خاصیت ضد انگلی گیاه عروسک پشت پرده و درمان 8 بیماری با آن

به گزارش مجله عکسفا، پژوهشکده گیاهان دارویی یک گیاه که در درمان وسیعی از بیماری ها موثر است را معرفی کرد.

خاصیت ضد انگلی گیاه عروسک پشت پرده و درمان 8 بیماری با آن

به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، گیاه عروسک پشت پرده دارای ساقه زیرزمینی و از خانواده سیب زمینی است و کاسه پیوسته حبابی شکلی دارد که در پائیز و زمستان مزوفیل خود را از دست می دهد.

میوه سته قرمز نارنجی این گیاه در حد و اندازه یک گیلاس در پائیز درون یک کیسه توری و حباب مانند از جنس کاسبرگ های گل پنهان است که به همین دلیل عروسک پشت پرده نام گرفته است.

مجید قربانی نهوجی، گیاه شناس و عضو هیات علمی این پژوهشکده بیان نمود: این گیاه علفی چند ساله در مناظر جنگلی و بوته زار های شمال ایران پراکنده است.

این عضو هیات علمی اضافه نمود: میوه رسیده این گیاه در زمستان جمع آوری و حداکثر در دمای 40 درجه سانتیگراد خشک و به صورت دم کرده به مقدار 30-15 گرم در نیم لیتر آب به مدت 15 دقیقه باحرارت 60-50 درجه سانتیگراد، آماده و حداکثر دو لیوان در شبانه روز مصرف می گردد. این گیاه در درمان ناراحتی های کلیوی و مجاری ادراری، پیشگیری و درمان نقرس و روماتیسم کاربرد دارد و به دلیل فراوری حباب کاسبرگی در شکل و رنگ های مختلف کاربرد تزئینی دارند از میوه رسیده و خام گیاه برای تهیه و تزئین سالاد ها و دسر های زمستانه استفاده می نمایند.

سارا قزلباش کارشناس گیاهان دارویی این پژوهشکده نیز در مورد خاصیت ضد انگلی این گیاه اظهار کرد: تریکومونیازیس بیماری است که توسط انگل تریکوموناس واژینالیس ایجاد می گردد. برای گلیکوآلکالوئیدهای موجود در گیاه عروسک پشت پرده، اثرات ضد انگلی گزارش شده است. در سال های اخیر گزارشاتی مبنی بر مقاومت دارویی این گونه نسبت به داروی مترونیدازول منتشر شده است. این موارد ضرورت یافتن داروی جایگزین را برای درمان تریکومونیازیس که یکی از شایع ترین عفونت ها است؛ معین می کند. در این میان گیاهان دارویی به خصوص مواردی که خاصیت ضد انگلی آن ها در مطالعات دیگر معین شده، توجه محققین را به خود جلب کرده است و گیاه عروسک پشت پرده از جمله این گیاهان می باشد.

غزلباش اضافه نمود: برای گلیکوآلکالوئید های موجود در گیاه عروسک پشت پرده، اثرات ضد انگلی گزارش شده است. همچنین گیاه عروسک پشت پرده به عنوان یک گیاه دارویی در درمان محدوده وسیعی از بیماری ها شامل مسائل ادراری، سنگ کلیه و مثانه، تب، التهاب، یبوست و آرتریت و روماتیسم به کار گرفته می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1652

به "خاصیت ضد انگلی گیاه عروسک پشت پرده و درمان 8 بیماری با آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاصیت ضد انگلی گیاه عروسک پشت پرده و درمان 8 بیماری با آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید