هر فناوری که ارزبری را کم کند برای ما مهم است

به گزارش مجله عکسفا، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: ما تعیین کردیم که زیست فناوری در کشور ما می تواند 10 درصد تولید ناخالص ملی را صاحب شود.

هر فناوری که ارزبری را کم کند برای ما مهم است

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری عصر پنجشنبه در مراسم افتتاحیه رویداد مسئله محور ره نشان؛ از جمله رویدادهای بنیاد ملی نخبگان ذیل طرح شهید بابایی که در محل صندوق نواوری و شکوفایی به صورت آنلاین و حضوری برگزار گشت گفت: چنین رویدادهایی می تواند پلی بین ستادهای پیشران علم و فناوری و دانشگاههایی که مرکز تعلیم و تعلم هستند باشد و این جای خوشحالی دارد.

قانعی اضافه کرد: ساختار معاونت علمی و فناوری به گونه ای طراحی شده که خود را بدهکار کشور می داند و همواره در صدد است که برخی موضوعات را به نتیجه برساند.

وی ادامه داد: در سندی که در ستاد توسعه زیست فناوری وجود دارد یک و نیم درصد از زیست فناوری دنیا سهم کشور ماست و یک و نیم درصد دیگر مربوط به صادرات محصولات حاصل از زیست فناوری از سوی کشور ما مشخص شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه ما مشخص کردیم که زیست فناوری در کشور ما می تواند 10 درصد تولید ناخالص ملی صاحب شود، بیان نمود: دام، طیور، آبزیان، دارو، غذا و ... بخشی از این زیست فناوری هستند.

قانعی اضافه کرد: مدلی که ما شروع کردیم تا مسائل را رفع کنیم این بود که موضوع ارزبری را در نظر گرفتیم؛ هر فناوری که ارزبری را کم کند برای ما مهم است؛ در واقع در جایی که بالاترین ارزبری از کشور وجود دارد و وابستگی اقتصادی نیز در آن دیده می شود را باید در نظر بگیریم و آن را تبدیل به مسئله ای کنیم که نخبگان بتوانند آن را با راه حل های نوآورانه حل کنند.

وی با تاکید بر اینکه در اصل باید این سیستم یک شاخص باشد، بیان نمود: یک مسئله باید در سطح دانشگاهی تبدیل به مسئله ای علمی شود که حل شده آن مسئله و خروجی آن را در بازار ببنیم؛ این موضوع پیش از اینها انتها نامه بود اما اکنون مسائل جایگاه خوبی پیدا کرده اند. این مدل باید تبدیل به یک شاخص و مدلی شود تا با استفاده از آن سایر مسائل کشور را رفع کنیم.

وی ادامه داد: کمی طول کشیده که بفهمیم چاره حل مسائل با جریان نخبگی امکان پذیر است اما حالا که می دانیم باید این رویه را به صورت مستمر در پیش بگیریم و باید افقی در این راستا طراحی شود .

وی اضافه کرد: همچنین یکی از اشکالات در صنعت ما این است که صنایع به مسئله های خودشان واقف نیستند اما جریان نخبگی باید به سمت صنایع برود تا مسائل را حل کنند. لذا جریان نخبگی باید به سمت این صنایع برود تا بدانند مسائلشان چیست.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1204

به "هر فناوری که ارزبری را کم کند برای ما مهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر فناوری که ارزبری را کم کند برای ما مهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید