چرا ویروس کرونا یک تهدید واقعی برای بازار نفت است؟

به گزارش مجله عکسفا، هنوز یک ماه از سال نگذشته که بازار نفت بزرگترین دشمن سال جاری خود را پیدا نموده است که هنوز علاجی برای آن وجود ندارد.

چرا ویروس کرونا یک تهدید واقعی برای بازار نفت است؟

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، ویروس کرونای جدیدی که در چین شایع شده است، شبیه سارس یا سندرم حاد تنفسی است که به شدت تنفس را سخت نموده و باعث تب و خستگی شدید می گردد. شیوع این ویروس قیمت های نفت را پایین برده است زیرا انتظار می رود تقاضا برای نفت در چین که یکی از بزرگترین بازارهای دنیا است، ضربه ببیند.

این ویروس نه تنها مرگبار بوده بلکه به شدت مسری هم است و هراس از آن اکنون به بازارهای نفت سرایت پیدا نموده است. نگرانی شخصی از احتمال سرایت ویروس و بیماری باعث خواهد شد مردم تاحدودی سفر رفتن را متوقف نمایند. حتی این واهمه که مردم ممکن است سفر رفتن را متوقف نمایند، کافی است تا باعث افول مالی گردد. نگرانی های فردی شاید با نگرانی های مالی بی ارتباط به نظر برسند اما در اقتصاد دنیای انعکاس پیدا می نمایند زیرا مردم عادت های سفر رفتن، خرید و تجارت را تغییر می دهند.

  • توجه بی حد و حصر بازار نفت به چین

بازارهای نفت حساسیت ویژه ای به تقاضای چین برای نفت دارند. تقاضای چین برای نفت یکی از عوامل موثر بر قیمت ها در سال 2019 بود. حتی تصور این که تقاضا از سوی چین که دومین مصرف نماینده بزرگ نفت دنیا به شمار می رود، افت پیدا کند ریسک ژئوپلیتیکی و اختلالات فراوری نفت مانند حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در سپتامبر گذشته و توقف فعلی فراوری بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت لیبی را تحت الشعاع قرار داد.

شاید از نظر مصرف نفت چین با مصرف 13.5 میلیون بشکه در روز نفت در سال 2018 بسیار پایین تر از آمریکا با مصرف 20.5 میلیون بشکه در روز قرار می گیرد اما چرا چین خیلی اهمیت دارد؟ در شرح این موضوع باید اعلام نمود رشد تقاضا برای نفت است که روی قیمت ها تاثیر می گذارد و رشد تقاضای چین برای نفت بسیار بیشتر از آمریکا است. در واقع نرخ رشد سالانه تقاضا برای نفت چین 5.5 درصد و در مقابل، آمریکا 0.5 درصد بوده است. و عمده نفتی که چین مصرف می نماید وارداتی است که به اهمیت این کشور در بازار نفت می افزاید. حتی اوپک و موفقیتش در اجرای پیمان محدودیت عرضه هم نمی تواند اخبار منفی که پیرامون کندی رشد تقاضای چین وجود دارد را تحت الشعاع قرار دهد.

از همه تهدیداتی که برای صنعت نفت در سال 2020 پیش بینی شده بود هیچ کس انتظار نداشت شیوع سریع یک ویروس در چین بیش از هر اتفاق دیگری روی تقاضای این کشور برای نفت تاثیر منفی بگذارد.

تمامی جوانب اقتصاد روی بازار نفت اثر می گذارد اما آنچه در این میان قابل توجه است، تاثیر این ویروس روی سفر است که به نوبه خود روی سفرهای هوایی و مصرف سوخت جت و بنزین تاثیر دارد. با استمرار عرضه بالا در بازار، افت تقاضا زمانی بدتر از این نمی توانست اتفاق بیافتد. آن هم زمانی که بازار نفت امیدوار بود تقاضا در آستانه تعطیلات سال نوی چینی که زمان افزایش سفر و هدیه دادن است، افزایش پیدا کند.

  • بدترین سقوط قیمت نفت از جولای تا به امروز

در برابر چنین رویدادی از دست اوپک حتی با وجود فلج شدن فراوری لیبی و کاهش بالاتر از میزان توافق شده فراوری عربستان سعودی، کار چندانی ساخته نیست.

  • تاریخ تکرار می گردد

ویروس جدید ممکن است تاثیر مشابه شیوع بیماری سارس داشته باشد که در سال 2002 باعث افت 20 درصدی قیمت نفت شد.

تحلیلگران گلدمن ساکس هفته گذشته پیش بینی کردند با توجه به تاثیر بیماری سارس، شیوع ویروس جدید ممکن است به کاهش تقاضا برای نفت به میزان 250 هزار بشکه در روز در سال 2020 تمام گردد که شامل 170 هزار بشکه در روز تقاضا برای سوخت جت خواهد بود.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی کرد تقاضای چین برای نفت ممکن است به دلیل شیوع ویروس کرونای جدید، افت کند و باعث گردد قیمت نفت حدود سه دلار در هر بشکه کاهش پیدا کند اما قیمت های نفت طی چند روز گذشته بیش از چهار دلار و 50 سنت در هر بشکه کاهش پیدا نموده و قیمت نفت برنت اکنون بالای 60 دلار است و اختلال فراوری نفت در لیبی را کاملا نادیده گرفته است.

پیامدهای ویروس جدید آشکار شده و زندگی روزمره را مختل نموده است. طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در چین اکران فیلمها به تعویق افتاده و مقاصد جذاب گردشگری شامل شهر ممنوعه تعطیل شدند و مردم برنامه های سفرشان را لغو کردند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، سوال این نیست که آیا این ویروس باعث افت تقاضا برای نفت خواهد شد یا خیر بلکه سوال این است که این ویروس تقاضا برای نفت را چه میزان کاهش خواهد داد. برآورد دقیق تاثیر بیماری جدید راحت نیست زیرا چین درباره پیشرفت این ویروس شفافیت به خرج نمی دهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 656

به "چرا ویروس کرونا یک تهدید واقعی برای بازار نفت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ویروس کرونا یک تهدید واقعی برای بازار نفت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید