شرق: صنعت نفت در دولت تازه جان می گیرد

به گزارش مجله عکسفا، یک روزنامه اصلاح طلب می گوید با مدیریت تازه در وزارت نفت، صنعت نفت جان می گیرد و سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت.

شرق: صنعت نفت در دولت تازه جان می گیرد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان صنعت نفت جان می گیرد، نوشت: رکود و توقف سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت نفت به خصوص بخش های بالادستی، در حال حاضر مهم ترین و بزرگ ترین چالش این صنعت به شمار می آید که زمینه ظهور و بروز دیگر چالش ها نظیر کمبود سوخت در فصول مختلف را ایجاد نموده است. تحریم های اقتصادی اگرچه در نگاه نخست، زمینه حذف بشکه های نفت ایران از بازار های جهانی و کوتاه شدن دست اقتصاد ایران از دلار های نفتی را موجب شد، اما واقعیت این است که صنعت نفت در یک دهه گذشته، آسیب ها و صدمات به مراتب بزرگ تر و نگران کننده تری متحمل شده که اثرات و نشانه های آن به تدریج در مقدار فراوری و عرضه نفت و گاز خود تعیین می گردد و تا سال ها هزینه آن باید پرداخت گردد.

در طول یک دهه گذشته و بر مبنای برنامه ریزی های توسعه ای و راهبردی، باید نزدیک به 200 میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری می شد. با آنالیز های انجام شده در خوش بینانه ترین حالت تنها 10 تا 20 درصد در یک بازه زمانی 10 ساله آن هم در بخش های اولویت دار محقق شده است؛ بنابراین ایران در شرایط رقابتی مناسبی با دیگر رقبا در اوپک و خارج اوپک قرار ندارد. از سوی دیگر عدم سرمایه گذاری در بخش های بالادستی، مقدار فراوری نفت و گاز را دچار رکود نموده، به گونه ای که در حوزه مصرف داخلی گاز و با لحاظ رشد مصرف بی رویه، در فصل زمستان ایران با کمبود عرضه گاز در بخش های خانگی، صنعتی و نیروگاهی روبرو است. صنعت نفت ایران علاوه بر کمبود و رکود سرمایه و منابع اقتصادی با رسوب توانمندی های فنی و مهندسی به ویژه در بخش های بالادستی و مهندسی مخازن هم روبرو است. در حال حاضر بزرگ ترین خطر، کاهش فراوری نفت و گاز و در خوش بینانه ترین شرایط فراوری در سطح کنونی است که با توجه به فرایند رو به افزایش مصرف در داخل، ایران توان و ظرفیت صادراتی خود را در سال های نه چندان دور از دست خواهد داد.

بر این مبنا آنچه در حال حاضر از اهمیت راهبردی برخوردار است، افزایش فراوری نفت و گاز به وسیله توسعه میادین تازه به خصوص میدان های مشترک مرزی در خشکی و دریا و مهم تر از آن افزایش ضریب برداشت از میدان های فعال کنونی است. هر یک درصد افزایش ضریب برداشت نفت از میدان های نفتی، عایدی کشور را با محاسبه نفت 50 دلاری برای هر بشکه نفت، نزدیک به 700 میلیارد دلار افزایش می دهد که رقم بسیار بزرگی است و تعلل در این مهم با هیچ توجیه و منطقی سازگار نیست. در چنین شرایطی، مدیریت تازه صنعت نفت در دولت سیزدهم، افزایش فراوری نفت و گاز را با موضوع جذب سرمایه گذاری های تازه در صنعت در اولویت قرار داده و در حال زمینه سازی برای جذب سرمایه گذاری های خارجی و داخلی برای توسعه طرح های نفت و گاز و جبران عقب ماندگی هاست. بر این اساس مجموعه ای از الگو های قراردادی متنوع در دستور کار واقع شده است که به گفته وزیر نفت، تهاتر نفت و میعانات گازی با کالا و سرمایه گذاری از جمله این طرح هاست.

اگرچه جذب سرمایه گذاری در صنعت نفت به علت تحریم های طولانی، کاری سخت به نظر می رسد، اما امید به برطرف تحریم ها و جدیت و خوش بینی مدیریت تازه صنعت نفت می تواند دوران نوینی را برای صنعت نفت رقم بزند و جان تازه ای را به این صنعت ببخشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1836

به "شرق: صنعت نفت در دولت تازه جان می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرق: صنعت نفت در دولت تازه جان می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید