سفر به شوشتر؛ شهر 10 هزار ساله

به گزارش مجله عکسفا، شوشتر شهر تاریخی جنوب ایران، زمستان و پاییز مدیترانه ای و بهار سرسبزی دارد و بهترین زمان سفر به این شهر از انتها زمستان تا نیمه های بهار است.

سفر به شوشتر؛ شهر 10 هزار ساله

بهترین تجربه سفر را به https://bestcanadatours.com تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای گردشگری بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

در توضیح حال شوشتر بیان می شود: در دورانی از تاریخ، مردم شهر شوش پس از ویران شدن سرزمین شان در 6 فرسنگی آن منطقه ای را که دارای آب و هوایی حاصلخیزتر و مناسب تر بود، به عنوان محل جدید زندگی انتخاب و شهری جدید به نام شوشتر را که به معنای بهتر از شوش است، بنا نهادند. خبرنگاران در بخش گردشگری به معرفی بعضی از جاذبه های دیدنی شوشتر شهر تاریخی جنوب ایران پرداخته است. با ما همراه باشید.

سازه های آبی شوشتر

یکی از جاذبه های دیدنی شوشتر که در فهرست جهانی میراث یونسکو نیز به ثبت رسیده، سازه های آبی است. قدمت این مجموعه از سیستم آبیاری پیچیده به دوران حکومت داریوش بزرگ و سده 5 پیش از میلاد باز می شود. مردم در زمان هخامنشیان تا ساسانیان با استفاده از طرحی هوشمندانه، مجموعه ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های بزرگ جهت دهی به آب را ساختند تا نهایت بهره را از آب ببرند. امروزه شاید تنها بخشی از این ساختار پیچیده باقی مانده باشد، اما ریزش آب حاصل از پساب آسیاب ها، آبشارهای مصنوعی زیبایی را ایجاد نموده که به محوطه ای حوضچه مانند می ریزند و منظره ای حیرت انگیز را شکل می دهند.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

در فاصله 10 کیلومتری از جهت دزفول به شوشتر آرامگاه یعقوب لیث قرار گرفته است. قدمت این آرامگاه کهن به دوران سلجوقیان باز می شود. گنبد این آرامگاه به شکل مخروطی دندانه دار و از بهترین نوع گنبدهای مخروطی شکل محسوب می شود. سازه اصلی بنای بقعه از خشت خام بوده و نقش های برجسته، ملات گچ و خاک نیز در ساخت آن مشاهده می شود. آرامگاه یعقوب لیث صفاری یکی از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری شوشتر است.

خانه مستوفی

خانه مستوفی شوشتر متعلق به یکی از تاجران این شهرستان، محمدعلی مستوفی بوده و بر اساس سبک معماری رایج در اواخر پادشاهی قاجاریه و در زمان مظفرالدین شاه است که در بافت قدیمی این شهرستان نیز ساخته شده است. طرح اولیه این عمارت از دو بخش داخلی و بیرونی تشکیل شده است و چشم اندازی بسیار زیبا و منحصر به فرد دارد.

قلعه سلاسل

قلعه سلاسل، دژ مستحکم و تاریخی باقیمانده از دوران حکومت ساسانیان، از جاذبه های گردشگری شوشتر است. این قلعه در دوره های مختلف بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته و گفته می شود که در گرداگرد آن از شرق تا غرب خندقی جهت جلوگیری از نفوذ دشمن و نیز تامین آب مورد احتیاج قلعه کنده شده بوده است.

پل بند شادروان

در شمال غربی شهرستان شوشتر بر روی رودخانه کارون یا شطیط یکی از دیگر جاذبه های گردشگری شوشتر به نام پل بند شادروان واقع شده است. این اثر تاریخی به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی کشور به ثبت ملی رسیده و از دید بعضی از کارشناسان لقب کهن ترین پل ایران را کسب نموده است. قدمت پل شادروان به دوران حکومت ساسانیان و سلطنت شاپور ساسانی، بازمی شود.

خانه تعیین التجار شوشتر

عمارت کهن تعیین التجار یکی از ارزشمندترین بناهای ساخته شده در شوشتر بوده و متعلق به دوره قاجاریان است. سازندگان این منزل تاریخی، آن را به صورت تک ایوانی و در دو طبقه احداث نموده اند. زیبایی خانه تعیین التجار را درب ها و پنجره های چوبی و ارسی، آجرکاری های سطوح دیوارها و گچ بری های مشبک دو چندان می نماید.

باغ خان شوشتر

از دیگر جاذبه های دیدنی شوشتر که از آن با نام باغ خان یاد می شود، در نزدیکی بافت قدیمی شهر تاریخی شوشتر واقع شده است. در این محوطه با مساحتی برابر با 1600 مترمربع، درختانی به صورت منظم و با نظم خاصی کاشته شده اند. جالب است بدانید که نام این باغ برگرفته از نام محمد زمان خان مرعشی از خان های دوران قاجار است. این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع شوشتر

شوشتر مانند هر شهر دیگری در ایران، یک مسجد جامع را در خود جای داده است. مسجد جامع شوشتر با قدمتی 1200 ساله، دارای قدیمی ترین منبر ایران است و گچ بری ها و کنده کاری های بسیار فاخر و هنرمندانه در ساخت این مسجد به کار برده شده است.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 15 دی 1400 بروزرسانی: 15 دی 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 773

به "سفر به شوشتر؛ شهر 10 هزار ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به شوشتر؛ شهر 10 هزار ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید