پژو 301 مانند 206 به دل ایرانی ها می نشیند؟ نگاهی به آپشن های شیر فرانسوی
به گزارش مجله عکسفا، گروه صنعتی ایران خودرو در پی شروع دور تازه تحریم ها و برهم خوردن پیوند این شرکت با پژو، عزم خود را جزم کرد تا با داخلی سازی بیش از 60 درصدی، پژو 301 را به صورت مستقل فراوری کند. اما این شیر فرانسوی که پژو 301 ایرانی هم لقب گرفته، در چند تیپ و با چه ویژگی ها و امکاناتی از اردیبهشت ماه 99 به بازار می آید؟
شیر فرانسوی چگونه وارد بازار ایران شد؟
پژو 301 در سال 2012 در نمایشگاه بین المللی اتومبیل پاریس رونمایی و از سپتامبر همان سال در بازار عرضه شد. فروش این اتومبیل در همان سال اول در ترکیه شروع و سپس در کشورهای آسیای غربی، آفریقا و اروپا شرقی آماده فروش شد. این خودرو که محصول مشترک چینی دانگ فنگ و پژو فرانسه است، به گفته بعضی کارشناسان و ناظران برای بازارهای آسیایی و شمال آفریقا طراحی شده است. آنها معتقدند پژو 301 به علت قیمت نسبتا مناسب و طراحی خاص، مورد طبع و ذائقه آسیایی ها و آفریقایی ها است. پژو 301 در بازارهای جهانی با طیف گسترده ای از پیشرانه های بنزینی و دیزلی عرضه می گردد.
بیوگرافی فنی
این اتومبیل فرانسوی در یک مدل 1.2 لیتری و دو مدل 1.6 لیتری در بازار جهانی عرضه شده است. پیشرانه 1.2 لیتری این اتومبیل که در پژو 208 هم استفاده شده، توانایی فراوری قدرت 72 اسب بخار را دارد. پیشرانه 1.6 لیتری این خودرو در دو مدل بنزینی با قدرت 115 اسب بخار و دیزلی 92 اسب بخار عرضه شده است. این اتومبیل در انواع جعبه دنده های 5 سرعته دستی، 4 سرعته و 6 سرعته اتوماتیک به فروش می رود. پژو 301 از پلت فرم PSA PF1 بهره می برد. از این پلت فرم در خودروهای سیترئن C3، سیتروئن C2، پژو 207 و پژو 208 استفاده شده است.
پژو 301 در ایران با موتور ایرانی EC5 که بهبود یافته موتور TU5 است در بازار عرضه می گردد. موتور TU5 اکنون روی بعضی خودروها مانند پژو 206 نصب است و EC5 مدل ارتقا یافته آن است. با ارتقایی که در خصوص این موتور اجرا شده این پیشرانه توان فراوری 115 اسب بخار و حداکثر گشتاور 150 نیوتن متر در دور موتور 4 هزار را دارد. این موتور به دست مرکز تحقیقات موتور شرکت ایران خودرو ساخته شده است. پژو 301 در ابتدا به صورت گیربکس دستی وارد بازار می گردد که گیربکس آن هم از نوع B4 که نمونه ارتقاء یافته گیربکس های BE است که هم اکنون در خودروی پژو 207 دستی به کار می رود. گیربکس تازه با ارتقاء بعضی از قطعات بهبود یافته است، به طوری که شیفینگ و شیفتر (سیستم تعویض دنده) در 301 به صورت تغییر یافته و به صورت کابلی طراحی شده که این موضوع باعث روان تر شدن فعالیت تعویض دنده می گردد.براساس اطلاعات منتشر شده نمونه های گیربکس دستی نهایتا تا اردیبهشت 99 وارد بازار شده و به دست مصرف کننده می رسد. 3 ماه پس از ارائه خودرو به صورت دستی نمونه گیربکس اتوماتیک هم روانه بازار خواهد شد.
301 چه آپشن هایی دارد؟
از جمله امکانات خودرو در نوع فول با گیربکس دستی شامل رینگ آلومینیومی 15 اینچ، شیشه بالابر برقی در جلو و عقب، تنظیم آینه های جانبی به صورت برقی، مانیتور لمسی 7 اینچ، تهویه مطبوع دستی، سنسور پارک عقب، کنسول میانی بین جایگاه راننده و شاگرد، ترمز عقب کاسه ای و 2 کیسه هوا در قسمت جلو است. در نمونه اتوماتیک این خودرو هم علاوه بر استفاده از گیربگس آیسین ژاپن جایگاه برقی 6 جهته و افزایش کیسه هوا (اربگ) از 2 به 4 (اربگ های جایگاه) پیش بینی شده است. این در حالی است که به گفته متولیان، افزایش آپشن های 301 در برنامه های ایران خودرو قرار گرفته است و پیش بینی شده تا 2 مورد استفاده از سقف سانروف و نصب مولتی مدیای تازه به پژو 301 اضافه گردد.
اردیبهشت سال آینده زمانی است که برای عرضه محصول پژو 301 به بازار اعلام شده است. به گفته ایران خودرویی ها، این خودرو در فاز اول با فراوری 10 هزار خودرو و در فاز دوم که سال 1400 است به تیراژی 100 هزار دستگاهی دست خواهد یافت و ظرف چهار سال به فراوری 250 هزار دستگاهی خواهد رسید. بعلاوه پژو 301 در دو مدل وارد بازار می گردد؛ ابتدا مدل دستی آن به فروش گذاشته می گردد و بعد از آن مدل اتومات این شیر فرانسوی در بازار عرضه می گردد. ایران خودرو در خصوص قیمت این خودرو هنوز هیچ گونه اظهار نظری نکرده است.
در جدول زیر بعضی مشخصات فنی پژو 301 را بخوانید
حجم موتور | 1587 سی سی |
توان | 115 اسب بخار در 6000 دور/دقیقه |
گشتاور | 150 نیوتن متر در 4000 دور/دقیقه |
شتاب از صفر تا صد کیلومتر | 9.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 188 کیلومتر |
مصرف ترکیبی | 6.5 لیتر در 100 کیلومتر |
گیربکس | 5 دنده دستی یا 4 دنده اتوماتیک |
استاندارد سوخت | یورو 5 |