15 نکته کلیدی برای معین مکان و چیدمان آشپزخانه

به گزارش مجله عکسفا، چیدمان ایدئال آشپزخانه به عوامل زیادی بستگی دارد که همه این عوامل از شخصی به شخص دیگر فرق دارد. اولین قدم این است، در نظر بگیرید که چگونه می خواهید از آشپزخانه بهره ببرید، چه کسانی بیشتر در آن فضا حضور دارند و چه فعالیت هایی را می خواهید در آشپزخانه انجام دهید. مثلا می خواهید در آشپزخانه یک فضای عالی برای قرار دادن تلویزیون داشته باشید و در حین کار، برنامه مورد علاقه خود را دنبال کنید یا اینکه ترجیح می دهید چیدمان آشپزخانه به گونه ای باشد که فقط امور مربوط به آشپزی در آن صورت گیرد؟

15 نکته کلیدی برای معین مکان و چیدمان آشپزخانه

در این نوشته از خبرنگاران مگ ابتدا می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آشپزخانه شما در برترین نقطه خانه قرار گرفته است. پس از آن، چند نکته کلیدی برای ساختن و چیدمان آشپزخانه رویایی را با شما در میان خواهیم گذاشت. با ما همراه باشید.

برترین نقطه برای آشپزخانه کجاست؟

برای بعضی از شما، این سوال، سوالی بی ربط خواهد بود، چرا که به هر دلیلی قصد ندارید مکان فعلی آشپزخانه را تغییر دهید. اما برای کسانی که در فکر ساختن یک خانه تازه و یا بازسازی یک خانه قدیمی هستند، یافتن برترین محل برای قرارگیری آشپزخانه، می تواند یک سوال اساسی باشد.

در این بخش به این سوال پاسخ می دهیم:

  1. اولین نکته که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آشپزخانه نباید به شکل یک اتاق با چهار دیوار کاملا بسته طراحی گردد. اگر به خانه های قدیمی و سبک زندگی های گذشته نگاهی بیندازیم می بینیم، همیشه آشپزخانه مانند یک اتاق طراحی می شد با این تفاوت که در آن یخچال، گاز و یا سینک قرار داشت. اما تغییرات سبک زندگی کنونی و مقدار تعاملات، دیگر مدل آشپزخانه های قدیمی را نمی پسندد.
  2. به آشپزخانه دوم علاقه مند هستید؟ پس این نکته را نباید فراموش کنید که نباید آشپزخانه پنهان، تمامی امور را به خود اختصاص داده و عملا مقدار تعاملات شما با اهل خانه را کاهش دهد. به عبارتی آشپزخانه کاملا بسته کوچکی که به عنوان آشپزخانه دوم در نظر گرفته می گردد، نباید هدف آشپزخانه باز و تعاملی را زیر سوال ببرد.
  3. کدام بخش از خانه محل نشستن اهل خانه و قرار گرفتن تلویزیون است؟ آشپزخانه باید در محلی نزدیک به این فضا قرار گیرد. شما باید به آشپزی مثل یک تفریح نگاه کنید، که نزدیک بودن آشپزخانه به محل تفریح دیگر اعضای خانه می تواند این حس را ایجاد کند.
  4. بیشتر آشپزخانه ها حداقل یک دیوار از کابینت از کف تا سقف دارند که فضایی برای پنجره رو به بیرون ندارد. دقت کنید که می خواهید این دیوار در کدام سمت آشپزخانه باشد. پس سمتی را انتخاب کنید که کمترین مقدار نور طبیعی را دریافت کند (اگر می توانید). به این ترتیب، هنگام ساخت آشپزخانه، حدبیشتر نور طبیعی در این فضا را خواهید داشت.
  5. در بعضی از خانه های قدیمی اتاق لباسشویی یا laundry room در فضایی جدا از فضای آشپزخانه، اما کاملا در دسترس طراحی می شد. سعی کنید اکنون نیز لباسشویی را از این فضا خارج کنید. چرا که آشپزخانه و آشپزی اولین اولویت شماست.

اعداد مهم در چیدمان آشپزخانه

اکنون محل قرارگیری آشپزخانه معین شده است. دیگر وقت آن رسیده است که یک متر در دست بگیرید و دقیقا مقدار فضای قابل استفاده را میزان گیری کنید. یک کاغذ و قلم بردارید و آشپزخانه خود را در مقیاس کوچک روی کاغذ ترسیم کنید.

  1. فاصله بین دیوار اصلی آشپزخانه با جزیره وسط یا دیوار اپن باید حداقل 120 سانتی متر باشد. اگر فضای کافی برای این کار ندارید می توانید این فاصله را به 90 سانتی متر کاهش دهید.
  2. میز جزیره یا اپن آشپزخانه باید بین 80 تا 120 سانتی متر عرض داشته باشند تا شما بتوانید به راحتی از آن به عنوان یک میز کار بهره ببرید.
  3. بسته به پهنای جزیره یا اپن آشپزخانه، عمق فضایی که باید به عنوان جای جایگاه در نظر گرفته گردد، می تواند بین 30 تا 40 سانتی متر متغیر باشد.
  4. ارتفاع استاندارد برای جایگاه اوپن معمولا 90 سانتی متر است. اما با قد بلندتر شدن نسل ها این ارتفاع بین 10 تا 20 سانتی متر هم افزایش داشته است. اگر از کوسن جایگاه برای نرم شدن آن استفاده می کنید، سعی کنید ارتفاع آن بیشتر از 65 میلی متر نباشد. چرا که فشار زیادی به ران ها وارد می گردد.
  5. اطراف محل قرارگیری گاز باید فضای خالی وجود داشته باشد. بهتر است حداقل 20 سانتی متر دو طرف اجاق گاز خالی باشد تا بتوانید به راحتی قابلمه ها را جابه جا نموده و دسته های قابلمه مزاحمت ایجاد نکند.
  6. عمق استاندارد برای کابینت های بالایی 35 سانتی متر است. در واقع شما باید بدون نیاز به جایگاه به راحتی سرانجامی کابینت را ببینید. البته افرادی که قد کوتاه تری دارند معمولا به جایگاه برای کابینت های بالایی نیاز پیدا می نمایند.
  7. اگر پنجره رو به بیرون دارید و تصمیم دارید از یک طاقچه دو طرفه به عنوان میز داخلی و خارجی بهره ببرید، در نظر داشته باشید که عمق این طاقچه از سمت داخلی با بیرونی فرق دارد. به طور استاندارد 50 سانتی متر رو به داخل و 30 سانتی متر رو به خارج، عرض این طاقچه است. در واقع مجموعا شما یک میز سرو 80 سانتی متری خواهید داشت.
  8. عمق استاندارد کابینت های روی یخچال یا مایکروفر معمولا 60 سانتی متر است که گاهی با توجه به بالا بودن فوت یخچال، این عمق می تواند تا 70 سانتی متر افزایش پیدا کند.
  9. مقدار عمق کابینت های کناری یخچال از اهمیت زیادی برخوردار است. یخچال به هیچ وجه نباید بیرون از کابینت قرار گیرد. پس پیش از طراحی کابینت مطمئن شوید که عمق کابینت اطراف می تواند بین 70 تا 85 سانتی متر متفاوت باشد.
  10. اگر از جمله افرادی هستید که خانه را بازسازی نموده و سپس آن را به فرد دیگری انتقال می دهید، سعی کنید حدالامکان از میزان های استاندارد بهره ببرید.

تا این بخش همه آنچه گفته شد درباره آشپزخانه فضای بسته بود. در ادامه می خواهیم چند نکته کلیدی برای طراحی آشپزخانه فضای باز بیان کنیم.

چیدمان آشپزخانه در فضای باز

معمولا آشپزخانه های فضای باز برای تابستان ها در نظر گرفته می شوند. افرادی که دوست دارند در عین آشپزی با دوستان خود تعامل داشته و یک استیک تازه را سریعا پس از پخت سرو نموده و نوش جان نمایند، به آشپزخانه فضای باز به عنوان یک گزینه طلایی می اندیشند.

  • قبل از هر کاری به نحوه استفاده از فضا فکر کنید و بر اساس مقدار فضایی که در اختیار دارید برنامه ریزی را آغاز کنید. پس از در نظر گرفتن فضا، باید به محل پخت و پز و قرار گرفتن میز نهارخوری فکر کنید. یکی از راه های آسان برای برنامه ریزی این فضا، در نظر گرفتن هدفی است که از طراحی آشپزخانه دوم در نظر دارید. این محل قرار نیست یک آشپزخانه کامل با چیدمان آشپزخانه داخلی باشد. فقط قرار است یک محل پخت وپز و در عین حال جایی برای معاشرت باشد. برای این منظور بعضی اپلیکیشن ها طراحی شده اند که شما با وارد کردن مقدار فضایی که دارید می توانید ایده های زیادی دریافت کنید.
  • سوال بعدی که باید از خود بپرسید این است که به چه وسایلی در این آشپزخانه نیاز دارید؟ مشعل ووک، یخچال یا سینک؟ کدام یک را می خواهید در این فضا قرار دهید؟ گزینه های شما بی خاتمه هستند. حتی یک باربیکیوی ساده می تواند طیف وسیعی از ویژگی ها را داشته باشد که هرگز تصورش را نمی کردید. مهم است که این فضا کاربردی باشد و با سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد. پس لوازمی که در این آشپزخانه به کار گرفته می شوند باید مطابق با سبک زندگی شما باشند. مثلا اگر گیاه خوار هستید، هیچ یک از کباب پزهای حرفه ای برای شما کاربردی نخواهد داشت. چرا که حتی اگر اهل گریل کردن گیاهان باشید، یک کباب پز ساده می تواند نیاز شما را رفع کند.
  • نباید فراموش کنید که آشپزخانه فضای بیرون باید سرپوشیده باشد. سرپوشیده بودن این فضا یاری می نماید که در تمام فصول از آن بهره ببرید. بعلاوه دوام لوازمی که در آن قرار داده اید بیشتر می گردد زیرا از گزند باران و برف در امان هستند. درست است که لوازم مختص چیدمان آشپزخانه خارجی معمولا زنگ نمی زنند، اما سرپوش یاری می نماید که عمر طولانی تری داشته باشند و به زودی کثیف نشوند. تمیز نگه داشتن آشپزخانه فضای باز امری مهم است که با سرپوشیده کردن آن، این چالش کمتر خواهد شد.
  • این آشپزخانه نیازی به دیوار ندارد. در حالیکه داشتن سقف برای آشپزخانه خارجی لازم است، نداشتن دیوار نیز یکی از الزامات آن محسوب می گردد. در این فضا معمولا افراد از آتش زاهای طبیعی مثل هیزم استفاده می نمایند، پس بهتر است که از قرار دادن دیوار بپرهیزید تا تهویه هوا به راحتی انجام گردد. حتی اگر از گاز شهری برای روشن کردن گاز یا کباب پز استفاده می کنید، نبودن دیوار از احتمال گاز گرفتگی، کم خواهد نمود.
  • نورپردازی فضای آشپزخانه را نباید فراموش کنید. این آشپزخانه فقط برای استفاده در روز نیست و معمولا شب ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه نور پردازی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر از جمله افرادی هستید که معمولا دورهمی های شبانه دارید، این فضا می تواند برترین انتخاب برای شما باشد. البته اشاره به این نکته لازم است که اگر دوست دارید از نور طبیعی ماه در شب بهره ببرید، توصیه می کنیم حداقل اطرف اجاق گاز را به درستی روشن کنید که از مقدار پخته شدن غذا مطمئن شوید.
  • سعی کنید از یک سینک یا یک یخچال کوچک برای چیدمان آشپزخانه خارجی بهره ببرید. این کار باعث می گردد که نیاز نباشد دائم به داخل خانه بروید. شما این آشپزخانه را طراحی نموده اید که یک دورهمی لذت بخش را تجربه کنید. پس نیازی نیست که خود را با رفت وآمدهای زیاد، خسته کنید.

در سرانجام

الزاما برای داشتن یک آشپزخانه رویایی نیاز نیست هزینه گزافی را متحمل شوید. کافی است مقدار بودجه خود را معین نموده و چیدمان آشپزخانه رویایی خود را در فکر ترسیم کنید. سپس اختصاص هر بخش از بودجه به اولویت های این چیدمان است که می تواند شما را مرحله به مرحله، به هدف خود نزدیک کند.

منابع: Realestate, lifestyle

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1882

به "15 نکته کلیدی برای معین مکان و چیدمان آشپزخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 نکته کلیدی برای معین مکان و چیدمان آشپزخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید