معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای خراسان رضوی

به گزارش مجله عکسفا، گستردگی غذاهای خراسان رضوی به حدی بوده که می توان در این لیست انواع آشها، نانهای محلی و غذاهای لذیذ و منحصر بفرد را یافت و فرصت چشیدن آنها را بدست آورد. نکته ای که وجود دارد، ناشناخته بودن آنها برای اقوام غیر بومی است. این موضوع می تواند یک چالش در حوزه غذاهای محلی باشد. مردم کشورمان از غذاهای محلی هر استان بصورت چشمگیری استقبال بعمل می آوردند. با ما در مقاله خوشمزه ترین غذاهای خراسان رضوی همراه باشید تا شما را با تعدادی از محبوب ترین غذاهای خراسان رضوی آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با غذاهای معروف خراسان رضوی برایتان جالب خواهد بود.

معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای خراسان رضوی

فهرست مطالب

شله مشهدیکباب شیشلیکآش ماستچنگالیدیگچه مشهدیخورش ریواسیتیمچهرشته پلو

شله مشهدی

با اطمینان می توان گفت که نام این غذا که در خانواده آش ها واقع شده است، حتما به گوش شما خورده است؛ غذایی که خاص استان خراسان رضوی بوده و به عهد قاجار مرتبط است. این خوراکی بی نظیر که از طبخ و پخت انواع حبوبات تهیه می گردد، دارای ارزش غذایی بالایی بوده و به همین دلیل، آن را در ردیف وعده های کامل غذایی قرار داده اند. شله انواع و اقسام متعددی دارد، اما خوشمزه ترین و معروف ترین آنها، شله مشهدی بوده که بعنوان نذری ها در ایام مختلف میان مردم تقسیم می گردد.

مواد تشکیل دهنده مورد از محبوب ترین غذاهای خراسان رضوی عبارتند از: گوشت گوساله، لوبیا رشتی، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، عدس، ماش، برنج نیمه، بلغور گندم، نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، ریشه جوز هندی، هل، دارچین و زنجبیل. موادی که در بالا بدان اشاره شد، مواد اصلی تهیه شله هستند. اما، می توان آنها را تا حدودی تغییر داد و یا میزانشان را کم و زیاد کرد. نکته مهمی که وجود دارد، این است که هرچه میزان گوشت به کار رفته در شله بیشتر باشد، شله لذیذتر می گردد. طبخ و تهیه شله زمان زیادی از آشپز می گیرد، اما نتیجه چنان خوشمزه است که سختی تهیه سبب نمی گردد که لذت چشیدن این مورد از خوشمزه ترین غذاهای خراسان رضوی را نادیده بگیریم.

کباب شیشلیک

شیشلیک را می توان نوعی کباب معرفی کرد که طبخش در ایران، شوروی سابق، مغلوستان و بخشی از اروپای مرکزی رواج داشته است. این غذا از جمله گران قیمت ترین و سنتی ترین نوع کباب بوده که در ایران روش طبخ خاص خود را دارد. ماده اولیه شیشلیک شش تکه گوشت راسته گوسفندی است. این شش تکه گوشت را به سیخ کشیده شده و بر روی آتش پخته می شوند. این غذا از طعم و مزه فوق العاده ای برخوردار بوده که بگونه ای که اشتهای همه علاقمندان به غذاهای محلی و کباب را باز می کند.

اگر پیش از پخت این مورد از محبوب ترین غذاهای خراسان رضوی آن را با آبلیمو، روغن، فلفل و زعفران طعم دار نمایند و در زمان پخت و تهیه شیشلیک، دنده را از آن جدا ننمایند و به سیخ بکشند، کباب حاصل شده لذیذتر از هر نوع شیشلیک دیگری خواهد شد. این روش طبخ تنها مختص کشور ایران و خراسان رضوی است. علاوه بر رعایت این نکته، کبابزنان ایرانی بسیار به آبدار بودن شیشلیک توجه دارند و اجازه نمی دهند که آتش گوشت را از بین ببرد.

آش ماست

آش ماست که غذایی ساده و بسیار خوشمزه بوده، از جمله غذا و خوراکی هایی است که در سراسر ایران طبخ می گردد. اما، این غذای پرطرفدار در هر نقطه به روش خاصی تهیه و آماده می گردد. استان خراسان رضوی نیز از جمله مناطقی بوده که در آن آش ماست تهیه و پخت می گردد. این مورد از خوشمزه ترین غذاهای خراسان رضوی از ترکیب ماست، سینه مرغ، برنج، پیاز، شوید، لپه، نعنا، برگ بو، زعفران و نمک و فلفل تهیه می گردد.

چنگالی

چنگالی را می توان یک غذای سریع پخت برای وعده عصرانه بحساب آورد. برای اینکه یک چنگالی خوشمزه را نوش جان کنید، باید نان خشک شده و بیات را خرد کرده، درون روغن داغ شده بریزید و پس از چند دقیقه تفت خوردن، شکر، شیره نبات و عسل را به این نان و روغن اضافه کنید. پس از چند دقیقه، می توان زیر غذا را خاموش و پس از کمی سرد شدن آن را نوش جان کرد.

دیگچه مشهدی

دیگچه یکی از دسرهای استان خراسان رضوی بحساب می آید. این دسر خوش طعم و مزه همانند شیر برنج بوده و بویش را می توانید در ماه محرم و صفر از هر خانه ای در مشهد استشمام کنید. مواد اصلی تهیه این دسر شیر، برنج، کره، شکر، زعفران، هل، گلاب و دارچین بوده و شیرینی آن به حدی است که در ردیف شیرینی ها قرارش داده اند..

خورش ریواس

خورش ریواس از ریواس های خوشمزه تهیه و آماده می گردد و اقوام خوش ذوق ایرانی خراسانی با تهیه این خورش از میهمانان خود پذیرایی می نمایند. گوشت بدون استخوان، ریواس، نعنا، شکر و جعفری تازه ترکیبات اصلی این مورد از غذاهای معروف خراسان رضوی هستند..

یتیمچه

اگر بدنبال غذایی سریع پخت، ارزان قیمت و خوشمزه می شد، یتیمچه می تواند بهترین انتخاب باشد. نام این غذا بدلیل عدم وجود گوشت، یتیمچه خوانده می گردد. عدس، لوبیا، زردچوبه، پیاز، فلفل، نمک، دارچین، نمک، نخود و بادمجان همه آن چیزی بوده که برای پخت یتیمچه نیشابوری نیاز است. وقتی که طبخ اولیه یتیمچه به خاتمه رسید، کشک، نعناع داغ و گوجه فرنگی نیز به این غذا اضافه می گردند. نکته مهم در طبخ یتیمچه، انتخاب بادمجانی خوش طعم است. اگر بادمجان تلخ باشد، طعم یتیمچه به شدت تغییر می کند. اما، اگر یک بادمجان شیرین و خوش طعم انتخاب گردد، غذایی به شدت خوشمزه را تجربه خواهید کرد.

رشته پلو

ترکیبات اصلی این مورد از غذاهای معروف خراسان رضوی عبارتند از: برنج، رشته پلویی، مرغ، سماق، زعفران، دارچین، پیاز، روغن، نمک، فلفل و کره. هر چند برخی از خانواده های خراسانی به جای مرغ از گوشت قرمز استفاده می نمایند، اما این تفاوت کوچک، تغییری را در اصل طبخ غذا ایجاد نمی کند.

منبع: همگردی
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1383

به "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از خوشمزه ترین غذاهای خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید