10 مورد از موثرترین خواص ماسک گوجه فرنگی برای پوست

به گزارش مجله عکسفا، گوجه فرنگی یکی از مفید ترین مواد غذایی است که فواید زیادی برای بدن دارد؛ اما خواص بی نظیر این ماده که سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین است تنها منحصر به مصرف خوراکی آن نمی گردد بلکه مصرف موضعی گوجه فرنگی هم می تواند خواص بی نظیری برای پوست داشته باشد و در حل مسائل پوستی متعددی مؤثر باشد. شما می توانید از این ماده طبیعی مفید و در عین حال مقرون به صرفه ماسک های طبیعی متنوعی را درست کنید و از خواص بی نظیر گوجه فرنگی برای پوست بهره مند شوید. در این مطلب قصد داریم 10 مورد از خواص ماسک گوجه فرنگی برای پوست صورت را برایتان توضیح دهیم.

10 مورد از موثرترین خواص ماسک گوجه فرنگی برای پوست

خواص ماسک گوجه فرنگی بر پوست

گوجه فرنگی سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین سی است و علاوه بر مصرف غذایی مصرف آن به صورت موضعی هم می تواند خواص فوق العاده ای برای پوست داشته باشد. گوجه فرنگی با دارا بودن بتاکاروتن، لیکوپن، منیزیم، پتاسیم، ویتامین A و انواع ویتامین B می تواند در برطرف مسائل و آسیب های پوستی نقش مؤثری را ایفا نماید. در این بخش از مطلب به 10 مورد از مهم ترین خواص ماسک گوجه فرنگی برای پوست خواهیم پرداخت.

1. قابلیت لایه برداری؛ یکی از مهم ترین خواص ماسک گوجه فرنگی برای پوست

بر اساس مطالعات انجام شده پکتین و فلاونوئیدهای موجود در گوجه فرنگی دارای عناصری هستند که می توانند پوست را به خوبی پاک سازی و تغذیه نمایند؛ بنابراین گوجه فرنگی می تواند با پاک سازی و ازبین بردن سلول های مرده پوست بافت پوست را شفاف تر و سالم تر کند. برای این که بتوانید از خاصیت لایه برداری گوجه فرنگی بهره مند شوید می توانید با استفاده از آب گوجه فرنگی یا پوره گوشت گوجه فرنگی به همراه شکر قهوه ای اسکراب خانگی بسازید و پوستتان را لایه برداری کنید.

2. گوجه فرنگی می تواند با عوامل آسیب زننده به سلول های پوستی مبارزه کند

رادیکال های آزاد می توانند به سلول های پوست آسیب برسانند و این امر ممکن است منجر به پیری زودرس پوست گردد. آنتی اکسیدهای موجود در گوجه فرنگی مانند لیکوپن و ویتامین سی می توانند با رادیکال های آزاد مبارزه نمایند و خطر پیری زودرس را کاهش دهند.

3. گوجه فرنگی می تواند در پیشگیری آفتاب سوختگی مفید باشد

بر اساس مطالعات انجام شده مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از لیکوپن می تواند از پوست در برابر اشعه UV یا فرابنفش محافظت کند و گوجه فرنگی جزو مواد طبیعی غنی از لیکوپن دسته بندی می گردد. مصرف غذایی و موضعی گوجه فرنگی می تواند مقاومت پوست در برابر اشعه فرابنفش را افزایش دهد.

4. کاهش التهاب های پوستی یکی از مهم ترین خواص ماسک صورت گوجه فرنگی است

گوجه فرنگی با دارابودن خاصیت آنتی اکسیدانی می تواند در کاهش التهاب های پوستی و قرمزی پوست مؤثر باشد. برای این که بتوانید از این خاصیت گوجه فرنگی بهره مند شوید می توانید آن را با مواد طبیعی ضدالتهاب دیگری مانند آلوئه ورا ترکیب نموده و آن را به صورت ماسک روی پوستتان قرار دهید.

5. ماسک گوجه فرنگی می تواند برای پوست خاصیت مرطوب نمایندگی داشته باشد

بر اساس پژوهش های انجام شده کاهش پتاسیم در پوست می تواند منجر به خشکی پوست در افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک گردد که نوعی اگزما است و جزو بیماری های شایع پوستی محسوب می گردد. از آنجایی که گوجه فرنگی منبعی عالی برای افزایش سطح پتاسیم پوست به شمار می رود این ماده طبیعی می تواند در تأمین پتاسیم مورد احتیاج برای پوست و کاهش خشکی آن مؤثر باشد

6. گوجه فرنگی می تواند چربی اضافی پوست را کاهش داده در کنترل جوش و آکنه مؤثر باشد

در پوست غددی وجود دارند که با ترشح چربی پوست را نرم و لطیف می نمایند گاهی این غدد بیش از حد چربی ترشح می نمایند و این امر سبب می گردد پوست چرب گردد و با تجمع سبوم اضافی در منافذ پوست مسائلی مانند آکنه ایجاد گردد. گوجه فرنگی با کاهش PH پوست می تواند ترشح غدد چربی را تنظیم کند و متعاقباً از بروز مسائلی مانند آکنه و جوش صورت مؤثر باشد.

7. ماسک گوجه فرنگی می تواند منافذ باز صورت را کوچک تر کند

اگر منافذ باز صورتتان بیش از حد بزرگ است استفاده از ماسک گوجه فرنگی یکی از راهکارهایی است که برای حل این مشکل در اختیار دارید. گوجه فرنگی خاصیت قابض دارد و می تواند منافذ باز صورت را کوچک تر کند. منافذ باز پوست علاوه بر این که ظاهری ناهموار و کد به پوست می دهند می توانند محلی برای تجمع باکتری و آلودگی های محیطی باشند و کوچک تر شدن این منافذ می تواند تجمع آلودگی در پوست را کاهش دهد. برای این که از ماسک گوجه فرنگی برای کوچک کردن منافذ باز پوستتان بهره ببرید می توانید آب گوجه فرنگی را با خاک رس که خودش هم خاصیت قابض دارد مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را به صورت ماسک روی پوست صورتتان بگذارید.

8. استفاده از ماسک گوجه فرنگی پوست را روشن، شفاف و درخشان می نماید

گوجه فرنگی با دارابودن ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن می تواند پوست را روشن، شفاف و درخشان کند. اگر پوستی کدر دارید استفاده از ماسک گوجه فرنگی یکی از برترین راه کارهایی است که در اختیار دارید. به ویژه اگر گوجه فرنگی را با دیگر مواد طبیعی روشن نماینده پوست مانند زردچوبه یا آب لیمو مخلوط کنید و به صورت ماسک روی پوستتان بگذارید.

9. تحریک فرایند کلاژن سازی یکی از مفیدترین خواص ماسک گوجه فرنگی برای صورت است

ویتامین سی موجود در گوجه فرنگی می تواند فرایند کلاژن سازی را در پوست تحریک کند. با افزایش کلاژن در پوست خاصیت ارتجاعی پوست افزایش می یابد و چین وچروک های پوستی کاهش پیدا می نمایند. بهبود سریع تر زخم و جای جوش هم یکی از مواردی است که با افزایش کلاژن در پوست صورت می گیرد.

10. ماسک گوجه فرنگی خواص ضد پیری دارد

همان طور که پیش تر به آن اشاره کردیم افزایش کلاژن سازی یکی از خواص ماسک گوجه فرنگی برای پوست است و افزایش کلاژن در پوست منجر به کاهش چین وچروک و علایم پیری زودرس خواهد شد؛ از سوی دیگر وجود ویتامین های B6، B5، B3، B1 و B9 موجود در گوجه فرنگی می توانند نقش مؤثری در بهبود چین وچروک و ترمیم سلول های پوستی داشته باشند.

ساخت ماسک طبیعی گوجه فرنگی

برای ساخت ماسک گوجه فرنگی می توانید از آب گوجه فرنگی یا پوره گوشت گوجه فرنگی بهره ببرید و آن را با ترکیبات مفید دیگری مانند پودر جوی دوسر، خاک رس، عسل و… ترکیب کنید. بعلاوه می توانید یک گلوله پنبه ای را آغشته به آب گوجه فرنگی کنید و آن را به صورتتان بمالید و بگذارید 30 دقیقه روی پوستتان بماند.

ماسک ورقه ای گوجه فرنگی هم با توجه به سهولت کاربردش می تواند گزینه ای عالی برای بهره گیری از خواص گوجه فرنگی باشد، هم یکی از برترین روش ها برای ساخت ماسک ورقه ای گوجه فرنگی استفاده از قرص ماسک است. کافی است مقداری آب گوجه فرنگی را با صافی صاف کنید و در یک کاسه کوچک بریزید، سپس قرص ماسک ورقه ای را در کاسه بی اندازید تا ماسک باز گردد و سپس ماسک را به راحتی روی صورتتان بگذارید. برای بهره گیری از خواص ماسک ورقه ای گوجه فرنگی می توانید از ماسک های ورقه ای موجود در بازار که حاوی عصاره گوجه فرنگی هستند هم بهره ببرید.

اگر بخواهید مستقیماً از آب گوجه فرنگی ماسک نقابی خانگی بسازید استفاده از دستگاه ماسک ساز یکی از گزینه هایی است که در اختیار دارید. این دستگاه برای ساخت ماسک های صورت خانگی فوق العاده است و به راحتی می تواند با استفاده از مواد طبیعی مانند آب و پوره گوجه فرنگی برایتان ماسک طبیعی نقابی بسازد.

پس از استفاده از ماسک گوجه فرنگی صورتتان را بشویید و کرم مرطوب نماینده بزنید. استفاده از کرم مرطوب نماینده پس از استفاده از ماسک سبب می گردد رطوبت پوست حفظ گردد و پوستتان شفاف تر و شاداب تر گردد. برای خرید کرم مرطوب نماینده مناسب برای نوع پوستتان می توانید به فروشگاه خبرنگاران مراجعه کنید.

عوارض استفاده از ماسک گوجه فرنگی برای پوست

گوجه فرنگی یک ماده غذایی بسیار مفید است که از استفاده از آن چه به صورت خوراکی و چه به صورت ماسک کاملاً بی خطر است. با این وجود بعضی از افراد نسبت به استفاده از ماسک گوجه فرنگی واکنش آلرژیک نشان می دهند. اگر پوستی حساس دارید ممکن است پوستتان نسبت به اسیدیته بالای گوجه فرنگی واکنش نشان دهد و دچار قرمزی پوست، کهیر یا خارش شوید. پیش از این که ماسک گوجه فرنگی را روی صورتتان بگذارید، گوجه فرنگی را روی ناحیه کوچکی از پوستتان بگذارید و بگذارید 20 دقیقه بماند. اگر دچار عوارضی مانند قرمزی، خارش و تورم پوست شدید ممکن است پوستتان نسبت به گوجه فرنگی حساس باشد.

و در سرانجام

برای این که از خواص گوجه فرنگی بهره مند شوید علاوه بر استفاده از آن به صورت ماسک می توانید مصرف گوجه فرنگی را در تغذیه روزانه تان بیشتر کنید. با توجه به این که گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی است مصرف گوجه فرنگی خام در سالاد یا نوشیدن آب گوجه فرنگی ضمن محافظت از بدنتان در برابر سرطان می تواند پوستتان را بسیار شفاف تر و سالم تر کند.

پیش از استفاده از ماسک گوجه فرنگی حتماً صورتتان را به خوبی پاک سازی کنید تا ماسک اثر بیشتری داشته باشد. استفاده از بخور صورت پیش از استفاده از ماسک هم می تواند تأثیر ماسک گوجه فرنگی را بیشتر کند.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع:healthline, hkvitals

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1403 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2284

به "10 مورد از موثرترین خواص ماسک گوجه فرنگی برای پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مورد از موثرترین خواص ماسک گوجه فرنگی برای پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید