چرا باید هر روز نوشیدنی کفیر بخوریم؟ مصرف کفیر ضرر هم دارد؟

به گزارش مجله عکسفا، کفیر فقط یک نوشیدنی نیست. طعم ترش آن با افسانه هایی که ما را به زندگی طولانی تر امیدوار می نمایند ترکیب شده. کفیر طعمی شبیه دوغ دارد و نتیجه ترکیب خارق العاده مخمرها، باکتری ها و پروتئین هاست. حاصل این تخمیر مایعی با بافت خامه ای و طعم ترش است که دریایی از باکتری های مفید پروبیوتیک را در خود جا داده است. اگر می خواهید از راز طول عمر قفقازی ها و خواص کفیر بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

چرا باید هر روز نوشیدنی کفیر بخوریم؟ مصرف کفیر ضرر هم دارد؟

کفیر همواره بالبنیات تهیه می گردد؟

شاید شما هم با شنیدن نام کفیر به یاد بسته بندی دوغ ها و ماست هایی بیفتید که این ماده را در خود جا داده اند؛ اما باید بدانید که کفیر همواره محصولی بر پایه لبنیات نیست. این نوشیدنی اغلب با شیر گاو آماده می گردد اما می توان آن را با شیر نارگیل، شیر بز و آب نارگیل هم آماده کرد. بله! کفیر را می توان بدون یاری دریافت از لبنیات با آب نارگیل یا شیرنارگیل آماده کرد. اما انواع غیرلبنی کفیر به اندازه نوعی از آن که در لبنیات تخمیر می گردد ارزش غذایی ندارند.

اگر به لاکتوز موجود در شیر گاو حساسیت دارید، دلیلی برای محروم ماندنتان از کفیر وجود ندارد. از آنجا که در فراورده های کفیر فرایند تخمیر اتفاق می افتد، حتی افراد حساس به لاکتوز هم می توانند این نوشیدنی را مصرف نمایند. در فرایند تخمیر و آماده سازی طبیعی این نوشیدنی، باکتری های موجود در ماده اولیه، لاکتوز شیر را به اسید لاکتیک تبدیل می نماید و به همین دلیل معمولا افراد مبتلا به حساسیت لاکتوز با مصرف کفیر دچار مسائل تازه ای نمی شوند.

ماست هم پروبیوتیکدارد؛ پس چرا کفیر را انتخاب کنیم؟

اگر فراورده هایکفیر در سبد غذایی تان جا گرفته باشند، احتمالا طعم ماست کفیر را چشیده اید. اماقطعا خوب می دانید که همه انواع ماست حاوی کفیر نیستند. ماست ها همواره مقداریباکتری پروبیوتیک را در خود دارند و بسته به نوع ماست ممکن است میزان این باکتری هامتفاوت باشد. اما کفیر، به خودی خود در ماست وجود ندارد و همانطور که گفتیم کفیر هاالزاما بر پایه لبنیات آماده نمی شوند.

کفیر سرشار ازپروتئین، کلسیم، ویتامین B، پتاسیم و پروبیوتیک است و معمولا میزان بیشتری چربی نسبت به ماستدارد؛ اما برگ برنده فراورده های کفیر این است که میزان پروتئین و پروبیوتیک آن هااز ماست های کم چرب بیشتر است. گذشته از این، بافت کفیر از ماست سبک تر استُ کلسیمموجود در آن استخوان ها را محکم می نماید،پروتئینش به عضلات قدرت می دهد و پتاسیمموجود در کفیر هم به سالم ماندن قلب یاری می نماید.

نکته دیگر به سادگی تخمیر این ماده در محیط خانه مربوط می گردد. درحالیکهبسیاری از انواع ماست در گرما فراوری می شوند، کفیر در دمای طبیعی اتاق آماده می شوندو باکتری های مفید موجود در آن هم بیشتر و متنوع تر از ماست های معمولی است و بههمین دلیل مصرف آن به بهبود عملکرد دستگاه گوارش یاری بیشتری می نماید.

می توانید از نوشیدنی کفیر برای ساختن اسموتی های پروبیوتیکی و مقوی یاری بگیرید یا آن را روی غلات پرک شده بریزید و به جای صبحانه یا میان وعده مصرف کنید. کفیر می تواند با سس سالاد شما مخلوط گردد و ترکیبی متفاوت را بسازد. با یاری کفیر می توانید دسرهای خوشمزه ای را هم آماده کنید یا اینکه حتی برنج تان را با آن دم کنید و طعمی خاص و متفاوت را بسازید.

کفیر چه خاصیت هایی دارد؟

کفیر در اروپای مرکزی و شمال آسیا هواداران بسیاری دارد و نام خود را از واژهترکی keyfi به معنای غذای غنی گرفته است. اما قفقازی ها و روس ها تنها کسانینیستند که به معجزه کفیر باور دارند.

  • میزان باکتری های سالم در دستگاه گوارش را بیشتر می نماید؛
  • اسهال را (به ویژه در میان مصرف نمایندگان آنتی بیوتیک) درمان می نماید؛
  • به بهبود سندرم روده تحریک پذیر یاری می نماید یا عوارض ابتلا به آن را کاهش می دهد؛
  • به درمان عفونت های دستگاه گوارش یاری می نماید؛
  • عفونت واژینال را درمان نموده یا از ابتلا به آن پیشگیری می نماید؛
  • عفونت ادراری را درمان نموده با از ابتلا به آن پیشگیری می نماید؛
  • به کاهش کلسترول خون یاری می نماید؛
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید؛
  • به بهبود بیماری های التهابی یاری می نماید.

مصرف کفیر برای چه کسانی مضر است؟

کفیر با وجود همه خاصیت هایی که دارد، نوشیدنی مطلوبی برای همه افراد به شمار نمی آید. گرچه اغلب مصرف نمایندگان کفیر بدون هیچ نگرانی می توانند هر روز سراغ آن بروند، اما مثل هر ماده دیگری، گروهی از افراد باید با احتیاط بیشتری آن را مصرف نمایند:

  • بچه ها زیر یک سال امکان نوشیدن شیر گاوی را ندارند و شیر مادر هم به اندازه کافی باکتری پروبیوتیک دارد؛ به همین دلیل احتیاجی به رساندن پروبیوتیک های موجود در کفیر به بدن آنها وجود ندارد؛
  • اگر به بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نمایند دچار هستید، قبل از مصرف کفیر با پزشکتان مشورت کنید. شاید باکتری های مفید آن هم برای شرایط خاص شما دردسرساز شوند؛
  • اگر به بیماری های خودایمنی دچار هستید، قبل از مصرف کفیر با پزشک مشورت کنید. شما هم مثل کسانی که به ضعف سیستم ایمنی دچار هستند، به احتیاط بیشتری احتیاج دارید؛
  • کفیر با کازئین ساخته می گردد و اگر این ماده را از رژیم غذایی تان حذف نموده اید، بهتر است سراغ کفیر هم نروید؛
  • بعضی از افرادی که کفیر را مصرف می نمایند، یبوست و درد شکمی را گزارش نموده اند. اما همه مصرف نمایندگان این ماده مفید به چنین عوارضی دچار نمی شوند. اگر شما هم با مصرف کفیر دچار چنین عوارضی شدید موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

محققان چه می گویند؟

کفیر به شکل سنتی با استفاده از شیر گاو یا بر تهیه می گردد. بعد از حدود 24ساعت، میکروارگانیسم های موجود در کفیر چند برابر می شوند و قندهای موجود در شیربه این ماده تبدیل می شوند. وقتی دانه های کفیر از شیر خارج می شوند، برای باردیگر قابل استفاده هستند. در 175 سی سی کفیر کم چرب:

  • 4 گرم پروتئین دارد؛
  • 10٪ آن را کلسیم به خود اختصاص داده؛
  • 15٪ آن فسفر است؛
  • 12٪ ویتامین B12 دارد؛
  • 10٪ B2 دارد؛
  • 3% آن را منیزیم به خود اختصاص داده؛
  • مقدار فراوانی ویتامین D دارد؛
  • حدود 100 کالری دارد؛
  • 7-8 گرم کربوهیدرات دارد؛
  • 3-6 گرم چربی دارد.

چرا باید نوشیدنی کفیر بخوریم؟

  • دانه های کفیر حدود 61 گونه باکتری و مخمر را در خود جا داده اند. بعضی از محققان می گویند باکتری های موجود در کفیر، بدن را در برابر عفونت ها محافظت می نمایند. این باکتری های مفید، از بدن در برابر باکتری های مخربی مثل سالمونلا و هلیکوباکتر محافظت می نمایند.
  • سرطان یکی از دلایل عمده مرگ و میر در دنیا است و با رشد غیرقابل کنترل تومور ها در بدن، مبتلایانش را از پا در می آورد. بعضی از پژوهش ها از تاثیر پروبیوتیک های موجود در لبنیات تخمیر شده بر سیستم ایمنی بدن می گویند و محققان بر این باورند که تخمیر ناشی از ترکیب کفیر و لبنیات، به مبارزه با سرطان یاری می نماید. یکی از مطالعات صورت گرفته، از کاهش 56 درصدی سلول های سرطانی در مبتلایان به سرطان سینه در اثر مصرف کفیر خبر می دهد. درحالیکه با مصرف ماست معمولی، تنها به کاهش 18 درصدی این سلول های سرطانی می توان امید داشت. آزمایش دیگری توقف رشد سلول های سرطانی در میان بعضی از مبتلایان را با مصرف کفیر اثبات نموده است.
  • پروبیوتیک موجود در کفیر به کاهش مسائل گوارشی یاری می نماید. روده شما برای مبارزه با باکتری های مخرب، به وجود باکتری های مفید احتیاج دارد و به همین دلیل مصرف کفیر از پس کاهش مسائل گوارشی برمی آید. مصرف کفیر یک درمان طبیعی برای اسهال است و مسائل مربوط به هضم را هم کاهش می دهد.
  • لبنیات حاوی یک قند طبیعی به نام لاکتوز هستند و که بسیاری از بزرگسالان توان هضم آن را ندارند. این افراد که به عدم تحمل لاکتوز دچار هستند، معمولا پس از مصرف شیر دچار عوارض گوارشی آزار دهنده ای می شوند. اما کفیر نه تنها لاکتوز موجود در لبنیات را تجزیه نموده و کاهش می دهد، بلکه قابلیت فراوری شدن با فراورده های غیرلبنی مثل شیر نارگیل را هم دارد.
  • واکنشهای آلرژیک در اثر واکنشهای التهابی رخ می دهند که به دلیل قرار دریافت در معرض بعضی غذاها یا مواد خاص ایجاد می شوند. افرادی که سیستم ایمنی بدنشان بیش از اندازه حساس است، مستعد ابتلا به آلرژی و حتی آسم هستند و مطالعات نشان داده اند که مصرف کفیر، می تواند به بهبود وضعیت آنها یاری کند.
  • محققان در یک مطالعه افراد مبتلا به دیابت تحت آنالیز شان را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول در یک دوره معین فراورده های کفیر را مصرف می کردند و گروه دیگر جایی را برای کفیر در برنامه غذایی شان باز ننموده بودند. با توجه به نتایج به دست آمده از این آنالیز، محققان ادعا نموده اند که مصرف کفیر به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت یاری می نماید.
  • یک مطالعه در سال 2017 تغییرات سطح کلسترول در میان زنانی که شیر کم چرب یا کفیر می نوشند را آنالیز کرد. بعد از گذشت هشت هفته از این مطالعه، سطح کلسترول بد کسانی که کفیر می نوشیدند به شکل قابل توجهی نسبت به کسانی که شیر کم چرب می نوشیدند پایین آمد. پروبیوتیک های موجود در کفیر، به دفع کلسترول بد خون و کاهش فراوری آن در بدن یاری می نمایند.
  • در معده ما باکتری های خوب و بد در کنار هم زندگی می نمایند و برقراری تعادل میان آنها، به حفظ سلامت معده و به طور کلی سالم ماندن دستگاه گوارش یاری می نماید. ایمن شدن دستگاه گوارش در برابر ابتلا به بعضی بیماری ها و کاهش عوارض استفاده از آنتی بیوتیک ها بر دستگاه گوارش، از جمله مواردی است که می توان مسئولیت آن را به فراورده های کفیر سپرد.
  • پژوهشگران می گویند مصرف کفیر به کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی یاری می نماید. البته از نظر محققان تایید چنین ادعایی به آنالیز های بیشتری احتیاج دارد.
منبع: کتاب کاله
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 384

به "چرا باید هر روز نوشیدنی کفیر بخوریم؟ مصرف کفیر ضرر هم دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید هر روز نوشیدنی کفیر بخوریم؟ مصرف کفیر ضرر هم دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید