7 بنای تاریخی شگفت انگیز در استانبول

به گزارش مجله عکسفا، بناهای تاریخی استانبول

استانبول روزگاری پایتخت امپراتوری روم شرقی و پس از آن امپراتوری عثمانی بود و همین موضوع باعث شده تا بناها و بقایای تاریخی متعددی در گوشه و کنار این شهر زیبا باقی مانده باشند. استانبول مقصد گردشگری بسیار محبوبی است و افراد زیادی با اهداف مختلف مثل تفریح، خرید، شکم گردی و البته بازدید از بناهای تاریخی استانبول به این شهر سفر می نمایند. در این مطلب قصد داریم 7 بنای تاریخی شگفت انگیز استانبول را به شما معرفی کنیم که یونسکو آن ها را به عنوان شاهکارهای معماری منحصر به فرد می شناسد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید و به ویژه به تاریخ و فرهنگ و معماری علاقه مندید بازدید از این بناها را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

7 بنای تاریخی شگفت انگیز در استانبول

1- ایاصوفیه | Hagia Sophia

یکی از شگفت انگیزترین بناهای تاریخی استانبول بدون شک ایاصوفیه است که یادگار تاریخ پر فراز و نشیب این خطه است. این بنا سابق بر این یک کلیسا بوده که بعدها به مسجد و امروزه به یک موزه و جاذبه گردشگری بی نظیر تبدیل شده است. گنبد عظیم و باشکوه این بنا شاهکار معماری امپراتوری بیزانس روم بوده است. از زمان ساخت این بنا در سال 537 تا نزدیک به هزار سال و سال 1453 این بنا یک کلیسای ارتدوکس و محل تاجگذاری پادشاهان روم شرقی بوده است. از آن موقع این بنا به یک مسجد تبدیل شد و تا 500 سال بعد و سال 1935 به عنوان مسجد کاربرد داشت. در سال 1935 به دستور اولین رئیس جمهور ترکیه، کمال آتاتورک به عنوان موزه و جاذبه گردشگری مجددا افتتاح شد. امروزه این بنا بعد از کاخ توپکاپی، پربازدیدترین بنای ترکیه است و سالانه بیش از 3 میلیون نفر از این بنای باشکوه و زیبا دیدن می نمایند.

  • آدرس: Cankurtaran Mh., Alemdar Cd. No:2, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

2- کاخ توپکاپی | Topkapi Palace

کاخ توپکاپی یکی دیگر از باشکوه ترین بناهای تاریخی استانبول است که یونسکو آن را بهترین نمونه معماری دوران عثمانی می داند. تاکنون فیلم ها و سریال های متعدد تاریخی در این مجموعه کاخ فیلمبرداری شده اند که یکی از مشهورترین آن ها سریال خرم سلطان است. به همین دلیل، اکثر ما ایرانی ها با این کاخ آشنایی داریم و بازدید از این مجموعه باشکوه می تواند برای ما بسیار جالب و هیجان انگیز باشد. مجموعه کاخ توپکاپی بر فراز تپه ای قرار گرفته و مشرف به شاخ طلایی و دریای مرمره است. این کاخ به مدت 400 سال اقامتگاه اصلی سلطان ها عثمانی و پس از آن هم محل برگزاری مراسم و جشن ها و مناسبت های سلطنتی بوده اس. امروزه این کاخ یکی از مشهورترین بناهای تاریخی استانبول است و به عنوان پربازدیدترین جاذبه گردشگری شناخته می گردد.

  • آدرس: Istanbul, Cankurtaran Mh., 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

3- آب انبار باسیلیکا سیسترن | Basilica Cistern

دقیقا در کنار ایاصوفیه یکی دیگر از بناهای تاریخی استانبول قرار گرفته که متاسفانه بسیاری از توریست از آن غافل می شوند. آب انبار باسیلیکا سیسترن در فاصله 150 متری غرب ایاصوفیه قرار گرفته شاهکاری از معماری دوران حکومت امپراتور ژوستینین یکم تلقی می گردد. این آب انبار زیرزمینی در اصل در طول قرن 6 و به عنوان تصفیه خانه قصر بزرگ و باشکوه قسطنطنیه بود. این آب انبار در زمان خود بزرگ ترین آب انبار در میان صدها آب انبار استانبول به حساب می آمد و بعدها به عنوان ذخیره آب مورد احتیاج کاخ توپکاپی مورد استفاده قرار می گرفت. باسیلیکا سیسترن مساحتی بالغ بر 10000 متر مربع را در بر می گیرد و هریک از ستون های این آب انبار از یک نقطه از قلمرو کنستانتین گردآوری شده و به استانبول آورده شده بود.

  • آدرس: Alemdar Mh., Yerebatan Cd. 1/3, 34410 Fatih/İstanbul, Turkey

4- مسجد سلطان احمد | Sultan Ahmet Mosque

مسجد سلطان احمد که به مسجد آبی هم شهرت دارد در فاصله سال های 1609-1616 و به دستور سلطان احمد ساخته شده تا به خوبی نشان دهنده عظمت و شکوه امپراتوری عثمانی باشد. این مسجد یکی از معروف ترین بناهای تاریخی استانبول است و با شش مناره و گنبدهای کوچک و بزرگی که دارد یکی از شناخته شده ترین بناها در چشم انداز شهر است. داخل این مسجد با ده ها هزار کاشی ایزنیک آبی پوشیده شده است و همین موضوع، لقبِ مسجد آبی را به آن داده است. مسجد سلطان احمد یکی از مهم ترین بناهای تاریخی استانبول به شمار می رود و بازدیدنمایندگان زیادی از آن دیدن می نمایند. با این حال، از آن جا که این مسجد هنوز هم برای عبادت و نماز خواندن استفاده می گردد قوانین و مقررات خاصی برای بازدید از آن وجود دارد که می بایست رعایت گردد.

  • آدرس: Sultanahmet Mh., At Meydanı No:7, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

5- قلعه روملی حصار | Rumelihisarı

روملی حصار که به نام قلعه روملی هم شهرت دارد قلعه ای بزرگ و بسیار وسیع است که با دیوارها، برج و باروها و باغ اطرافش در چشم انداز شهر خودنمایی می نماید. این قلعه در بخش اروپایی استانبول و در کم عرض ترین بخش تنگه بسفر قرار گرفته است. جالب است بدانید که این قلعه باشکوه در سال 1452 به دستور سلطان محمد دوم و تنها در عرض 4 ماه ساخته شد تا در برابر حمله نهایی به قسطنطنیه و سقوط امپراتوری بیزانس روم از شهر محافظت کند. بخش زیادی از سازه های داخلی متاسفانه پس از زلزه ای مهیب از بین رفته اند. با این حال امروزه درب های این قلعه به روی عموم مردم باز است و هر ازگاهی کنسرت ها و اجراها و برنامه های مختلفی هم در آمفی تاتر آن به اجرا در می آید.

  • آدرس: Yahya Kemal Cd. No:42, Turkey

6- کلیسای چورا | Chora Church

کلیسای نجات دهنده مقدس که به کلیسای چورا معروف است کلیسای سابق بیزانس روم است و از بسیاری جهات خواهر کوچک تر ایاصوفیه شناخته می گردد. این کلیسا هم درست مثل ایاصوفیه در قرن 16 به مسجد عثمانی تبدیل شد و بعدها پس از بازسازی به عنوان موزه بازگشایی شد. این کلیسا به نسبت کوچکی و وسعت کمی که دارد فوق العاده زیباست و یکی از شگفت انگیزترین بناهای تاریخی استانبول به شمار می رود. کلیسای چورا در منطقه اردینکاپی، درست بیرون دیوارها و حصارهای قدیمی شهر قرار گرفته است و فضای داخلی اش با کاشیکاری های بی نظیر قرون وسطایی تزیین شده است.

  • آدرس: Ayvansaray Mh., Kariye Cami Sk. No:26, 34087 Fatih/İstanbul, Turkey

7- برج گالاتا | Galata Tower

آخرین مورد از بناهای تاریخی استانبول که خدمت شما معرفی می کنیم برج مشهور گالاتاست که از بسیاری از نقاط شهر، به ویژه در بخش اروپایی می توان آن را مشاهده کرد. این برج به عنوان بخشی از طرح گسترش مستعمرات ژنوایی در سال 1348 ساخته شد و با ظاهر قیفی شکلی که دارد به زودی به نماد و سمبل شهر استانبول تبدیل شد. این برج که قبلا Christea Turris نامیده می شد بر فراز منطقه کاراکوی و درست در شمال بخش شاخ طلایی قرار گرفته است. برج گالاتا تا مدت ها بلندترین و مرتفع ترین سازه در شهر به حساب می آمد و امروزه نیز گرچه دیگر از این نظر رکوردار نیست اما به دلیل قرارگیری روی تپه و ارتفاع، هنوز از از بسیاری از نقاط شهر قابل مشاهده است. از بالای این برج می توانید چشم اندازی 360 درجه به شهر استانبول داشته باشید که فوق العاده زیبا و تماشایی خواهد بود. البته از آن جا که برج گالاتا یکی از معروف ترین بناهای تاریخی استانبول است احتمالا مجبور خواهید اندکی در صف منتظر بمانید تا نوبتتان بگردد.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 186

به "7 بنای تاریخی شگفت انگیز در استانبول" امتیاز دهید

3 کاربر به "7 بنای تاریخی شگفت انگیز در استانبول" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 بنای تاریخی شگفت انگیز در استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید