دانشگاه ها بر اساس رشته گرایش رتبه بندی شوند

به گزارش مجله عکسفا، معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی گفت: شاید بهترین رتبه بندی بر اساس رشته - گرایش باشد؛ به نحوی که از این حالت کلی خارج گردد و ارزیابی واقع بینانه تری داشته باشد.

دانشگاه ها بر اساس رشته گرایش رتبه بندی شوند

محمد حسین عبداللهی، معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، گفت: دانشگاه خوارزمی در رتبه بندی تایمز به رتبه بالای هزار دست یافته است. اما مسئله مهم میزان تاثیر شاخص های موجود در رتبه بندی دانشگاه ها است.

معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در بعضی شاخص ها رو به افزایش و در بعضی دیگر رو به کاهش حرکت نموده ایم. در حقیقت بهترین شاخص خودمان هستیم، زیرا شاخص های رتبه بندی در دانشگاه های دیگر با توجه به آن دانشگاه تدوین شده اند. امیدوارهستیم یک روز کشور های آسیایی و به طور جدی تر آسیای میانه به صورت متمرکز شاخص های خاص خود را ارائه دهند و بر اساس آن مورد سنجش قرار گیرند.

عبداللهی با بیان اینکه وزارت علوم باید به طور جدی به این مسئله ورود یابد؛ تاکید نمود: وزارت علوم یک سیستم دسته بندی دانشگاهی را تحت عنوان سطح بندی دانشگاه ها طراحی کرد. این سیستم با توجه به شاخص های خود ابهامات زیادی داشت به همین منظور سال 97 وزیر علوم این سطح بندی را لغو کرد و از معاونت آموزشی وزارت علوم خواست تا بحث رتبه بندی را مطرح کند.

وی با بیان این که رتبه بندی بر اساس رشته - گرایش، بهترین نوع رتبه بندی خواهد بود، توضیح داد: در کنار اخذ اطلاعات باید ظرفیت ها را نیز متعادل کنیم. طبیعتا دانشگاهی که از قدمت بالایی برخوردار است به صندلی عمومی بالاتری نیز دست خواهد یافت.

عبداللهی اضافه نمود: زمانی ظرفیت دانشگاه ها و کیفیتشان را با دسته بندی های ذهنی وعوامانه می سنجیم. گاهی نیز نگاهی تخصصی داریم. شاید بهترین رتبه بندی بر اساس رشته - گرایش باشد. به نحوی که از این حالت کلی خارج گردد و ارزیابی نسبتا واقع بینانه تری داشته باشد.

عبداللهی در انتها گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم مدتی است که در این زمینه به فعالیت می پردازند. در همین زمان محدود کار های بسیارخوبی همچون بحث اخلاق در آموزش و پژوهش نیز انجام شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 874

به "دانشگاه ها بر اساس رشته گرایش رتبه بندی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه ها بر اساس رشته گرایش رتبه بندی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید