نجات جنین سالم در دوقلوهای همسان با جراحی مایکروویو در رحم برای نخستین بار در کشور

به گزارش مجله عکسفا، اعضای تیم جراحی در بیمارستان مرکزی شیراز پیروز شدند برای نخستین بار در کشور با حذف عمل خون رسانی به جنین معیوب و حذف یکی از دوقلوهای همسان جان قل سالم را قبل از زایمان مادر نجات دهند.

نجات جنین سالم در دوقلوهای همسان با جراحی مایکروویو در رحم برای نخستین بار در کشور

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا رییس بخش پریناتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز دوشنبه 28 بهمن خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد برای نجات قل سالم به دنبال مرگ خود به خود قل عارضه دار و کاهش عوارض چند قلویی، مداخله جنینی حین بارداری ضروری است.

دکتر حمیرا وفایی با بیان اینکه عمل جراحی حذف جنین عارضه|دار در دوقلوهای همسان با استفاده از مایکروویو در بیمارستان مرکزی شیراز با موفقیت اجرا شده است اضافه نمود: طی چند دهه گذشته میزان بروز حاملگی های چندقلویی به دلیل افزایش سن باروری و استفاده از روش های یاری باروری افزایش یافته و ضروری است بدانیم میزان ناهنجاری در دوقلوهای همسان، دو تا سه برابر بیشتر از حاملگی های تکقلویی است.

وی، حاملگی با یک قل عارضهدار را یک رخداد نادر در دوقلویی همسان مطرح کرد که در یک درصد موارد امکان وقوع آن وجود دارد و در این زمینه شرح داد: در این بارداری توده معیوب بدون قلب توسط قل سالم به عنوان جنین پمپ کننده، خونرسانی میشود که در نهایت به دلیل نارسایی قلبی پیشرونده در جنین پمپکننده، مرگ جنین در 30 درصد موارد اتفاق می افتد.

این پزشک متخصص میزان بقای جنین سالم بعد از روشهای درمان با لیزر را 80 درصد خاطرنشان کرد و اضافه نمود: تا به امروز روش های مختلفی مثل کواگولاسیون بند ناف با فتوسکوپ، رادیوفرکانس (RF) یا لیزر برای از بین بردن توده عارضه به کار برده شده است. در برخی کشورها حذف توده توسط مایکروویو با موفقیت اجرا شده است که نسبت به لیزر RF با کاهش عوارض بعد از عمل و کوتاه تر شدن چشمگیر زمان عمل همراه بوده است، اما تا به امروز موردی از مداخله برای حذف جنین بدون قلب از طریق مایکروویو در ایران گزارش نشده است.

دکتر وفایی با شرح چگونگی انجام این عمل جراحی برای یک مادر 26 ساله با شکم دوم بارداری دوقلویی همسان، گفت: در این بارداری یک قل عارضه دار و یک جنین سالم بود که به دلیل بزرگی واضح توده بدون قلب که توسط جنین سالم خونرسانی می شد، شرایط عمل جراحی حذف جنین را پیدا کرد. بعد از مشاوره کامل با مادر باردار و همسر او، جریان خون شریان نافی قل معیوب با دستگاه لیزر مایکروویو به مدت سه دقیقه قطع شد که آنالیز های بعدی نشاندهنده قطع کامل خونرسانی در قل عارضه دار و حفظ حیات در جنین سالم بود.

این متخصص طب مادر و جنین گفت: این مداخله درمانی که در زمینه پیشگیری از عوارض در دوقلوهای همسان از اهمیت بالایی برخوردار است، برای نخستین بار در کشور، با کوشش پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اتاق عمل بیمارستان مرکزی شیراز انجام شد.

  • جراحی برای درمان جنین

  • جراحی در رحم مادر

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 726

به "نجات جنین سالم در دوقلوهای همسان با جراحی مایکروویو در رحم برای نخستین بار در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجات جنین سالم در دوقلوهای همسان با جراحی مایکروویو در رحم برای نخستین بار در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید