گردشگری سلامت با درمان ناباروری در ایران شکل گرفت

به گزارش مجله عکسفا، دکتر علی صادقی تبار در مصاحبه با خبرنگاران گفت: پژوهشگاه ابن سینا از بدو تأسیس در دو حوزه بیولوژی تولید مثل و تشخیص و درمان سرطان که قرابت های نهادین زیادی دارند فعالیت خود را آغاز کرده است؛ در واقع مشابهت چگونگی استقرار یک سلول سرطانی در بدن یک انسان سالم در حوزه سرطان و از سوی دیگر رشد و نمو یک جنین در بدن مادر، همان قرابت های نهادین هستند که حوزه های فعالیت در این پژوهشگاه به شمار می فرایند.

گردشگری سلامت با درمان ناباروری در ایران شکل گرفت

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی، علمی و تحقیقاتی زیادی در این پژوهشگاه انجام می گیرد، افزود: پژوهشگاه ابن سینا در این دو حوزه فعالیت های پژوهشی و سپس فعالیت های درمانی را از سال 1382 آغاز کرده و خوشبختانه از آن سال ها توفیقات و پیروزیت های زیادی را به دست آورده است.

وی با اشاره به دستاوردهای درمانی پژوهشگاه ابن سینا طی این سال ها بعد از انقلاب اسلامی گفت: فعالیت های درمانی پژوهشگاه در حوزه ناباروری شامل سقط مکرر، خدمات اهداء، اندومتریوز و دردهای لگنی و بیماری های مرتبط هستند و یکی از جدیدترین خدمات این مرکز مربوط به کلینیک سلول درمانی است که جدیدترین یافته های مربوط به پژوهشگاه ابن سینا در این کلینیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.

صادقی تبار با بیان اینکه 3 حوزه از دستاوردهای ویژه در پژوهشگاه مایه افتخار ملی بوده است، گفت: در مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا بر درمان های پزشکی برای مادرانی که دچار سقط مکرر می شوند تمرکز داریم و تا به امروز 80 درصد این درمان ها نتیجه خوب در برداشته است.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: درمان های جایگزین و استفاده از روش های نوین متمرکز بر اصول قانونی و اخلاقی از دیگر دستاوردهای پژوهشگاه به شمار می رود که در این پژوهشگاه مادران عقیم و نابارور با استناد به روش های قانونی بچه دار می شوند.

صادقی تبار گفت: از مهم ترین توفیقات دیگر پژوهشگاه تشکیل کلینیک اندومترویز و درمان بیماری هایی است که ناشی از دردهای لگنی بوده که توانستیم کلینیکی را تأسیس کنیم و در این راستا تیمی را تربیت کردیم و آموزش دادیم که بدون جراحی و با استفاده از معاینات بالینی و به صورت قطعی بیماری را تشخیص دهند و با بهترین کیفیت درمان را انجام دهند که در خاورمیانه بی بدیل است.

استفاده از سلول های بنیادی در درمان ناباروری

به گفته وی، نهایتاً شاخص ترین پیروزیت مرکز درمانی پژوهشگاه ابن سینا مربوط به استفاده از سلول های بنیادی و درمان ناباروری و بهبود شرایط باروری افراد بوده که توفیقات درخشان و مایه افتخاری در این زمینه رخ داده است.

صادقی تبار افزود: معمولاً سلول های بنیادی از خون بند ناف یا مغز استخوان و بافت چربی به صورت محدود بدست می آید که شاید خطرناک و رنج آور باشد؛ اما محققان این پژوهشگاه پیروز شدند از منبع جدید و نوع غیر تهاجمی و در دسترس این خدمت را گسترش دهند و سلول بنیادی را از خون دوران قاعدگی بدست بیاورند. این بافت تا چندی پیش مهم تلقی نمی شد.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا با بیان اینکه پژوهش های مفصلی که طی 11 سال در پژوهشگاه ابن سینا در حوزه سلول های بنیادی و افزایش توان باروری به کار گرفته شده است. امروز از این سلول ها در کلینیک مرکز سلول درمانی پژوهشگاه ابن سینا برای بهبود شرایط باروری خانم هایی که کاندید استفاده از درمان جایگزین یا اهدا شده بودند، استفاده می کنیم و توفیقات زیادی برای بارور شدن این افراد داشته ایم.

ایران دارای سومین بانک خون سلول های بنیادی برای درمان ناباروری در دنیا

صادقی تبار با بیان اینکه سال گذشته بانک سلول خون قاعدگی برای این منظور راه اندازی شد، گفت: این بانک بعد از آمریکا و هلند، سومین بانک خون سلول های بنیادی خون قاعدگی در دنیاست؛ اما این کشورها تنها سلول های بنیادی این خون را استحصال و بانکینگ می کنند اما در ایران این تحقیقات برای افزایش توان باروری استفاده می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از این سلول های بنیادی برای باروری در 3 مرحله اجرا شده، گفت: اولین مرحله کارآزمایی بالینی بخش حیوانی، دومین مرحله کارآزمایی بالینی انسانی محدود بوده که این مراحل اجرا شده و نتایج پیروزیت آمیزی داشته است.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: در کارآزمایی بالینی مرحله دوم 50 درصد خانم هایی که با این سلول های بنیادی (به روش IVF و طبیعی) برای بارداری اقدام کردند باردار شده اند.

وی با اشاره به گروه دومی که تحت کارآزمایی بالینی هستند، گفت: اوایل سال 1400 نتایج کلی مطالعه دوم منتشر می شود و بعد از آن این روش به عنوان روش کلاسیک و روتین در درمان ناباروری استفاده خواهد شد.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا با تاکید بر اینکه از این سلول های بنیادی برای درمان ناباروری و زمینه های دیگر همچون درمان زخم و بیماری های زخم ناشی از دیابت استفاده می شود، گفت: این علم نو و جدیدی است و در حال حاضر هم استفاده های خوبی دارد.

به گفته وی، اکنون خون بند ناف هم کاربرد روتین و شایعی نیست اما در سالهای بعد استفاده از این نوع سلول های بنیادی معمول می شود.

صادقی تبار گفت: در آمریکا و سایر کشورها چنین مطالعاتی انجام نشده زیرا اگر شده بود نیاز به کارآزمای بالینی نداشتیم و ایران اولین کشوری است که در این زمینه ورود پیدا کرده است. این اتفاقات در عرصه بین المللی اتفاق مهمی تلقی می شود. این خدمت می تواند در همه جای دنیا با استقبال روبرو شود و ما می توانیم پیشرو در این قضیه باشیم.

درمان ناباروری در حیوانات بزرگ الجثه

وی تاکید کرد: استفاده از تکنیک IVF برای درمان ناباروری در دام های بزرگ جثه نیز از اقداماتی است که در پژوهشگاه ابن سینا اجرا شده و اتفاق ارزشمندی است. ما در کشورمان به طور طبیعی از نژاد خاصی از گاوهای شیری و گوشتی مانند هولشتاین استفاده می کردیم که اینها 3 درصد چربی دارند؛ با توجه به اینکه در دام های کشور به دلیل استحصال کره و لبنیات دچار ضعف بودیم و کره را وارد می کردیم درصدد برآمدیم با بهبود نژادی این مشکل را برطرف کنیم.

صادقی تبار خاطر نشان کرد: کاری که انجام دادیم این بود که با موافقت وزارت کشاورزی نسبت به واردات نژادهای مرغوب برای تولید گوشت، شیر با چربی بالای 7 درصد اقدام کردیم. در ادامه با روش IVF و تکثیر نژادی گاو پیروز شدیم از این نژاد مرغوب بیش از هر گاو ماده ای که وارد کردیم 50 جنین خوب بدست بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه این کار از حدود سه سال پیش آغاز شده است، گفت: این موضوع تحولی در تکثیر نژاد گاو مرغوب بود و اکنون با قرارداد با بسیاری از گاوداری ها به بهره برداری رسیده تا یک گاو شیر با چربی بالاتر و گوشت خوب تر داشته باشیم.

گردشگری سلامت در درمان ناباروری

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر پژوهشگاه ابن سینا خاطر نشان کرد: به صورت کلی درمان های ناباروری، درمان اندومتریوز و دردهای لگنی بدون جراحی و به موقع از دستاوردهای انقلاب هستند و ما پیش از انقلاب چنین موضوعاتی را نداشتیم.

وی ادامه داد: این موضوع همواره از توفیقات ما طی این مدت محسوب شده زیرا قبل از انقلاب ارزهایی برای درمان ناباروری به زوجین اختصاص می یافت و بسیاری برای درمان به انگلستان می رفتند اما اکنون به جایی رسیده ایم که توریسم درمانی و گردشگری سلامت در حوزه های درمان ناباروری و درمان های مرتبط در کشور ما مطرح است.

صادقی تبار گفت: اکنون بیماران از کشورهای همسایه عراق، آذربایجان، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی، ایرانیان مقیم آمریکا و… به این مرکز مراجعه می کنند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1478

به "گردشگری سلامت با درمان ناباروری در ایران شکل گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری سلامت با درمان ناباروری در ایران شکل گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید