سیف الملوک در پاکستان را می شناسید؟ ، دریاچه ای که به افسانه هایش مشهور است

به گزارش مجله عکسفا، خستگی و بی حوصلگی سفر خسته کننده از دشت به مناطق شمالی پاکستان ناگهان تسکین می یابد زیرا چشم ها با هیبت زیبایی منظره دریاچه سیف الملوک در میان نسیم سرد در قلمروهای خیالی و افسانه ها آشنا می گردد.

سیف الملوک در پاکستان را می شناسید؟ ، دریاچه ای که به افسانه هایش مشهور است

خبرنگاران - آبی شفاف و آبی مایل به سبز دریاچه معروف سیف الملوک هر ساله اثرات مسحورنماینده ای را بر ذهن و روح میلیون ها توریست می گذارد.

سیف الملوک که به دریاچه افسانه ها معروف است، توسط کوه های پوشیده از برف مالیکا پربات در شرق آن در دره کاغان در منطقه مانشهره احاطه شده است و بازدیدنمایندگان را به دامان آرامش فرا می خواند.

این دریاچه به دلیل آب و هوای دلپذیر و آبشارهای ناشی از یخچال های مجاور مالکا پاربات، مرکز اصلی جذب توریستان خارجی و داخلی در دره های کاغان و ناران به ویژه در فصل تابستان است.

میان محمد بخش، شاعر برجسته صوفی، در کتاب معروف خود Fairytale of Saiful Malook در خصوص سیف الملوک و پریان در هنگام بازدید الملوک از دریاچه روایت نموده است.

پاکستان کشوری زیبا است که دارای بسیاری از دریاچه های معروف مانند آنسو، لالوسار در کاغان، دودیپاستار در مانسهرا، کاتورا در دره کومرات در دیر علیا، ماهودند در سوات، شیوسار در گیلگیت بالتستان و راتیگولی در دره نیلوم آزاد کشمیر است.

منظور الحق، سفیر پیشین پاکستان هنگام گفتگویی خبری گفت: اما، سیفول الملوک از نظر زیبایی طبیعی، آب آبی مایل به سبز و جاری شدن آب تمیز از یخچال های طبیعی مالکا پربت و خروج روان آب به رودخانه کنهار ارزش قابل توجهی دارد.

منظور الحق که به عنوان سفیر پاکستان در مصر و عربستان سعودی خدمت نموده است، گفت: من از چندین دریاچه در چندین کشور بازدید کردم، اما زیبایی جذاب و آب سبز مایل به آبی تمیز این دریاچه، بیش از همه چیز مرا تحت تأثیر قرار داده است. من پس از 15 سال به دریاچه سیفول الملوک آمدم و شاهد بهبودی چشمگیر در شرایط جاده ناران بوده ام که این نشانه مثبتی برای توسعه بخش توریستی در پاکستان است.

سفر با قایق های رنگارنگ با بلیط 1000 روپیه برای گشت و گذار در کل دریاچه علاوه بر اسب سواری، توریستان را به اوج لذت می رساند. وی پیشنهاد کرد که ساختن تله کابین بین ناران و سیف مالوک می تواند علاوه بر بهبود شرایط مالی - اجتماعی مردم منطقه، میلیون ها روپیه برای استان نیز درآمدزایی کند.

وی اضافه نمود: البته دیدن کیسه های پلاستیکی پراکنده و بطری های آب در مجاورت دریاچه مشمئزنماینده است. سفیر منظور گفت که علاوه بر افزایش تعداد کارگران بهداشتی برای دفع سریع زباله های جامد و تأسیسات در پارکینگ اتومبیل ها، تعداد سطل های زباله نیز باید افزایش یابد.

دریاچه های سیف الملوک و آنسو مکان های مورد علاقه توریستان هستند زیرا زیبایی طبیعی آنها همواره مرا مجذوب خود می نماید که چند هفته را در این مناطق دیدنی و جذاب پاکستان سپری کنم. خورشید خان، دستیار مدیر شرکت توسعه مواد معدنی پاکستان (PMDC) نیز هنگام گفتگوی خبری خود گفت: از سال 2015 پنجمین سال متوالی است که از دریاچه های رویایی خود بازدید می کنم وی گفت: من به بازدیدنمایندگان توصیه می کنم که با پایین آمدن دما در ساعات شب این روزها در سیفول مالوک، ناران و کاغان لباس گرم به همراه داشته باشند.

لطیفور رحمان، سخنگوی اداره توریستی، ورزش و باستان شناسی گفت که در پی کاهش موارد ویروس کرونا، حدود 2.681 میلیون توریست طی 13 آگوست 2020 تا 30 سپتامبر 2020 از خیبر پختونخوا بازدید کردند.

وی گفت بیش از 1.718 میلیون توریست از آبوت آباد از جمله ناتیاگالی، تندیانی، کاغان، ناران و دریاچه سیف الملوک و 0.664 میلیون نفر از سوات در این مدت بازدید نموده اند. بخش توریستی KP در حال کار بر روی طرحی برای توسعه مکان های پیک نیک در مجاورت پنج سد کوچک از جمله سد چاتری هاریپور، سد تندا کهات، سد کندال سوابی، سد جلوزای نوشرا و سد جهانگرا ابوت آباد است و فرایند را در این زمینه شروع نموده است

کارهای ساختمانی در جاده های دسترسی به سایت های توریستان تسریع شده است و دستورات کار برای ساخت جاده های دسترسی در مناطق اصلی توریستان در مناطق هزاره و ملاکند صادر شده است.

سید طائمور علی شاه، که یک محیط بان حیات وحش است به APP گفت که پارک های ملی سیف الملوک و لولوسار در سال 2003 برای حفاظت از محیط زیست، اکوسیستم، حفاظت از جنگل ها و زیستگاه های حیات وحش تاسیس شده اند و علاوه بر این که هزاران توریست از این دریاچه ها بازدید می نمایند، امکانات بهبود یافته دیگری نیز دارد.

وی گفت: دریاچه سیف الملوک برای اطمینان از حفاظت پایدار از آن در پارک ملی سیف الملوک گنجانده شده است.

وزیر امور خارجه گفت 11 منطقه توریستی یکپارچه (ITZ) در قالب یک پروژه بانک جهانی به ارزش 70 میلیون دلار برای ترویج توریستی در پاکستان ایجاد می گردد. به همین ترتیب، 3 میلیارد روپیه تحت برنامه اجرای سریع برای توسعه سایت های توریستی در مناطق ادغام شده اختصاص داده شد. این پروژه های اجرای سریع به بخش برنامه ریزی و توسعه ارسال شده و کار ساخت و ساز در مناطق توریستی در مناطق ادغام شده سال آینده شروع می گردد.

جنید خان گفت که دولت فدرال برای ساخت دو پل در جهت راه آهن پیشاور-لندی کوتل برای احیای صفری قطار خیبر تحت چندین برنامه توریستی مورد استفاده قرار گرفته است. وی گفت که مسئولان منطقه بودجه ای را برای یک قطار سافاری که بین پیشاور و اتوک تصویب نموده است و اضافه نمود این پروژه در کنار راه آهن پاکستان مورد استفاده قرار گرفته و کار بر روی آن به زودی پس از اجازه دولت فدرال شروع می گردد.

منبع : eye pakistan

منبع: چمدان
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1261

به "سیف الملوک در پاکستان را می شناسید؟ ، دریاچه ای که به افسانه هایش مشهور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیف الملوک در پاکستان را می شناسید؟ ، دریاچه ای که به افسانه هایش مشهور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید