3 روش برای تشخیص طلا از بدل؛ چگونه طلای اصل را تشخیص دهیم؟

به گزارش مجله عکسفا، یکی از چالش هایی که در خرید طلا وجود دارد تشخیص طلاست. بعضی مواقع اتفاق می افتد که فروشندگان، طلای تقلبی را به جای طلای اصل به خریداران می فروشند. خیلی از افراد برای تشخیص طلای اصل به سراغ عدد و حروف حک شده روی طلا می روند، اما روش های خانگی دیگری نیز برای شناسایی طلا وجود دارد.

3 روش برای تشخیص طلا از بدل؛ چگونه طلای اصل را تشخیص دهیم؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از خریدن زیورآلات طلا به اصل یا بدل بودن آن شک کنید. در چنین شرایطی شاید تشخیص طلا از بدلیجات بسیار سخت است.

یکی از چالش هایی که در خرید طلا وجود دارد تشخیص طلاست. بعضی مواقع اتفاق می افتد که فروشندگان، طلای تقلبی را به جای طلای اصل به خریداران می فروشند. خیلی از افراد برای تشخیص طلای اصل به سراغ عدد و حروف حک شده روی طلا می روند، اما روش های خانگی دیگری نیز برای شناسایی طلا وجود دارد.

چنانچه نتوانید تشخیص دهید طلایی که خریداری کرده اید اصل است یا خیر، قطعاً ضرر خواهید کرد. برای این که از اصل بودن طلا، مطمئن شوید می توانید از دستگاه تشخیص طلا بهره ببرید؛ اما اگر به این دستگاه دسترسی ندارید با استفاده از روش های خانگی، تشخیص طلا از بدلیجات را انجام دهید. در ادامه قصد داریم شما را با انواع راه های تشخیص طلا از بدل آشنا کنیم.

اعداد حک شده بر روی طلا را چک کنید

یکی از روش های تشخیص طلا از بدل این است که اعداد و کد های حک شده بر روی آن را آنالیز کنید. این کد ها به این منظور بر روی طلا ها حک می شوند که اطلاعات کاملی در خصوص محصول به خریداران و فروشندگان ارائه نمایند.

چنانچه طلا را آنالیز کرده و متوجه شدید یکی از کد های 375، 500، 999، 958، 916، 750، 585 و 583 بر روی آن حک شده است مطمئن باشید محصولی که در دست دارید جزو مصنوعات طلاست.

یکی از این کد ها بر روی تمامی طلا های زینتی حک شده است. فقط در بعضی از طلا های قدیمی نمی توان این کد ها را مشاهده کرد. در این صورت نیز برای تشخیص عیار طلا از دستگاه تشخیص عیار طلا استفاده می گردد. چنانچه کد های حک شده چیزی به غیر از کد هایی که در بالا به آن ها اشاره شد باشند، فروشنده طلا کالای تقلبی به شما تحویل داده است.

برای تشخیص طلا از بدل، رنگ آن را کنترل کنید

شما می توانید با کنترل رنگ، به اصل یا تقلبی بودن طلا پی ببرید. در این راه تشخیص طلا باید رنگ طلا را بعد از مدتی آنالیز کنید. اگر متوجه شدید که رنگ آن کدر شده و رنگ اصلی اش از بین رفته است یقین پیدا کنید که طلای شما تقلبی بوده است.

این روش از برترین روش های تشخیص طلا در خانه است. زیرا طلای اصل به هیچ عنوان تغییر رنگ نداده و تحت هیچ شرایطی رنگ آن از بین نمی رود. اگر بعد از مدتی متوجه شدید که طلای شما رنگ پس داده و رنگ اصلی آن از بین رفته است، در اصل بودن آن شک کنید. در این حالت می توانید با استفاده از راه های شناسایی طلا از اصل یا تقلبی بودن آن مطمئن شوید.

طلا را بر روی سطح سرامیکی بکشید

بسیاری از فلزات دارای ظاهری شبیه به طلا هستند. این مسئله، زمینه را برای کلاهبرداری افراد سودجو فراهم کرده است. به عنوان مثال در بسیاری از موارد، فلز برنج را جایگزین طلا کرده و به خریدارانی که اطلاعاتی در این زمینه ندارند می فروشند.

به منظور تشخیص طلا از برنج می توانید آن را بر روی سطح سرامیکی بکشید. از آن جایی که طلا دارای بافتی نرم تر از برنج است بر روی سطح مورد نظر ردی بر جای خواهد گذاشت. به این ترتیب می توانید مطمئن شوید که طلایی که خریداری کرده اید اصل است یا خیر.

منبع: ایلنا

منبع: فرادید
انتشار: 23 بهمن 1401 بروزرسانی: 23 بهمن 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2185

به "3 روش برای تشخیص طلا از بدل؛ چگونه طلای اصل را تشخیص دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 روش برای تشخیص طلا از بدل؛ چگونه طلای اصل را تشخیص دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید