صنایع دستی، سرمایه ای بی نهایت است

به گزارش مجله عکسفا، صنایع دستی، سرمایه ای بی نهایت استنماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، این صنعت را سرمایه ای بی نهایت توصیف کرد.

صنایع دستی، سرمایه ای بی نهایت است

اصغر سلیمی، امروز آدینه 17 اسفند 97 در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران در حاشیه بازدید از سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، از حمایت های مجلس از این هنر صنعت سخن به میان آورد.

سلیمی، صنایع دستی را صنایع دارای اصالت نام برد که توجه به آن می تواند ضمن حفظ هویت فرهنگی و تاریخی، به ایجاد اشتغال ودرآمدزایی در کشور یاری کند.

این نماینده مجلس در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی، به سوالات ما پاسخ داد.

صندلی صنایع دستی در جامعه چیست و تا چه حد در ارائه چهره ای درست از فرهنگ و هنر ایرانی مو فق بوده است؟

در ابتدا از دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه تشکر ویژه دارم، نمایشگاه سال جاری نسبت به سالهای قبل پربارتر بوده است و افرادی که به عنوان فراورینماینده شرکت کردند با تنوع محصولات بیشتر حضور دارند که نشاندهنده شکوفایی این نمایشگاه نسبت به دوره پیشین برگزاری آن است.

صنایع دستی سرمایه ای بی نهایت است که باید به بهترین شکل از آن بهره برد.

امروزه کشورهای دنیا به سمت گردشگری و صنایع دستی رفته اند، که این مساله حاکی از اهمیت این صنعت در دنیا است. بحث پیشرفت و ارتقای صنایع دستی باید سرلوحه اهداف اقتصادی کشور باشد.

در کشور ما با توجه به تحریمهایی که دشمن در حوزه نفت بوجود آورده است، بهترین گزینه برای جایگزینی صنعت گردشگری و صنایع دستی است، خوشبختانه در کشور هر استان، شهرستان و حتی روستا صنایع دستی منحصر بفرد و مخصوص همان نقطه جغرافیایی را دارد، و اگر بتوانیم این صنایع دستی را در بازارهای خارجی و داخلی به بهترین شکل معرفی کنیم، قطعا می توانیم منابع درآمدی کافی و وافی برای کشور داشته باشیم.

یکی از اقدامات مهم برای این مساله مهم برگزاری نمایشگاههایی از این دست است، می بایست در تهران و در مراکز استانها و حتی شهرستانها صنایع دستی را از این طریق معرفی و در اختیار علاقمندان قرار داد.

امیدوارم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این میراث گرانبها را به نحو احسن در اختیار مخاطبان و علاقمندان قراردهد.

مجلس چه راهکاری برای ارتقای صنایع دستی دارد؟

مجلس شورای اسلامی پیگیر این مساله است که بتواند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تبدیل به وزارتخانه کند تا این مجموعه یک متولی خاص را داشته باشد، که بتواند با امکانات، اعتبارات و قدرت اجرایی بیشتر گامهای بهتری در سیاست گذاری این حوزه بردارد ، چرا که هدفمان این است که کشور متکی به درآمدهای نفتی نباشد و درآمدهای اصلی کشور از حوزه گردشگری و صنایع دستی بدست بیاید.

این طرح در کمیسیون فرهنگی آماده شده و در نوبت صحن علنی مجلس است و احتمالا در سال آینده بتوانیم به این موضوع بپردازیم، امیدواریم سال آینده که آخرین سال مجلس دهم است این طرح را تصویب کنیم و شاهد تاسیس وازرتخانه میراث فرهنگی باشیم که خواسته اصلی هنرمندان و اهل فن و جوزه گردشگری و صنایع دستی است.

بزرگترین چالشی که صنایع دستی با آن روبرو است چیست؟

یکی از مهمترین چالشهای این حوزه عدم وجود بازاریابی مناسب بخصوص در عرصه بین المللی است.

در کنار این مساله عدم کاربردی بودن و به روز بودن برخی از صنایع دستی باعث مهجور ماندن این صنعت شده که باید با برنامه ریزی و آموزش این مشکل مرتفع می گردد.

راهکارهای حمایت از هنرمندان عرصه صنایع دستی چیست؟

در وهله اول می بایست از لحاظ منابع اقتصادی به هنرمندان یاری کرد تا بتوانند با خیالی آسوده مایحتاج فراوری آثار خود را تهیه و صنایع دستی فاخر خود را عرضه نمایند.

خیلی از هنرمندان نگران آینده خود هستند، از عدم امنیت شغلی خود گلایه مندند، و طبیعتا باید این افراد تحت پوشش بیمه های شغلی و درمانی قرار بگیرند تا این نگرانیها مانع فعالیت مفیدشان نگردد.

اگر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرحها و یا لایحه های حمایتی در دست دارد، در اخیار مجلس قرار دهد تا بتوانیم در مجلس قوانینی که مرتبط با هنرمندان و حمایت از آنهاست تصویب کنیم، تا هنرمندان بتوانند با فراغ خاطر به فعالیتهای خود ادامه دهند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 212

به "صنایع دستی، سرمایه ای بی نهایت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی، سرمایه ای بی نهایت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید