راهنمای گام به گام برای فریز کردن مواد غذایی و میزان ماندگاری آنها

به گزارش مجله عکسفا، پخت و پز میزان زیادی غذا و فریز کردن مواد غذایی برای آینده یک استراتژی هوشمندانه برای صرفه جویی در وقت برای تهیه وعده های غذایی در طول هفته است. با این وجود، اگر شما با بهترین روش های انجماد ناآشنا هستید، غذاهای خوشمزه شما ممکن است مرطوب شده یا طعم فریزر دهد.

راهنمای گام به گام برای فریز کردن مواد غذایی و میزان ماندگاری آنها

این راهنمای گام به گام شما را از سردرگمی درباره فریز کردن مواد غذایی خارج می نماید، بنابراین به جامانده غذاهای شما به همان اندازه دلپذیر و تازه مانند قبل از فریز کردن خواهند بود.

مرحله 1: غذاهای سازگار با فریزر را انتخاب کنید

بیشتر غذاها به طرز خارق العاده ای خوب منجمد می شوند، از جمله نان و بسیاری از کالاهای پخته شده دیگری همچون کلوچه سوپ، خورش، غذاهای پخته شده و گوشت و مرغ.

با این حال سایر مواد غذایی در فریزر بد بو می شوند. مواد غذایی با داشتن مقدار زیادی آب مانند هندوانه، خیار و کاهو وقتی منجمد می شوند، کاملا مرطوب می شوند. به عبارت دیگر، وعده های غذایی حاوی این میوه ها و سبزیجات مانند سالاد بهتر است تازه سرو شوند.

از فریز کردن هر چیز خامه ای مانند ماست یا شیر اجتناب کنید زیرا دلمه می بندند و بریده بریده می گردد.

ماکارونی پخته شده (نه لازانیا) و نودل ها به خوبی در فریزر نمی مانند. آنها پس از ذوب شدن، شکل خوبی نمی گیرند.

مرحله 2: قبل از انجماد، مواد غذایی را خنک کنید

بعد از پخت و پز، همواره مواد غذایی را قبل از قرار دادن آن در یخچال یا فریزر خنک کنید.

اما چرا باید صبر کنید که غذای شما قبل از قرار دادن در فریزر و یخچال حتما خنک گردد؟ اگر غذای گرم را در محیطی خنک قرار دهید، باعث می گردد غذای اطراف آن گرم گردد و گرمی را در یخچال یا فریزر ایجاد کند.

این یک مشکل است زیرا باکتری ها وقتی که به درستی سرد نشده و به درستی ذخیره نشوند، می توانند به راحتی فراوری شوند و باعث بیماری ناشی از غذا شوند.

برای ایمنی بهینه، از منطقه خطر که طیف وسیعی از دما بین 40 تا 140 درجه فارنهایت است که بیشترین رشد باکتری های بد را دارد پرهیز کنید.

مرحله 3: وعده های کوچکتری را ذخیره کنید

اگر برنامه ریزی برای پخت و پز برای یک گروه عظیم نداشته باشید، انجماد مواد غذایی در بخش های کوچکتر یا وعده های غذایی فردی راه چاره خوبی است.

این به شما امکان می دهد تا تنها مقداری را که احتیاج دارید فریز کنید.

این امر نه تنها به شما یاری می نماید که مواد غذایی کمتری را هدر دهید، بلکه باعث می گردد که دوباره گرم کردن مواد به جامانده برایتان سریع تر گردد.

انجماد در اندازه وعده های کوچکتر برای مواد غذایی مناسب است مانند برش های تک نان و جو دوسر که به راحتی هر روز صبح برای صبحانه تان از آنها بهره ببرید.

مرحله 4: بسته بندی درست برای ماندگاری بیشتر

برای اجتناب از بوی بد فریزر و حفظ کیفیت به جامانده غذای خود، از کیسه ها یا ظروف مخصوص فریزر بهره ببرید و تا آنجا که ممکن است هوا را قبل از بسته بندی از بین ببرید.

و اگر شما به طور مکرر اقدام به فریز کردن مواد غذایی می کنید، سرمایه گذاری در یک دستگاه پمپ وکیوم را در نظر بگیرید.

همچنین، مایعاتی مانند سوپ های پوره شده یا اسموتی را در کیسه ها ذخیره کنید و آنها را در لایه های نازک در فریزر قرار دهید. این باعث صرفه جویی در جا می گردد و یاری می نماید تا مواد غذایی سریعتر منجمد شوند و غذای باقی مانده شما بعداً راحت تر یخ زدایی می شوند.

اما به خاطر داشته باشید که غذاهای حاوی مایعات با قوام بیشتر ممکن است در ظروف بهتر عمل نمایند.

مرحله 5: سریع فریز کنید

به محض خنک شدن غذای پخته شده، آن را درون فریزر بگذارید. و اگر فریزر شما دارای یک قفسه یخ زدگی سریع است، حتی بهتر است غذا را آنجا قرار دهید.

طبق گفته USDA، هر چه سریعتر غذا را منجمد کنید، بلورهای یخی کمتری شکل می گیرند. به عبارت دیگر، غذای باقی مانده شما کیفیت بهتری را حفظ می نمایند.

برای سرعت بخشیدن به فرآیند انجماد، بسته های از قبل یخ زده مانند کیسه های سوپ و آب مرغ یا فیله ماهی را در یک لایه نازک پخش کنید. ماده غذایی شما هرچه نازک تر باشد، سریعتر یخ می زند.

مرحله 6: برچسب و تاریخ بزنید

هیچ چیز ناامید نماینده تر از این نیست که فراموش کنید چه مدت غذای شما در فریزر بوده است. گفتنی است این مرحله را نباید فراموش کنید، زیرا ممکن است مجبور شوید چیزهای به جامانده ای را که مدت طولانی مانده اند دور بریزید.

برای جلوگیری از این امر، همواره غذاهای فریز شده خود را با اطلاعات مفید علامت گذاری کنید.

بعضی از موارد به عنوان مثال قبل از 3 ماه باید استفاده گردد، می دانید که قرار دادن و برچسب زدن باقی مانده مواد غذایی شما بسیار مهم است بنابراین می دانید که آن ظرف یا کیسه ودر چه تاریخی در فریزر قرار داده شده است. در حالی که بعضی دیگر از مواد غذایی مانند سبزیجات می توانند 6 ماه دوام بیاورند.

گیاهخواران در فریزر به خوبی عمل می نمایند فقط مطمئن شوید که از فریز کردن مواد با محتوای آب زیاد خودداری کنید.

مواد غذایی چه مدت در فریزر باقی می مانند؟

همه ما می دانیم فریز کردن مواد غذایی باعث ماندگاری آنها می گردد اما تا کی؟

تا زمانی که مواد غذایی قبل از انجماد تازه باشد، طبق نظر USDA می تواند به طور نامحدود ایمن بماند. با این وجود، شما احتمالاً نمی خواهید گوشت خراب و بی کیفیت بخورید.

در زیر، این نمودار ذخیره سازی غذا در فریزر است که توسط لیست USDA ارائه شده، زمان های انجماد بهینه برای نگهداری بهترین کیفیت مواد غذایی آورده شده است. (بنابراین توجه داشته باشید که در حالی که باقی مانده های غذای شما ممکن است به اندازه مواد غذایی تازه نباشد، پس از نگهداری در زمان پایین، باز هم از خوردن آنها بی خطر خواهد بود.)

اگر نمی توانید یک غذا را در نمودار زیر پیدا کنید، طراوت آن را بعد از یخ زدایی ارزیابی کنید. غذاهایی که نگهداری آنها بی خطر نیست، غالباً بوی تند ایجاد می نمایند. هر وقت مطمئن نیستید، به سادگی آنها را دور بریزید. همواره بهتر است در امنیت باشید و سلامت تان از هر چیزی مهم تر است.

انواع گوشت و ماندگاری آنها

  • بیکن و سوسیس: 1 تا 2 ماه
  • ژامبون و هات داگ: 1 تا 2 ماه
  • گوشت کباب پخته نشده: 4 تا 12 ماه
  • گوشت استیک و استخوان دار پخته نشده: 4 تا 12 ماه
  • تفاله گوشت پخته نشده: 3 تا 4 ماه
  • گوشت پخته شده: 2 تا 3 ماه
  • مرغ کامل نپخته: 12 ماه
  • مرغ تکه شده پخته نشده: 9 ماه
  • مرغ بسیار ریز پخته نشده: 3 تا 4 ماه
  • مرغ پخته شده: 4 ماه
  • گوشت جانوران وحشی نپخته: 8 تا 12 ماه
  • ناگت مرغ یا تکه های مرغ: 1 تا 3 ماه

انواع دیگر غذا

  • سفیده تخم مرغ یا جایگزین تخم مرغ: 12 ماه
  • شام و غذای اصلی: 3 تا 4 ماه
  • آب گوشت یا مرغ: 2 تا 3 ماه
  • سوپ و خورش: 2 تا 3 ماه
  • پیتزا: 1 تا 2 ماه
  • ماهی بدون چربی (سفره ماهی، هادوک (روغن ماهی کوچک)، هالیبوت (لوزی ماهی) و غیره): 6 تا 8 ماه
  • ماهی چرب (ماهی سالمون، ماهی تن و غیره): 2 تا 3 ماه

منبع:

livestrong

منبع: هفت گنج
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1046

به "راهنمای گام به گام برای فریز کردن مواد غذایی و میزان ماندگاری آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای گام به گام برای فریز کردن مواد غذایی و میزان ماندگاری آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید