راستاد: طرح جامع بنادر کوچک کشور در حال نهایی شدن است

به گزارش مجله عکسفا، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح جامع بنادر کوچک کشور با افق 15 ساله در حال نهایی شدن است که در سه فاز 5 ساله با قابلیت ترانشیپ داخلی، کاپوتاژ و تجارت منطقه ای آماده می شوند.

راستاد: طرح جامع بنادر کوچک کشور در حال نهایی شدن است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای دانشجویی انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، محمد راستاد امروز در مراسم روز جهانی دریانوردی با شعار کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار با اشاره به اینکه شعار سال جاری سازمان جهانی دریانوردی برای روز جهانی دریانوردی کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار است، گفت: اقدامات فعالان این عرصه در کشور ما برای حفاظت از محیط زیست دریا ستودنی است. ما همگام با اقدامات زیست محیطی، اقدامات خود را هم از جمله الزامی شدن سوخت کم سولفور انجام می دهیم که تا به امروز نیز توانسته ایم خود را با این الزام وفق دهیم. همچنین مدیریت آب توازن در کشور به خوبی در حال اجرا است، امکانات و لوازمی که توسط سازمان بنادر در این حوزه فراهم شده مناسب است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در دوران تحریم اجازه توقف فعالیت های دریایی را ندادیم و با اتکا به توانمندی داخلی بخش مهمی از مایحتاج بنادر کشور توسط شرکت های دانش بنیان داخلی فراوری شد.

باید با تحولات جهان خود را وفق دهیم

راستاد با بیان اینکه با وجود شیوع کرونا کشتیرانی در کشور ما تعطیل نشد، گفت: اگرچه دریانوردان در ناوگان اقیانوس پیما مسائلی داشتند، اما این مسائل تا اندازه ای برطرف شده است.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر نباید از تحولات حوزه دریایی در جهان غافل شویم و نتوانیم خود را با این تحولات وفق دهیم. کشتی های هوشمند خودران بدون سرنشین تا سال 2025 میلادی تردد عملیاتی خود را در بنادر شروع می نمایند. ما باید توان مدیریت این کشتی ها را در آب های خود داشته باشیم و در بنادر خود امکان پذیرش و خدمات دهی به این کشتی ها را فراهم کنیم. سازمان جهانی دریانوردی قوانین مربوط به کشتی های هوشمند را در حال تدوین دارد و زمینه برای فعال شدن ناوگان هوشمند تجاری فراهم می گردد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شرکت های دانش بنیان ایرانی ثابت کردند هدف دست نیافتنی نداریم و باید نیم نگاهی به کشتی های هوشمند خودران بدون سرنشین داشته باشیم.

وی با بیان اینکه عظیم تر شدن سایر کشتی ها خصوصاً کانتینربر ها مهم است، گفت: در حال حاضر کشتی های لاینر به کشتی های فیدر تبدیل می گردد. ما 3-2 هزار PBU ظرفیت را به صورت عملیاتی در جهان داریم. بنادر می توانند ظرفیت این کشتی ها را پاسخ دهند که از نظر ظرفیت قابل پذیرش این کشتی ها آماده باشیم. وگرنه بنادر فیدری می شوند؛ بنابراین ما 900 متر از طول اسکله 1400 متری فاز سوم بندر شهید رجایی را آماده می کنیم تا قابلیت خدمات دهی به کشتی های ULCC داشته باشند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: باید به سمتی برویم که عمق طبیعی مناسب برای کشتی های سایز عظیم داشته باشیم و با حداقل لایروبی باشد. ضرورت دارد پس کرانه هایی فراهم گردد تا امکان تخلیه و نگهداری احجام بالا برای کشتی های سایز عظیم داشته باشد؛ اگر این رویکرد دنبال نگردد موجب زیان برای کشور است.

طرح جامع بنادر کوچک کشور در حال نهایی شدن است

راستاد اضافه کرد: طرح یکپارچه سازی اراضی ساحلی و طرح جامع بنادر بازرگانی این گونه است که بنادر به گونه ای ایجاد شوند تا با تقاضای روز کشتی های جهان مطابق باشد. طرح جامع بنادر کوچک کشور با افق 15 ساله در حال نهایی شدن است؛ در سه فاز 5 ساله با قابلیت ترانشیپ داخلی، کاپوتاژ و تجارت منطقه ای آماده می شوند و تعدادی از این بنادر نهایی شده است و برای بنادر عظیم تر تا افق 1400 هم سال جاری نهایی می گردد که در آذرماه به نتیجه می رسد.

وی ادامه داد: از نظر تنوع سواحل محدودیتی برای انتخاب بهترین گزینه ها نخواهیم داشت، نهایتاً به دنبال این هستیم که صندلی خود را از نظر تجارت و حمل و نقل دریایی در سطح منطقه و جهان ارتقاء دهیم. ما با 5 هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی و عظیمترین ناوگان دریایی جهان برای تأمین کالای داخلی، واردات، صادرات، ترانشیپ و ترانزیت کالا قابلیت هایی فراتر از توان موجود داریم.

لازم به ذکر است در ادامه این مراسم تفاهم نامه ای بین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در حوزه جستجو و نجات و مقابله با آلودگی در آب های تحت حاکمیت و با هدف استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های بخش همکار به امضا رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1201

به "راستاد: طرح جامع بنادر کوچک کشور در حال نهایی شدن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستاد: طرح جامع بنادر کوچک کشور در حال نهایی شدن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید