گام بلند سایپا برای تصاحب بازار خودروی روسیه

به گزارش مجله عکسفا، بیست وششمین دوره نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو، لوازم یدکی و صنایع وابسته مسکو که به سری نمایشگاه های MIMS اتومبیلیتی (Выставка автозапчастей MIMS) مشهور است، از صبح امروز آغاز به کار کرد.

گام بلند سایپا برای تصاحب بازار خودروی روسیه

گرداب تحریم ها خودروسازی دو کشور ایران و روسیه را در خود فرو برده است. هر دو کشور همراه با اعمال تحریم های بین المللی شرایط مشابهی را در صنعت و بازار خودرو تجربه می کنند. خروج شرکای خارجی، کمبود قطعه، کاهش تولید و عرضه و در نهایت نیز رشد قیمت، از جمله رخدادهای خودرویی مشابهی است که بعد از اعمال تحریم ها در ایران و روسیه به وقوع پیوست.

با این حال اما تفاوت تحریم ها در زمان است؛ به این معنا که خودروسازی ایران در دو مقطع بار تحریمی را به دوش کشید و به نظر می رسد که تجربه بیشتری در این زمینه دارد. حال آن که روسیه در ابتدای مسیری است که ایران دو بار آن را پیموده و هم اکنون نیز درگیر مسائل و چالش های محدودیت های بین المللی است که کشورهای غربی آن را در دستور کار قرار داده اند.

بعد از تحریم صنعت خودروی روسیه از طریق برندهای بین المللی خودروسازان روسی برای پرکردن خلا شرکای بین المللی خود مذاکراتی را با زنجیره خودروسازی ایران داشتند.

حضور شرکت های قطعه ساز در نمایشگاه یاد شده را می توان اولین اقدام جدی جهت بازگشت به بازار خودروی روسیه از طریق شرکت های حاضر در زنجیره خودروسازی ایران دانست.

گروه خودروسازی سایپا در راستای سیاست های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری با کشورهای همسایه، همکاری های خود را با کشورهای آسیای میانه به ویژه بازار روسیه وارد فاز جدیدی کرد.

به همین علت با عنایت به نگاه گروه خودروسازی سایپا به بازار روسیه، به عنوان یک بازار استراتژیک صادراتی و بسیار رقابتی که پنجمین بازار بزرگ و پیچیده مصرف خودرو در منطقه است، می نگرد.

با توجه به حضور خودروساران صاحب نام دنیا در بازار خودرو روسیه، با فروش بیش از یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار دستگاه در سال گذشته میلادی، محصولات شاهین و کوییک در این بازار مورد مطالعه جایگاه یابی قیمتی در مقایسه با رقبا قرار گرفتند.

به منظور دستیابی به توافقات در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو که از سی ویکم مردادماه تا سوم شهریورماه در کشور روسیه برگزار می شود، حضور بهم رسانید. بر همین اساس جهت حضور سایپا در این بازار، مطالعه و برنامه ریزی دقیق اجرا شده است.

مذاکراتی با هیئت های متعدد روسی، از جمله هیئت مدیران منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا، تیم مدیران ارشد کاماز برای خودروهای تجاری سنگین، شرکت گاز برای خودروهای تجاری سبک و همچنین مدیران ارشد وزارت صنعت جمهوری تاتارستان صورت گرفت.

طی سال های اخیر قطعات خودرویی مختلفی از جمله رادیاتور، قطعات سیستم تعلیق و قطعات ریخته گری به بازار روسیه صادر شده است. با توجه به وسعت بازار روسیه و مرز آبی مشترک با این کشور و همچنین نفوذ در بازارهای منطقه اوراسیا، گروه خودروسازی سایپا برنامه ریزی کرده است که سهم بیشتری از بازار روسیه داشته باشد. لذا تولید و صادرات خودرو و قطعات آن، از موضوعاتی است که در این نمایشگاه با جدیت پیگیری خواهد شد.

***

اخبار روز خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2103

به "گام بلند سایپا برای تصاحب بازار خودروی روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام بلند سایپا برای تصاحب بازار خودروی روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید