دیابتی ها جوراب تنگ نپوشند

به گزارش مجله عکسفا، در کنار تمام آن توصیه هایی که بیماران دیابتی باید رعایت نمایند، اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، یادآوری این نکته هم برای شما بسیار لازم است که باید بیشتر از دیگران مراقب انگشتان پاهای خود باشید. اگر می خواهید علت این کار را بدانید مطلب زیر را بخوانید.

دیابتی ها جوراب تنگ نپوشند

دیابتی ها جوراب تنگ نپوشند

نویسنده:دکتر منوچهر جزایری*

8 اصل اساسی مراقبت از پای دیابتی

در کنار تمام آن توصیه هایی که بیماران دیابتی باید رعایت کنند، اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، یادآوری این نکته هم برای شما بسیار لازم است که باید بیشتر از دیگران مراقب انگشتان پاهای خود باشید. اگر می خواهید علت این کار را بدانید مطلب زیر را بخوانید.

هنگامی که شما به دیابت مبتلا می شوید در معرض خطر مسائل زیادی از جمله از دست رفتن سلامت پا خواهید بود. این مشکل زمانی بروز می نماید که شبکه اعصاب پاها آسیب دیده باشد. در نتیجه شما مقداری از توانایی احساس درد خود را از دست می دهید. ممکن است پای شما بریده گردد یا دچار تاول گردد بدون اینکه شما متوجه شوید. بعلاوه دیابت می تواند شریان های شما را باریک نموده و جریان خون پاها را کم نماید. با خون رسانی کمتر به بافت ها، زخم ها به خوبی ترمیم نمی شوند. وقتی شما مبتلا به دیابت هستید، بریدگی ها، تاول ها، میخچه ها، پینه ها یا سایر حالاتی که فرد در بدون دیابت مشکل خاصی نیست، می توانند به مسائل جدی پزشکی تبدیل شوند. در پاها عفونت و زخم ممکن است ایجاد گردد. در موارد خیلی شدید ممکن است قطع پا یا ساق پا احتیاج گردد. مراقبت پزشکی می تواند در پایین آمدن این خطر یاری کند.

1 پاهایتان را روزانه وارسی کنید

هر روز به دقت پاهای خود را در بالا، زیر، نواحی بین انگشتان و ناخن های پا آنالیز کنید، در صورتی که در تماشا زیر پاهای خود مشکل دارید از آینه کوچکی بهره ببرید. در مشاهده در پی بریدگی، خراش، ترک، پینه، ساییدگی، میخچه، تورم، قرمزی یا سایر تغییراتی که ممکن است دردناک نباشند ولی می توانند وخیم تر شوند، بگردید.

2 پاهای خود را تمیز نگه دارید

هر روز پای خود را به دقت بشویید و از آب ولرم و صابون ملایم یا شوینده ای که پزشکتان توصیه می نماید، بهره ببرید. برای جلوگیری از سوزاندن پا، دمای آب را با درجه حرارت چک کنید (درجه حرارت آب نباید از 2/32 درجه سانتی گراد بالاتر باشد) بعلاوه با زدن دستمال مرطوب از آب مورد نظر به ناحیه ای حساس نظیر صورت یا مچ دست، دمای آب را امتحان کنید. به وسیله حوله یا خشک کن پوست پای خود را خشک کنید. به دقت مابین انگشتان خود را برای ممانعت از عفونت قارچی خشک نمایید. از مرطوب کننده ها به طور منظم بهره ببرید.

3 جوراب تمیز و خشک بپوشید

جوراب هایی بپوشید که عرق را از پوست پای شما جذب می کنند. از پوشیدن جوراب های خیلی تنگ که جریان خون پا را کم می نماید یا آنهایی که باعث تعریق بیش از حد پا می شوند، اجتناب کنید.

4 ناخن های انگشتان پا را کوتاه کنید

از قیچی با ناخن گیرهای مدور در انگشتان پا استفاده نکنید زیرا آنها می توانند موجب آسیب به ناخن ها و بافت های مجاور آنها شوند. ناخن های پا را به صورت صاف کوتاه کنید و خیلی کوتاه ننمایید. آنها را هم سطح انتهای انگشت نمایید. لبه های خشن را سوهان بزنید بنابراین به انگشت مجاور آسیب نخواهد زد.

5 وسایل را با دقت به کار برید

از کشیدن سوهان یا استفاده از قیچی روی پینه و میخچه خودداری کنید و مواد شیمیایی مثل آنهایی که جهت برداشتن میخچه وجود دارد را روی پایتان مصرف نکنید. برای درمان زگیل، پینه و سایر مسائل پا به پزشکتان مراجعه کنید.

6 همواره از کفش بهره ببرید

کفش های مناسب و راحت را در تمام اوقات بپوشید تا از پای شما در مقابل آسیب محفاظت کند. در اطراف منزل از دمپایی های محکم بهره ببرید. از پوشیدن کفش های تنگ خودداری کنید.

7 با احتیاط ورزش کنید

ورزش جریان خون را می افزاید و به حفظ سلامتی پاهای شما یاری می نماید. با این وجود در انتخاب فعالیت های بدنی امکان آسیب به پاها را در نظر داشته باشید و از سرما یا گرمای بیش از حد اجتناب کنید. وقتی پاها یا اندام های تحتانی شما خسته شد، بنشینید و آنها را برای چند دقیقه بالا ببرید.

8 درصورت مشکل به پزشک مراجعه کنید

در صورت مشاهده هرگونه ناحیه زخم شده یا زخمی که بهبود نمی یابد، به نظر می رسد در حال عظیم شدن است یا احتمال عفونی بودن آن می رود به پزشک خود مراجعه کنید. بعلاوه باید پزشک پای شما را طبق برنامه منظمی آنالیز کند. ممکن است پزشکتان توصیه کند که به پزشک متخصص در زمینه مراقبت از پا مراجعه کنید.

پی نوشت ها :

* متخصص غدد

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1775

به "دیابتی ها جوراب تنگ نپوشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیابتی ها جوراب تنگ نپوشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید