معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی: صنایع دستی و گردشگری دو ابزار کارآمد و پایدار برای توسعه هستند

به گزارش مجله عکسفا، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: ما باور داریم صنایع دستی و گردشگری دو ابزار کارآمد و پایدار برای توسعه هستند، با هم افزایی این دو حوزه می توان به راهکارهایی برای زندگی بهتر و پیشرو بودن دست پیدا کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی: صنایع دستی و گردشگری دو ابزار کارآمد و پایدار برای توسعه هستند

پویا محمودیان معاون صنایع دستی در اولین همایش توسعه کارآفرینی و کسب وکار هنرهای سنتی و صنایع دستی در بومگردی، گفت: ایران سومین کشور تولید کننده صنایع دستی از لحاظ تنوع در دنیاست و خوشبختانه به دلیل ثبت دو شهر و یک روستای دیگر در لیست شهرهای دنیای، اولین کشور در کل دنیا از نظر ثبت شهرها و روستاهای دنیای هستیم.

او ادامه داد: 31 استان با سی و یک ظرفیت منحصر به فرد در حوزه تولید صنایع دستی در بیش از 295 رشته فعالیت دارند که همگی این آثار باعث می شود ایران در این حوزه شاخص و ممتاز باشد، صنایع دستی و هنرهای سنتی ما جزء مزیت های کشورمان است و همه ما باید به آن افتخار کنیم.

محمودیان اضافه کرد: در حوزه گردشگری نیز 31 استان ما جاذبه های منحصربفرد خود را دارند، جاذبه های گردشگری کشور ما باعث شده است که فارغ از مسائل سیاسی و حاشیه هایی که در رابطه با مسائل سیاسی وجود دارد، ایران به عنوان یکی از مقاصد امن و خوب گردشگران در دنیا مطرح شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی شرح داد: ما باور داریم صنایع دستی و گردشگری دو ابزار کارآمد و پایدار برای توسعه هستند، با هم افزایی این دو حوزه می توان به راهکارهایی برای زندگی بهتر و پیشرو بودن دست پیدا کرد.

او ادامه داد: طی سالهای گذشته با مفهوم جدیدی به نام بوم گردی روبرو شدیم که با استناد بر شواهد دنیای جزو تجربه های پیروز در حوزه های گردشگری دنیا بوده است، اقامتهای بوم گردی در محیط های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ضوابط زیست محیطی و به شکل سازگار با معماری بومی بافت تاریخی و همچنین سیمای طبیعی منطقه تاسیس ایجاد می شود و با حداکثر تعامل را با جامعه محلی دارند، همچنین این اقامتگاه ها با توجه به تنوع اقلیم زمینه حضور گردشگران را با کیفیتی قابل قبول مهیا میکنند.

محمودیان اضافه کرد: اگر بپذیریم که اقامت های بومی فصل مشترک میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند میتوانیم به این باور برسیم که اقامتگاهای بوم گردی می توانند فرصت ارزشمندی برای توسعه پایدار به ویژه در روستاها و بافت بومی باشند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اضافه کرد: با توجه به اینکه اقامتگاهای بوم گردی مهمترین مکان و محل برای حمایت از تولیدات محلی است، این اقامتگاه ها می توانند تاثیر گذاری مشخصی در اقتصاد محلی و اقتصاد جوامع محلی ایفا کنند، بنابر این ساکنان از این اقتصاد محلی منتفع میشوند و سود و سهم خودشان را از اکوسیستم خواهند داشت.

او یادآور شد: صنایع دستی ما به عنوان تولیدات محلی اگر بخواهد در طراحی اقامتگاها استفاده شود و یا در فروشگاه ها و مکان هایی که برای عرضه و فروش صنایع دستی در نظر گرفته شده عرضه شود، می تواند به اهداف اقتصادی خود دست پیدا کند، گردشگرانی که به اقامتگاهای بومگردی سفر می کنند به فصل مشترک سنت و مدرنیته در کشور ما ورود پیدا می کنند و یک ساده زیستی فارغ از تمام دغدغه ها و مسائل زندگی روزمره را تجربه می کنند، همچنین این اقامتگاه ها می تواند مکانی برای ترویج و تبلیغ تاریخ، فرهنگ و مظاهر زندگی سنتی ایرانیان باشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: با توجه به شاخصه های اقامتگاه های بومگردی، تمام بازیگران اصلی جامعه محلی، بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار، گردشگر و همچنین دولت می توانند با یک سیستم و برنامه مشخص از این اقامتگاه ها منتفع شوند.

او اظهار کرد: آنچه ضرورت برگزاری این همایش را برای ما دوصد چندان می کند داشتن نگاه علمی ساختارمند و سیستمی به این حوزه است و امیدواریم در پایان این همایش، نتایج بر مبنای یک نگاه علمی، راه درستی را در اختیار ما بگذارد تا از سطحی نگری به صنایع دستی و هنرهای سنتی در اقامتگاههای بوم گردی بپرهیزیم و بتوانیم با یک روش درست محصولات را عرضه کنیم و اجزا را به درستی در کنار یکدیگر قرار دهیم.

منبع: سازمان میراث فرهنگی
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 205

به "معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی: صنایع دستی و گردشگری دو ابزار کارآمد و پایدار برای توسعه هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی: صنایع دستی و گردشگری دو ابزار کارآمد و پایدار برای توسعه هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید