاریخی از ظرفیت گردشگری ویژه برخوردار بوده و به سبب وجود نوار مرزی با 4 کشور مذکور از ظرفیت بالای مالی و فرهنگی بهره مند است.

رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر مسئولان و مردم را به حمایت از تولیدات داخلی و نیز بهره مندی از ظرفیت های مالی کشور تاکید داشته و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را سرلوحه جامعه عنوان نموده است.

اتفاق نظر همگانی بر وجود ظرفیت های مغفول مانده

خبرنگار خبرنگاران جویای ظرفیت ها و مصداق هایی از اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی بوده و بدین منظور با چند تن از صاحب نظران و مسئولان استان که واقف به ظرفیت های مالی آذربایجان غربی هستند به گفت و گو پرداخته که در این میان افراد مصاحبه شونده در رابطه با ظرفیت گردشگری آذربایجان غربی اتفاق نظر داشته و بر بهره برداری از این حوزه تاکید داشته اند.

روح الله حضرت پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در توصیف مصداق های اقتصاد مقاومتی در آذربایجان غربی گفت: این استان به سبب داشتن ظرفیت های فوق العاده گردشگری می تواند به یکی از قطب های گردشگری منطقه تبدیل گردد.

وی اعلام کرد: کشورهای زیادی در جهان با اتکا به توریسم، اقتصاد خود را فعال نگه داشته اند، توریسم ضمن ایجاد اشتغال، سود خالص را وارد اقتصاد خواهد نمود.

حضرت پور گفت: البته تبدیل شدن به قطب توریسم احتیاجمند تامین زیر ساخت هایی از قبیل حمل و نقل است که متاسفانه تا کنون این زیر ساخت ها در استان ایجاد نشده است.

آثار تاریخی آذربایجان غربی در راستا تخریب

هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز آذربایجان غربی را از نظر دارا بودن ظرفیت بالای گردشگری از استان های منحصر به فرد کشور خواند و گفت: این استان از یک هزار و 500 اثر تاریخی برخوردار است اما جای تاسف است که با وجود این منبع عظیم و گرانبهای مالی در استان به سبب بی توجهی مسئولان به حوزه گردشگری تقریبا اغلب آثار تاریخی آذربایجان غربی در راستا تخریب قرار گرفته است.

وی با تاکید بر تقویت فرهنگ گردشگر پذیری در میان اقشار مختلف جامعه اعلام کرد: مسئولان و متولیان گردشگری آذربایجان غربی باید در معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان طرح و برنامه ارائه نمایند.

بهادری، دریاچه ارومیه را در هر برهه از مرحله احیاء، با اهمیت و قابل توجه خواند و توضیح داد: این دریاچه بنا به خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد خود مهم ترین جاذبه گردشگری در استان است که می تواند از بعد مالی نیز موثر باشد.

کمبود امکانات رفاهی و اسکان گردشگران

جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز آذربایجان غربی را از نظر گردشگری استانی غنی و حائز اهمیت خواند و گفت: برای بهره برداری از ظرفیت گردشگری باید زیرساخت های آن تامین باشد.

وی گفت: متاسفانه مهاباد از نظر امکانات رفاهی و اسکان گردشگران در شرایط قابل قبولی قرار ندارد و این امر از عوامل مهم بی رغبتی حضور گردشگران محسوب می گردد.

محمودزاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر غار سهولان و آثار باستانی مهاباد احتیاج مبرم به ساماندهی دارند.

محمودزاده از دیگر ظرفیت های دست یابی به اقتصاد مقاومتی در شهرستان مهاباد را گردشگری سلامت خواند و اضافه کرد: مجوز احداث بیمارستانی بدین منظور در مجتمع سلامت زاگرس شهرستان مهاباد صادر شده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: برای راه اندازی این بیمارستان اعتبار 150 میلیارد تومانی احتیاج است که در صورت راه اندازی این بیمارستان، گردشگران سلامت از کشورهای همسایه آذربایجان غربی به این شهرستان مراجعه و تحول مالی بزرگی در حوزه توریسم درمانی رخ می دهد.

ظرفیت های گردشگری مذهبی در آذربایجان غربی

شهروز برزگر، نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی نیز ساماندهی قبور ارامنه و مسیحی واقع در روستاهای سلماس را مهم ترین ظرفیت گردشگری این شهرستان خواند و گفت: قبور ارامنه روستاهای سلماس بیش از 16 هزار قدمت دارند و احتیاج است برای بهره مندی از این آثار تاریخی نقشه این روستاها ترسیم و تدوین و در اختیار میراث فرهنگی و گردشگران قرار گیرد.

وی اعلام کرد: از 150 روستای سلماس در بیش از 70 روستا قبرستان ارامنه و مسیحی وجود دارد و با توجه به اینکه بیشتر گردشگران خارجی را طیف ارامنه و مسیحی تشکیل می دهند باید به ساماندهی و استفاده مالی از این ظرفیت گردشگری توجه ویژه گردد.

گزارش: ژیلا علیقلی نیا

منبع: تسنیم
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 616

به "تنها دروازه ایران به اروپا بی نصیب از درآمدهای گردشگری ، آثار تاریخی آذربایجان غربی در جهت تخریب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها دروازه ایران به اروپا بی نصیب از درآمدهای گردشگری ، آثار تاریخی آذربایجان غربی در جهت تخریب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید