خاورمیانه در التهاب ساعت صفر

به گزارش مجله عکسفا، در حالی که کردهای شمال سوریه، خنجر از پشت خورده، در التهاب آغاز عملیات ترکیه به سر می برند، خبرها حاکی از ورود برخی تجهیزات و یگان های نظامی ترکیه و همچنین شورشیان تحت حمایت این کشور به مناطق کردی در شمال سوریه است. این در حالی است که جنگنده های ترکیه برخی مواضع کردی در این منطقه را هدف قرار داده اند. اما آنکارا اعلام کرده، این حملات به معنای آغاز عملیات چشمه صلح نیست.

خاورمیانه در التهاب ساعت صفر

به گزارش ایسنا به نقل از رسانه های رسمی سوریه، نیروهای ترکیه حمله ای به مواضع شبه نظامیان کرد در حومه استان حسکه در شمال شرق این کشور داشتند. منطقه مورد هدف گرفته شده متعلق به نیروهای سوریه دموکراتیک بود اما براساس گزارش های اولیه، این حمله تلفات جانی نداشت.

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد، جنگنده های ترکیه حمله ای به مقر نیروهای کرد در تل طویل داشتند و خسارات مالی و تلفات جانی نیز در بین نیروهای سوریه دموکراتیک برجای گذاشتند. تلویزیون سوریه نیز اظهار داشت، جنگنده های ترکیه مواضعی در نزدیکی گذرگاه سیمالکا در مرز عراق را بمباران کردند. همچنین شبکه الاخباریه سوریه از حمله به مواضع نیروهای سوریه دموکراتیک در شهر تل ابیض در حومه شمالی رقه خبر داد.

در همین حال وزارت دفاع ترکیه از تکمیل آمادگی های خود برای اجرای عملیات نظامی علیه افراد مسلح کرد در شمال شرق سوریه خبر داده و تجهیزات جدیدی را به مرزها فرستاده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این تجهیزات شامل 10 کامیون حامل تانک است که از اطراف شهرک یایلاداغی در استان هاتای در جوار مرزهای سوریه راهی استان های جنوب و جنوب شرقی ترکیه شده اند. پیشتر کاروانی نظامی متشکل از 80 خودروی زرهی وارد دو شهر قرق خان و خاصه در استان هاتای شده بودند.

یک منبع نزدیک به نیروهای شورشی موسوم به ارتش آزاد سوریه نیز اظهار داشت، حدود 8 هزار شبه نظامی از نیروهای مخالف مسلح سوری به اضافه نیروهای ارتش ترکیه با ساز و برگ جنگی از دروازه کرکمیش ترکیه عبور کرده و وارد شهر مرزی جرابلس در حومه شمال شرقی حلب شده و از آنجا به جنوب شهر جرابلس رفتند. مقصد آنها خط جبهه درگیری با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در اطراف شهر منبج است. این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت: این اولین سری از نیروهای ارتش ماست که با ترکیه علیه نیروهای کرد وارد عملیات مشترک خواهد شد. به گفته این منبع، بعد از رسیدن این نیروها و تجهیزات، نیروهای پشتیبانی به خطوط درگیری در شمال منبج رسیده اند و این نیروها منتظر ساعت صفر برای حرکت به سمت شهر منبج هستند. ترکیه روز جمعه فرماندهان گروه های شورشی سوری موسوم به ارتش ملی و جبهه ملی برای آزادسازی را جمع و ادغام آنها در ارتش مخالفان مسلح سوری را برای مشارکت در عملیات شرق فرات اعلام کرده بود.

مخالفت با چشمه صلح در ترکیه

مخالفان اردوغان بشدت از دولت این کشور به خاطر تصمیمش برای آغاز عملیات نظامی جدید در سوریه انتقاد کردند و بهترین راه را برای تأمین امنیت ترکیه از تهدید تروریستی، صلح با دمشق دانستند. به گزارش روسیاالیوم، فائق اوزتورک، معاون رئیس حزب مردم جمهوریخواه ترکیه در نشست خبری گفت، دولت فعلی ترکیه این کشور را به سمت باتلاق خاورمیانه سوق می دهد.

وی که عضو بزرگترین حزب مخالف ترکیه است، گفت، آنکارا اگر واقعاً به دنبال مبارزه با تروریسم و تضمین تمامیت ارضی سوریه است، باید از ارتش سوریه حمایت و با آن همکاری کند.در این راستا، حزب دموکراتیک خلق ترکیه هم اظهار داشت، نیاز مبرم در سوریه آغاز گفت وگوی دموکراتیک و فرایند مذاکره جامع با همه طرف ها به منظور خاتمه دادن به جنگ داخلی این کشور است و مداخله نظامی جدید بزرگترین تهدید است.

مخالفت های خارجی

تصمیم اردوغان برای آغاز عملیات در شمال سوریه به بهانه ایجاد منطقه امن در این منطقه، واکنش های خارجی زیادی نیز در بر داشت.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توئیتی نوشت: امریکا یک اشغالگر غیرضروری در سوریه است که تکیه کردن و کسب اجازه از این کشور برای امنیت بی فایده است. وی تأکید کرد: مبارزه با تروریسم و دستیابی به صلح در سوریه با احترام به مردم و تمامیت ارضی این کشور حاصل می شود. آدانا چارچوبی برای ترکیه و سوریه مهیا کرده و ایران نیز برای کمک رسانی آماده است. وزارت خارجه آلمان نیز در بیانیه ای اظهار داشت: هرگونه اقدام یکجانبه باعث بروز پیامدهای چشمگیر انسانی می شود و شرایط را برای بازگشت داوطلبانه و امن آوارگان به منطقه ایجاد نمی کند. این اقدامات همچنین باعث تضعیف ثبات در منطقه و اقدامات مستقیم ما می شود.

مایا کوچیجانجیچ، سخنگوی کمیسیون اروپایی هم بدون اشاره به ترامپ گفت: از سرگیری خصومت های مسلحانه در شمال شرق سوریه نه تنها باعث دردسر و آسیب دیدن بیشتر غیرنظامیان و بی خانمانی و آوارگی آنها می شود بلکه خطر تضعیف اقدامات کنونی سیاسی را در پی دارد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره تصمیم امریکا در خروج کامل نیروهای این کشور از شمال سوریه ابراز تردید کرد و گفت: این مسأله مهم است که از انجام هرگونه اقدامی که ممکن است باعث اشکال و مانع در روند سازش در سوریه شود، اجتناب شود.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 393

به "خاورمیانه در التهاب ساعت صفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاورمیانه در التهاب ساعت صفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید