معرفی قطار سپهر رجا و مشخصات و امکانات آن

به گزارش مجله عکسفا، قطار یکی از امن ترین وسایل برای سفر می باشد که در آن در حالی که مشغول خواندن کتاب یا دیدن مناظر از پشت شیشه پنجره هستید، لذت ببرید . طی چند سال اخیر و با افزایش تنوع قطارها، مسافران می توانند با توجه به علاقه، سلایق و بودجه مدنظرشان قطار مناسب را انتخاب نمایند.تا چندسال پیش قطارهای مسافربری و باری کشور تحت نظارت مستقیم شرکت راه آهن ایران بود. در سال 76 با هدف بهبود خدمت رسانی به مسافرین، کلیه خدمات مسافربری کشور به شرکت حمل و نقل ریلی رجا محول شد و این نقطه عطفی برای ارائه خدمات بهتر قطارهای مسافری به هموطنان بود.

معرفی قطار سپهر رجا و مشخصات و امکانات آن

پس از مستقل شدن این شرکت در خدمات مسافری، فرایند بهبود خدمت رسانی آغاز شد و شاهد رونمایی از انواع واگن های مسافربری به روز، بهمراه خدمات بهتر و آسایش بیشتر مسافران بودیم. قطار لوکس سپهر یکی از انواع قطارهای شرکت رجا ست که در کلاس قطارهای ویژه 5 ستاره این شرکت واقع شده است.

شرکت رجا قطارهای خود را با توجه به امکانات رفاهیشان در چهار دسته زیر و در دو نوع چهارتخته و سالنی طبقه بندی کرده است.

قطارهای لوکس

قطارهای کلاس1

قطارهای کلاس2

قطارهای کلاس3

در دسته کلاس3 از قطارهای چهارتخته، تنها قطارهای خلیج فارس مشغول فعالیت هستند. در قطارهای کلاس2 قطار البرز و لوکس چهارتخته، در کلاس1، غزال و پلورسبز و در نهایت در کلاس ویژه قطارهای زندگی، لوکس سپهر، سیمرغ، سبز و پلور سبز جدید در حال جابجایی مسافران اند.

قطار لوکس سپهر از مدل های جدید واگن های قطار است که در شبکه ریلی کشور فعالیت میکند. خدمات این نوع از قطارها چیزی از مدل های زندگی، فدک، غزال یا سیمرغ کم ندارد و به خوبی با این نمونه های بیشتر شناخته شده رقابت می کند. پیش از اینکه راستاهای فعالیت این قطار را معرفی کنیم، نگاهی به خدمات ارائه شده در این قطار بیاندازیم.قطارهای سپهر رجا، با انواع خدمات و امکانات در هر واگن گنجایش 36 نفر را دارند. بدنه تمامی واگن ها و کوپه های این قطارها دولایه هستند تا از داخل قطار را از سرما و گرما، رطوبت و گرد و خاک در امان نگه دارند. همچنین، شیشه های این واگن ها نیز همگی دو جداره هستند تا از آلودگی صوتی در داخل کوچه جلوگیری نمایند. علاوه بر این، قطارهای سپهر شرکت رجا از سیستم تهویه مطبوع ویژه بهره می برند تا هوای داخل واگن ها دائما در حال گردش باشد. این سیستم همچنین کمک می کند تا هوای نامطبوع به سرعت از قطار خارج گردد و هوای مطبوع جایگزین آن گردد.

قطارهای سپهر، از قطارهای رجا است که پس از قطارهای زندگی با کیفیت ترین و لوکس ترین قطارهای راه آهن جمهوری اسلامی به شمار می آید. در این قطارها، هزینه وعده های غذایی به صورت جداگانه به حساب می آید. اما از آن جا که درجه این قطارها A تعریف شده، همه چیز از کیفیت بالایی برخوردار است. از خدمات این قطارها می توان به سرو میان وعده و وجود صندلی چرخدار برای بیماران و معلولان اشاره کرد. از دیگر خدمات قطارهای سپهر وجود رستوران، فروشگاه و کتابخانه است که کمک می کند تا سفر برای شما راحت تر بگذرد.

از دیگر خدمات رفاهی در سفر با قطار سپهر رجا می توان به سرویس خواب یک بار مصرف، در دسترس بودن مجله و نشریات، سیستم های صوتی و تصویری و غیره اشاره کرد.علاوه بر این موارد، در داخل هر کوپه پریز برق 220 ولت برای مسافران وجود دارند تا به راحتی وسایل الکترونیکی خود را شارژ نمایند.

این قطارها که در گروه قطارهای لوکس قرار می گیرند، بسیار پرطرفدار هستند؛ درنتیجه، در خطوط مختلف کشوری از آن ها استفاده می گردد اما دو راستا اصلی برای تردد این قطارها وجود دارد: قطارهای سپهر قم-مشهد و قطارهای سپهر تهران-مشهد

تهران با توجه به موقعیت مرکزی خود در کشور، تقاطعی مهم در راستا راه آهن به حساب می آید. از طرف دیگر به دلیل بالا بودن تنوع قطارهای تهران-مشهد شاید انتخاب کمی مشکل باشد اما سفر با قطار سپهر می تواند یک تجربه فوق العاده باشد.از زمان بهره برداری از راستا حرم تا حرم، این خط یکی پرتردد ترین خطوط رفت و آمد قطار به شمار می آید. از دلایل اصلی استفاده از قطارهای سپهر رجا در این خط، می توان به فاصله طولانی حدود 950 کیلومتری بین مبدا و مقصد اشاره کرد. به علت دوری قم و مشهد، نیاز است تا قطارها تخت خواب داشته باشند و کیفیت بالای این واگن ها به راحت تر شدن این سفر طولانی کمک می کند.

قطارهای سپهر رجا از مهمانداران حرفه و دوره دیده بهره می برد که کاملا آماده پذیرایی از مسافران این قطارها هستند. آن ها با انواع نوشیدنی ها و بسته های مختلف از میهمانان پذیرایی می نمایند اما حتی اگر این هم شما را راضی نمی کند، می توانید هرچه نیاز داشته باشید را از بوفه قطار تهیه نمایید.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1396

به "معرفی قطار سپهر رجا و مشخصات و امکانات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی قطار سپهر رجا و مشخصات و امکانات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید