خبرنگاران سیلاب شمال فارس به بند خاکی رحیم آباد ابرکوه راهنمایی شد

به گزارش مجله عکسفا، یزد - خبرنگاران - معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ابرکوه با اشاره به بارندگی های چند روز اخیر و جاری شدن سیلاب در شمال فارس به سمت این شهرستان ،گفت: بخشی از آن به بند خاکی رحیم آباد راهنمایی شد.

خبرنگاران سیلاب شمال فارس به بند خاکی رحیم آباد ابرکوه راهنمایی شد

عباس مهری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه ظرفیت این بند 4.5 میلیون مترمکعب است ، اضافه نمود: تا به امروز افزون بر 60 هزار مترمکعب سیلاب و روان آب های منطقه کنترل شد.

وی اظهار کرد: با هدف کنترل سیلاب ، روان آب و تغذیه سفره های زیرزمینی و جلوگیری از خسارت ناشی از سیل این شهرستان 19 بند خاکی و بتنی دارد .

معاون فرمانداری ابرکوه ادامه داد: این بندها در روستاهای اسفندآباد ، هارونی ، بداف ، احمدآباد ، فیروز آباد ، رحیمآباد ومناطق پوزه سیاه و پوزه سفید ، غرب و شرق ابرکوه چاه گیر توسط اداره های منابع طبیعی و آب منطقه ای در سال های گذشته ساخته شد .

جانشین رییس شورای حفاظت منابع آب شهرستان ابرکوه با اشاره به اینکه حدود 40 درصد اشتغال این شهرستان به بخش کشاورزی مرتبط است ، اظهار داشت: کشاورزان با تدوام 2 دهه پدیده خشکسالی با مسائل عدیده ای دست و پنجه نرم می نمایند.

تامین منابع آبی ابرکوه از شمال فارس

معاون فرمانداری ابرکوه یادآور شد: این شهرستان از لحاظ منابع آبی عمدتا به شمال استان فارس متکی است که به گفته مسوولان محلی و باور کشاورزان به نوعی حق آنها تضییع می گردد، و به گفته آنها برداشت ها بی رویه و بدون مجوز در بالا دست ، مسائل کشاورزان را دو چندان کرد .

مهری اضافه نمود: با توجه به کمبود آب در بخش کشاورزی و استفاده بهینه از آن ، کوشش خوبی از سوی کشاورزان و مشارکت جهاد کشاورزی در زمینه آبیاری نوین انجام شد .

وی توضیح داد: در چند سال اخیر با یاری های بلاعوض دولت چهار هزار و 500 هکتار اراضی و باغ های این شهرستان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.

خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی ابرکوه

وی با توجه به کاهش میزان بارندگی و افزایش پدیده خشکسالی در 2 دهه اخیر یکی از راه های تقویت منابع آب های زیرزمینی را خاموشی چاه های کشاورزی در فصل زمستان و مدیریت منابع آبی از سال های 95 تا به امروز ذکر کرد.

مهری با بیان اینکه کشاورزان از 662 حلقه چاه آب برداشت می نمایند، اظهار داشت: 97 درصد چاه های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شد و از سال 1395، آنها با مشارکت در طرح خاموشی چاه ها در مدیریت برداشت آب حضور فعالی دارند.

معاون فرمانداری ابرکوه در ادامه یادآور شد: با نصب کنتورهای هوشمند استحصال آب از پنج هزار و 300 لیتر در ثانیه در سال 1394 هم اکنون به سه هزار و 500 لیتر در ثانیه کاهش یافت.

جانشین رییس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه اظهار داشت: با اجرای طرح خاموشی 30 روزه چاه ها در سال 1395، 15 میلیون مترمکعب ،45 روزه در سال 1396، 16.7 میلیون مترمکعب و 60 روزه در سال 1397 حدود 20 میلیون مترمکعب در مصرف آب سفره های زیرزمینی صرفه جویی شد.

ایجاد 36 فروچاله در دشت ابرکوه

وی با اعلام موفقیت طرح یادشده در مدیریت برداشت منابع آبی اضافه نمود: به دلیل خشکسالی، ایجاد 36

فروچاله و خشک شدن قنات ها ، دشت ابرکوه یکی از مناطق ممنوعه کشور است و مدیریت آب های زیرزمینی اجتناب ناپذیر است.

وی اضافه نمود: کاهش بارندگی و فرایند فزاینده افت سطح آب های زیرزمینی باعث شد در کنار کم آبی، هجوم آب های شور از کفه ابرکوه به سمت آبخوان ها شروع گردد که شوری و تلخی آب چاه های کشاورزی را تهدید می نماید.

اراضی قابل کشاورزی شهرستان 20 هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم پدیده خشکسالی 15 هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد.

از این میزان هشت هزار هکتار به باغ های میوه و بقیه هم به اراضی زراعی اختصاص دارد و 35 درصد اشتغال وابسته به فعالیت های کشاورزی، دامداری و دامپروری است که در این زمینه هشت هزار خانوار امرار معاش می نمایند.

140 میلیون مترمکعب آب مورد احتیاج حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت 10 ماه از 662 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 13 رشته قنات استحصال می گردد و با این میزان آب از 15 هزار هکتارسطح زیرکشت، سالانه 200 هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولیدمی گردد.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 899

به "خبرنگاران سیلاب شمال فارس به بند خاکی رحیم آباد ابرکوه راهنمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سیلاب شمال فارس به بند خاکی رحیم آباد ابرکوه راهنمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید