افزایش انتقال آب رودخانه ها به دریاچه ارومیه

به گزارش مجله عکسفا، اشرف شفیعی- تبریز - خبرنگار:صدای امواج دومین دریاچه بزرگ جهان این روزها برای شهروندان استانی یکی از دلنشین ترین صوت هاست و آن ها را به ادامه زندگی امیدوار می کند.

افزایش انتقال آب رودخانه ها به دریاچه ارومیه

مردمی که تا همین یکی دو سال پیش با خطر خشک شدن دریاچه و وقوع طوفان های نمکی دست به گریبان بودند و با تصور سرانجام حیات دریاچه ارومیه، حیات خود را هم در خطر می دیدند. آن ها در روزها پرآب دریاچه و زنده شدن دوباره آن اکنون محل خوبی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته خود پیدا کرده اند و افزایش روزافزون سطح آب دریاچه ارومیه خوشحالی شان را دوچندان می کند.

در این میان برخی معتقدند احیای دریاچه فقط به واسطه بارش های جالب توجه سال جاری بوده اما مسئولان با رد این ادعا بیان می کنند طرح های ستاد احیا طی سال های اخیر موجب هدایت آب های حاصل از بارش ها به سمت دریاچه بوده است. در حال حاضر هم سوالی که مطرح می شود، تداوم این وضعیت با گرم تر شدن هواست و این که چه تدابیری از سوی مسئولان برای ثبات دریاچه ارومیه در ماه های گرم در نظر گرفته شده است؟ خلیل ساعی، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی، در این زمینه بیشتر توضیح می دهد.

  • وضعیت کنونی دریاچه ارومیه چگونه است؟

با بارش های اخیر و هدایت آب رودخانه ها و سدها به سوی دریاچه ارومیه و ثمردهی برنامه های احیا، وضعیت دریاچه بهتر هم شده و افزایش تراز این دریاچه همچنان ادامه دارد. در حال حاضر تراز آب دریاچه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل بیش از یک متر افزایش یافته است.

  • گفته می شود وضعیت فعلی دریاچه ارومیه مرهون بارش های باران است و برنامه ریزی های دولتی در این زمینه تأثیر چندانی نداشته است؟

مطرح کردن این صحبت ها اصلاً صحیح نیست. افزایش بارندگی ها و تاثیر آن بر دریاچه امری واضح است اما موضوع مهم جهت رسیدن این آب ها به دریاچه ارومیه است که به چه صورت اجرا شده است. با توجه به طرح های اجراشده از سوی ستاد احیای 2 استان همسایه دریاچه، لایروبی صحیح جهت رودخانه ها در سال های اخیر برای رسیدن آب به دریاچه و جلوگیری از تبدیل این آب ها به سیلاب یا باتلاق و مرداب در جهت موجب شده آب حاصل از تمام بارش ها در نقاط مختلف استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به دریاچه برسد.

  • برای تداوم این وضعیت چه برنامه های استانی و کشوری در نظر گرفته شده است؟

در سطح ملی مسئولان ارشد کشوری به صورت جدی و مستقیم به این موضوع ورود کرده اند و پیگیر وضعیت دریاچه ارومیه هستند. در آخرین مصوبه مقرر شده احداث تصفیه خانه های تبریز و ارومیه سرعت بیشتری بگیرد. قرار است سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه و انتقال بیشتر آب رودخانه ها به دریاچه، اعتبار مورد نیاز را اختصاص دهد. در ستاد احیای استان نیز برنامه های تداوم طرح های احیای دریاچه طبق برنامه دنبال می شود و بازدید و پیگیری های مکرر مسئولان استانی از این روند ادامه دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 136

به "افزایش انتقال آب رودخانه ها به دریاچه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش انتقال آب رودخانه ها به دریاچه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید