بحران کرونا و پرورش انعطاف پذیری بچه ها

به گزارش مجله عکسفا، تهران (پانا) - پاملا داویس، نویسنده این مقاله عنوان نمود: مدتی است که مدرسه مجازی، فاصله فیزیکی و رعایت موارد بهداشتی باعث شده تا مشکلاتی در خانواده ها ایجاد گردد و بعضی را در آستانه فروپاشی نیز قرار دهد. ازاین رو، محققان روش هایی برای افزایش امید و تحمل بچه ها در زمان شیوع بیماری همه گیر کووید ارائه کردند.

بحران کرونا و پرورش انعطاف پذیری بچه ها

به گزارش ایسنا و به نقل از سایکولوژی نیوز، با شیوع بیماری همه گیر کووید- 19 و افزایش آمار مبتلایان و مرگ ومیرها، خانه نشینی های اجباری یک واقعیت شده است. به طورمعمول، بچه ها فوق العاده مقاوم هستند، آنان تمایل به تقلید از عظیمترها دارند. با درک این موضوع، والدین می توانند برای تقویت تاب آوری بچه ها در روزهای کرونایی بعضی موارد را رعایت نمایند که در ذیل ذکر شده است.

به بچه ها یادآوری کنید که می توانند کارهای سخت را انجام دهند

یادآوری این موضوع به بچه ها که زندگی کردن در شرایط این بیماری همه گیر سخت است، می تواند مفید باشد، اما آنان پیش ازاین نیز کارهای سختی را انجام داده اند.

زمان هایی را به یادآورید که موارد خارج از کنترل بوده است و نکات برخورد با آن ها را نیز در نظر بگیرید، اما همه این موارد تمام خواهد شد.

به بچه ها یادآوری کنید که وقتی افراد دیگری به ما یاری می نمایند، انجام کارهای سخت بسیار ساده تر خواهد شد.

به تنهایی نمی توانیم بر این بیماری همه گیر غلبه کنیم، اما در کنارهم قدرت بسیاری داریم. با اطمینان می توان گفت: این آخرین مسئله سخت نیست که فرزندان ما در زندگی با آن روبرو می شوند، اما این سختی می تواند قدرت لازم برای مدیریت سختی های دیگر در آینده را مدیریت کند.

ناامیدی و امید در کنار هم است

گاهی اوقات با آرزوی امیدواری و مثبت بودن برای فرزندانمان، ناخواسته از غم و اندوه عمیقی که نشانه این همه گیری بوده است، عبور می کنیم. در عوض، به دنبال راهی برای یاری به بچه ها باشید تا مسائل و ناراحتی های خود را تشخیص دهند و آن را ابراز نمایند.

بعضی از افراد، اعضاء خانواده یا دوستان خود را به دلیل این بیماری از دست داده اند و این ناراحتی های عظیم به راحتی توسط بچه ها قابل شناسایی است. عدم ملاقات و رفت وآمد با دوستان، پدرعظیم و مادرعظیم، رفتن به مدرسه و انجام فعالیت های ورزشی یا سرگرمی به راحتی قابل چشم پوشی هستند. به جای اینکه تصور کنید امید و ناامیدی باهم در تضاد هستند، بر این باور باشید که بچه ها این دو مورد را باید در کنار هم تجربه نمایند. با توجه به اینکه غم و شادی در کنار هم هستند، باید به بچه ها یاری کنیم تا در کنار مسائل پرورش پیدا نمایند.

کتاب داستان به همراه موارد جدید ارائه دهید

یکی از راه های یاری به بچه ها، در کنار داشتن غم و امید باهم، تهیه کتاب داستان درباره تجربیات این روزهای آن هاست. برای مثال بچه ها می توانند درباره جشن کریسمس گذشته یا رفتن به مدرسه پیش از همه گیری این بیماری و این روزها که این موارد برگزار نمی گردد، نقاشی نمایند. سپس از آنان بخواهید تصور نمایند که همه گیری تمام شده است و زندگی آنان در آینده چگونه خواهد بود (البته که این موضوع واقعیت دارد).

راه دیگر برای یاری به بچه ها در ادغام اندوه و امید، انجام موارد جدید (بازدیدهای مجازی به جای حضوری) است.

برای مثال، زمان آن رسیده که هفتگی و در یک زمان تعیین، برنامه های تمرینات ورزشی مانند فوتبال را با انجام بازی خانوادگی جایگزین کنید و یا مدت زمانی که کودک شما با دوستانش بازی می کرد را با آشپزی برنامه ریزی کنید.

نکته کلیدی اینجاست که بعضی از موارد جدید برای خانواده ها همچون برگزاری مجازی مراسم، علاوه بر یادآوری موارد گذشته می تواند به آنان گوشزد کند که آنان را خطری در ارتباط با انتقال ویروس، تهدید نمی نماید.

قرار دریافت در معرض رسانه ها و اخبار را محدود کنید

بچه ها بسیاری از مواردی که اطراف آنان رخ می دهد را درک می نمایند، حتی زمانی که تصور می کنیم از آن اطلاعی ندارند. هنگام صحبت کردن به وسیله تلفن یا گوش دادن به اخبار به آنچه بچه ها ممکن است بشنوند، توجه کنید.

مطمئن شوید، بچه های که به تبلت و تلفن هوشمند دسترسی دارند، قادر به دسترسی به گزارش های خبری یا خبرها در رسانه های اجتماعی نیستند. این ایده برای بچه ها و عظیمسالان مفید است. بچه ها به راحتی استرس و اضطراب عظیمسالان را درک می نمایند. قراردریافت در معرض رسانه و اخبار در روزهای پایانی هفته و یا تعطیلات را در نظر داشته باشید.

در نظر داشته باشید که بیماری کووید- 19 برای بچه ها و عظیمسالان یک آسیب است

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بیماری کووید- 19 به عنوان تجربه ای ناخوشایند در دوران کودکی است و باید پاسخ هایی متناسب با این واقعیت آسیب زا را انتظار داشت. بعضی از بچه ها با تغییرات رفتاری، مسائل خودتنظیمی، پاسخ های شدید احساسی یا ناتوانی در انجام کارهای ساده یا انجام تکالیف مدرسه واکنش نشان می دهند.

نکته منحصربه فرد در همه گیری این بیماری، آسیب مشترک است؛ به این معنی که هم زمان، بچه ها و والدین آن را تجربه می نمایند. آسیب دیدگی مشترک، فرصت های منحصربه فردی را برای پیوند در تجربیات سخت ایجاد می نماید، اما این آسیب باعث می گردد که اگر والدینشان با مسائلی روبرو شوند، بچه ها نیز صدمه ببینند. به همین دلیل، مهم است که مراقبان تجربیات خود را پردازش نمایند. یکی از بهترین راه ها یافتن روش هایی برای مقابله با ناامیدی و آسیب است.

به یاد داشته باشید که بچه ها در کنار مراقبان مطمئن سود زیادی می برند

عظیمسالان قابل اطمینان به بچه ها یاری می نمایند تا بر موج خطرناک ترین طوفان سوار شوند و برای مقابله با موارد سخت آینده قدرت و آمادگی بیشتری داشته باشند. همان طور که به فرزندان خود یاری می کنیم تا امید و ناامیدی را در کنار هم تجربه نمایند، به آنان یادآوری کنیم که می توانند کارهای سخت را انجام دهند و فرصت هایی برای رشد در آنان و همچنین فرصت های مثبت برای ارتباط با فرزندان خود ایجاد کنیم که هرگز آن را تصور نمی کردند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1432

به "بحران کرونا و پرورش انعطاف پذیری بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران کرونا و پرورش انعطاف پذیری بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید