نورانی: هیچ نگرانی برای تامین میوه شب عید نداریم

به گزارش مجله عکسفا، تهران (پانا) - رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران از ذخیره سازی میوه های شب عید اطلاع داد و مطرح نمود که اگر در خصوص نارنگی از همین الان تدبیر گردد قطعاً کمبودی وجود نخواهد داشت و این میوه که فراوری آن کمتر است گران نخواهد شد.

نورانی: هیچ نگرانی برای تامین میوه شب عید نداریم

در حالی که حدود دو ماه تا عید نوروز فاصله داریم وزارتخانه هایی مانند صمت و جهاد کشاورزی و نهادهای مرتبط با تأمین میوه شب عید دست به دست هم داده اند تا این کالای اساسی در نوروز به میزان و با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

هر ساله برنامه ها و پیش بینی ها برای تنظیم بازار شب عید از ماه ها قبل تر شروع می گردد که بخشی از آن به فراوری وابسته است در خصوص میوه که یکی از اقلام ضروری و پرمصرف در بازدیدهای نوروزی است نیز برنامه ریزی هایی به وسیله وزارتخانه های مرتبط صورت می گیرد و آنگونه که رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می گوید فراوری میوه به میزان است و کار ذخیره سازی نیز شروع شده است.

ممکن است شب عید قیمت نارنگی بالا برود

سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفت وگو با پانا درباره شرایط بازار میوه در شب عید گفت: سال جاری شرایط ذخیره سازی سیب درختی بسیار خوب است. بعلاوه شرایط فراوری پرتقال، در باغات شمال و جنوب مناسب است. قاعدتاً در ایام عید، نگرانی برای کمبود این دو قلم کالا نداریم اما در خصوص نارنگی احتمال می دهیم که کمبودهایی داشته باشیم.

وی با اشاره به کمبود نارنگی فراوریی اظهار کرد: فراوری نارنگی هنوز در باغات جنوب کشور ادامه دارد و تا اواخر اسفند مسئله ای نداریم. پیش بینی می گردد قیمت نارنگی برای ایام عید بالا برود، البته پاکستانی ها، پیشنهاد واردات سیب از ایران را دادند و درخواست تهاتر با صادرات نارنگی کینو را مطرح نموده اند، چنانچه این اتفاق بیفتد قیمت نارنگی شکسته خواهد شد و مسئله ای برای ایام عید نخواهیم داشت.

نورانی درباره استاندارد محل نگهداری میوه ها گفت: در خصوص دو قلم کالای پرتقال و سیب میزان زیادی در سردخانه ها ذخیره شده است. بعلاوه با توجه به اینکه سال جاری صادرات محدود شده است، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. باید سازمان های مسئول هم در ایام عید نظارت بیشتری داشته باشند تا سوءاستفاده ها کمتر گردد.

هر سه نوع میوه برگشت خورده بدون اشکال بودند

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران درباره سرنوشت میوه های برگشت خورده نیز اظهار کرد : مسئول هر سه نوع کالایی که رفت وبرگشت خورد، سازمان حفظ نباتات در دولت دوازدهم بوده و باید دقت بیشتری می کرد. در خردادماه 1400 روسیه اعلام نموده بود از 4 نوع سمی که در روسیه ثبت نشده فراوریکنندگان گلخانه ای ایران از آن استفاده نکنند که چنین اطلاع رسانی انجام نشد.

وی اضافه کرد: مورد دیگری که باعث برگشت خوردن محصولات کشاورزی شد این بود که خواسته شده بود، فراوریکنندگان و صادرکنندگان محصولات گلخانه ای شناسنامه دار شوند. بعلاوه از اول نوامبر محصولات گلخانه ای حتماً باید گواهی سلامت داشته باشند که مسئول صدور گواهی سلامت سازمان غذا و دارو است که سازمان حفظ نباتات دولت قبل به غذا و دارو اعلام نکرد و فراوریکنندگان و صادرکنندگان هیچ اطلاعی از این موارد اعلام شده نداشتند.

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران مطرح نمود: در نهایت در اول نوامبر به فلفل هایی که به مقصد روسیه حمل شده بود در مرز داغستان به علت نداشتن گواهی سلامت، اجازه ترخیص داده نشد البته روی فلفل هایی که قبل از نوامبر وارد خاک روسیه شده بود آزمایش های زیادی انجام شد و به جامانده سمومی مشاهده نشد و فلفل ها مصرف شدند.

وی در خصوص ماجرای برگشت خوردن کیوی ها نیز گفت: هندی ها چند بار به سازمان حفظ نباتات اعلام نموده بودند که در بعضی از محموله های کیوی شپشک توت دیده شده و در 2019 تا 2021 به سازمان حفظ نباتات در دولت دوازدهم اخطار داده بودند و پاسخی دریافت ننموده بودند و همین امر باعث شد صادرات کیوی به طور موقت به علت شپشک توت ممنوع گردد. در ایران هیچ نوع سمومی برای کیوی استفاده نمی گردد، چون آفتی ندارد به جز این نوع آفتی که اواخر یکی دو سال گذشته در بعضی باغ ها به ندرت دیده شده بود و اصلاً سمومی برای کیوی استفاده نشده بود و به غلط رسانه های خارجی این را مطرح کردند و در داخل هم به آن دامن زده شد.

نباید شایعه گریبان مصرف کننده داخلی را بگیرد

نورانی در خصوص سیب زمینی های برگشت خورده از ازبکستان هم اظهار کرد: مسئله سوم سیب زمینی هایی بود که به ازبکستان رفته بود. به علت اینکه در گونی های سیب زمینی خاک بیش از استاندارد تعریف شده داشتند و در خاک ها نماتد مشاهده شد، حرف وحدیث هایی پیش آمد. هیات ازبکستانی به ایران آمد و از استان های فراوری سیب زمینی بازدید کردند. نتیجه اش منجر به یک تفاهم نامه ای شد که سیب زمینی هایی که قرار است وارد ازبکستان گردد باید همه تمیز شده و شسته شده باشد و هیچ گونه خاکی با محموله سیب زمینی وارد ازبکستان نگردد. این سه موضوع که به راحتی می توانست حل گردد با جنجال زیادی حل شد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران با اشاره به اینکه صادرات میوه بعد از این شایعه ها تحت تأثیر نهاده شد، اظهار کرد: بعد از این اتفاق ها بیشترین مصرف کیوی ما به هند بود و نزدیک دو ماه این صادرات ممنوع شده است. بعلاوه فلفل دلمه ای هم برای روسیه ممنوع شد و این شایعه ها در داخل هم اثرگذار گذاشت و حتی خانواده ها نگران خوردن میوه بودند.

نورانی در پایان اظهار داشت که در این گونه موارد خوب است نهادهای متولی به صورت جدی وارد شوند تا شایعه ها گریبان مصرف کننده داخلی را نگیرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1987

به "نورانی: هیچ نگرانی برای تامین میوه شب عید نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نورانی: هیچ نگرانی برای تامین میوه شب عید نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید