رونمایی از تخلفات تازه صداوسیما، عایدی 50 میلیاردی تبلیغات چه شد؟

به گزارش مجله عکسفا، به گزارش خبرنگاران، گزارش تفریغ بودجه از تخلف صداوسیما رونمایی کرد. تخلفی که می گوید صداوسیما موظف بوده 50 میلیارد تومان از عایدی ناشی از تبلیغات پخش فوتبال را به حساب خزانه واریز کند. اما مبلغ این واریزی در سال 99، صفر بوده است.

رونمایی از تخلفات تازه صداوسیما، عایدی 50 میلیاردی تبلیغات چه شد؟

آن هم در حالی که هم صداوسیما سالانه از دولت بودجه می گیرد و هم سال جاری 150 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت نموده تا کیفیت برنامه های تولیدی خود را افزایش دهد.

اما نکته جالب این است که این سازمان هم بودجه سالانه را دریافت نموده، هم سهم دولت از تبلیغات را نداده و هم سهم وزارت ورزش و جوانان را!

اما این رقم چقدر است؟ براساس قانون بودجه سال 99 صدا و سیما باید 50 میلیارد تومان از عایدی ناشی از تبلیغات هنگام پخش مسابقات فوتبال را به حساب خزانه و وزارت ورزش می ریخت. اما این پول را نداده است.

آن هم در حالی که این رقم در مقابل عایدی 20 هزار میلیارد تومانی تبلیغات این سازمان عدد بسیار کوچکی است.

بودجه 2.6 هزار میلیاردی صداوسیما

بودجه صداوسیما هر ساله خبرساز می گردد. سال 99 این سازمان 1.9 هزار میلیارد تومان از دولت بودجه گرفت. بودجه سال جاری صدا و سیما با افزایشی قابل توجه در سال 1400 به 2.6 هزار میلیارد تومان رسید.

همان زمان هم افزایش عجیب بودجه این سازمان خبرساز شد. به خصوص که بودجه این سازمان سه برابر دانشگاه تهران بود و معادل بودجه چند استان کشور.

اما کمی بعد تعیین شد این سازمان به همین بودجه بسنده ننموده و 150 میلیون یورو هم از صندوق توسعه ملی به صدا و سیما اختصاص یافته است.

علت اصلی نقدها این بود که صدا و سیما، یک سازمان عایدیمحور است و از محل تبلیغات عایدی نجومی دارد. عایدی این سازمان از محل تبلیغات تعیین نیست. اما بعضی از رسانه ها می گویند زمان برگزاری مسابقات جام جهانی هر یک ثانیه تبلیغ در صدا و سیما، 38 میلیون تومان است. بعضی دیگر از رسانه ها هم از عایدی ثانیه ای 25 میلیون تومان خبر داده بودند.

عایدی 20 هزار میلیاردی از تبلیغات؟

روزنامه فرهیختگان چندی پیش در گزارشی آنالیز نموده بود که عایدی صدا و سیما از پخش تبلیغات در زمان بازی دو تیم استقلال و پرسپولیس حداقل چهار هزار میلیارد تومان و حداکثر20 هزار میلیارد تومان است.

این فقط عایدی حاصل از بازی های دو تیم پرطرفدار فوتبال بود و عایدی بازی های ملی مانند بازی ایران و کره جنوبی و یا دیگر کشورها و تیم های داخلی لحاظ نشده بود.

اما این سازمان حاضر نشده که در سال 99 سهم 50 میلیارد تومانی دولت و وزارت ورزش را بپردازد. اواخر بهمن 99 وزیر ورزش گفته بود: تا به امروز حتی یک ریال هم از سوی سازمان صداوسیما به این حساب واریز نشده است.

این ماجرا در سال 1400 هم تکرار شده. ژاله فرامرزیان، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان به ایسنا گفته بود: سازمان صداوسیما از ابتدای سال 99 تا ابتدای مهر 1400، عایدیهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را پرداخت ننموده است.

برداشت از صندوق توسعه ملی

این در حالی است که بودجه صدا و سیما در سال 99، رقمی معادل 1.9 هزار میلیارد تومان بود. اما بودجه تنها منبع اقتصادی صدا و سیما نبوده بلکه این سازمان از صندوق توسعه ملی هم برداشته است.

جالب است بدانید این سازمان از صندوق توسعه ملی هم 150 میلیون یورو برای توسعه کیفیت تولیدی های خود برداشت نموده. این در حالی است که به نظر می رسد محتوای برنامه های تولیدی صدا وسیما نظر بعضی از مردم را جلب ننموده است.

نتایج نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ایران نشان می دهد یک چهارم مردم ایران تلوزیون نمی بینند.(ایرنا)

لازم به ذکر است در لایحه بودجه 1400 عایدی حاصل از تبلیعات 150 میلیارد تومان برآورد شده و سهم صدا و سیما همچنان 70 درصد است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1818

به "رونمایی از تخلفات تازه صداوسیما، عایدی 50 میلیاردی تبلیغات چه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از تخلفات تازه صداوسیما، عایدی 50 میلیاردی تبلیغات چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید