از تپه سیلک کاشان چه می دانید؟

به گزارش مجله عکسفا، قدمتی نزدیک به هفت هزار سال دارد و مایه مباهات تمدن ایرانی است که میراث ارزشمند تاریخی مانند قدیمی ترین خشت دست ساز و سفال های منقوش را در خود جای داده است. در محوطه تپه سیلک کاشان حفاری ها و کند و کاو های بسیاری در زمان های مختلف اجرا شده و اشیا و ظروف بسیاری از دل خاک بیرون کشیده شده است.

از تپه سیلک کاشان چه می دانید؟

در خرابه های تپه باستانی سیلک چند اسکلت انسان و ظروف باستانی پیدا شده است که این اشیا در موزه های لوور فرانسه، موزهٔ ملی ایران و موزه باغ فین و موزه ای در کنار این مجموعه باستانی قرار داده شده است. پیدا شدن تعداد زیادی دوک های ریسندگی و همچنین ابزارآلات ذوب فلزات دلالت برصنعتی بودن سیلک در آن دوران دارد. شاید تپه سیلک در نگاه اول مانند تپه های معمولی باشد اما در زیر آن دنیایی سرشار از شگفتی مدفون است.

چرا باید از تپه سیلک بازدید کنیم؟

سیلک یکی از مکان های تاریخی پس از تمدن جیرفت کرمان در فلات ایران است.

جایگاه اولین تمدن شهرنشینی بشر محسوب می شود.

تاریخچه تپه سیلک کاشان

سیلک یکی از مکان های تاریخی است که مدارک مکتوب متعلق به دوران پیش از هخامنشی در آن پیدا شده است. نزدیک به پنج هزار سال پیش از میلاد، مردم غارنشین فلات ایران در پی دگرگونی هایی که از لحاظ آب و هوا و تشکیل مزارع و چمن زارها به وجود آمده بود، به دشت ها روی آوردند و زندگی تازه ای را آغاز کردند و در تمدن آن ها نسبت به دوران پیشین پیشرفت بیشتری دیده شد. کهن ترین مردم دشت نشین، مردم محل سیلک نزدیک کاشان بودند که آثار زندگی آن ها طی کاوش ها کشف شده است. میدان گاه باستانی سیلک نیز در منطقه فین کاشان واقع شده است و پیشینه ای نزدیک به هفت هزار سال دارد.

تپه سیلک دراصل ویرانه های زیگورات باستانی ایران و نیایشگاه مردمان باستانی ایران بوده است که از گِل رس و سفال ساخته شده است. این مجموعهٔ تاریخی تا سال 1310 خورشیدی شناسایی نشده بود و در میان مردم کاشان به شهر نفرین شده معروف بود. هشتاد سال پیش با جاری شدن سیل در زمین های کشاورزی کاشان، این تپه ها نمایان و کشف شد و در 24 شهریور 1310 با شماره 38 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری تپه سیلک کاشان

تپه سیلک از دو تپه شمالی و جنوبی که در فاصله 600 متری یک دیگر قرار دارند و دو گورستان الف و ب تشکیل شده است. گورستان الف با قدمت 3500 ساله در 200 متری جنوب قرار داشت که امروزه بروی آن بلوار امیرالمومنین کشیده شده است. گورستان ب نیز با قدمت 3000 ساله در زیرباغ ها و مزارع کشاورزی ضلع غربی تپه قرار گرفته است و تنها زیگورات سیلک است که 15.94 متر از ارتفاع آن باقی مانده است و از سه طبقه سکوی مطبق و یک پاگرد در جنوب سکوی اول و یک راه بالا رو ساخته شده است که در بازسازی جدید بنای زیگورات این راه به شکل پلکان نشان داده شده است. زیگورات سبک معماری مذهبی ویژه شهرهای عمده بین النهرین (عراق کنونی) و ایران بوده است که طبق آن بنا به صورت برج مطبق هرمی شکل بنا می شد.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

همه روزه 9 صبح الی 18:30 در نیمه شش ماه اول

9 الی 16:30 در شش ماه دوم

روزهای تعطیل: تاسوعا و عاشورا، رحلت پیامبر (ص)، شهادت امام جعفر صادق (ع)، شهادت حضرت علی (ع)، رحلت امام خمینی (ره). زمان پیشنهادی بازدید 2 تا 3 ساعت است. قیمت بلیط ورودی 5 هزار تومان است.

نحوه دسترسی به تپه سیلک

اگر تصمیم گرفته اید سری به این منطقه تاریخی بزنید و از جاذبه هایش لذت ببرید، کافی است با تهیه بلیط هواپیما یا هر وسیله نقلیه دیگری خودتان را به شهر کاشان برسانید و سری به جاده فین کاشان بزنید. این مجموعه تاریخی از کاشان بیشتر از 3 کیلومتر فاصله ندارد.

در تپه سیلک از چه بناها یی می توان بازدید کرد؟

حمام فین کاشان

حمام تاریخی فین در باغ فین کاشان واقع شده است. این حمام قدیمی به دلیل قتل امیرکبیر مشهور است. در قسمت جنوبیِ باغ فین، دو حمام وجود دارد که به حمام کوچک و بزرگ معروف هستند. در فاصله 6 کیلومتری جنوب شهر کاشان، منطقه ای سرسبز و خوش آب و هوا واقع شده است که در گذشته به روستای فین کوچک مشهور بوده و با توجه به تقسیمات کنونی شهر کاشان در انتهای خیابان امیرکبیر واقع شده است.

باغ فین کاشان

این باغ یکی از برترین نمونه های باغ های ایرانی است و همین خود دلیلی بوده تا در فهرست آثار تاریخی یونسکو به ثبت برسد. درون این باغ درختان سر به فلک کشیده، فواره های کوتاه و بلند و همچنین صدای عبور آب در دل سنگ فرش های باغ همگی در کنار هم بازدیدکنندگان را محسور خواهد کرد.

موزه ملی کاشان

آخرین بخش باغ فین کاشان، موزه ملی کاشان است. این موزه دارای سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی است. اشیای بخش باستان شناسی این موزه نیز از حفاری های اجرا شده در تپه سیلک و چغازنبیل و حسنلو و خوروین و لرستان و… به دست آمده اند.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به کاشان از اوایل فصل بهار تا اواخر اردیبهشت است.

مکان های دیدنی نزدیک به تپه سیلک

حمام فین کاشان: 4 کیلومتر

باغ فین کاشان: 4.1 کیلومتر

موزه ملی کاشان: 4.2 کیلومتر

کوشک صفوی: 4.9 کیلومتر

مکان های اقامتی و هتل های نزدیک به تپه سیلک

هتل سرای کاسیان: 5 کیلومتر

هتل خانه ایرانی: 5.1 کیلومتر

هتل مهینستان راهب: 5.2 کیلومتر

هتل سنتی نگین: 5.9 کیلومتر

هتل سنتی آریانا: 6.2 کیلومتر

رستوران ها و غذا خوری های نزدیک به تپه سیلک

رستوران البرز: 290 متر

رستوران ملل کاشان: 350 متر

کاشان پیتزا: 600 متر

رستوران خانه رز: 800 متر

رستوران اکرمی: 1.1 کیلومتر

رستوران پیانو: 1.1 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1131

به "از تپه سیلک کاشان چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از تپه سیلک کاشان چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید