شگفت انگیزترین دیدنی های طبیعت در جزیره ماداگاسکار

به گزارش مجله عکسفا، جزیره ماداگاسکار سفری جالب و شگفت انگیز به دنیایی خارق العاده و مملو از ثروت طبیعی و فرهنگی غنی را برایتان به ارمغان می آورد. جزیره ماداگاسکار زمان دایناسورها از قاره های آفریقا و آسیا جدا شد. به همین علت زندگی گیاهان و حیوانات ماداگاسکار به شکل شگفت انگیزی تکامل یافت. به طوری که گونه های بومی این کشور جزیره ای هیچ جای کره زمین یافت نمی گردد. جزیره ماداگاسکار در حدود 2000 سال پیش به استعمار انسان ها در آمد و امروزه به خاطر افزایش جمعیت، منابع طبیعی ارزشمند و بی نظیر ماداگاسکار در معرض خطر هستند.

شگفت انگیزترین دیدنی های طبیعت در جزیره ماداگاسکار

تا پیش از این ماداگاسکار بهشتی بکر زمین بود و تنها محل سکونت جانوران و گیاهان عجیب وغریب به شمار می رفت. در سفر به ماداگاسکار مانند مقاصد دیگر سفر شاهد ازدحام جمعیت جهانگردان نخواهید بود، چون تورهای ماداگاسکار از جمله تورهای لوکس محسوب می شوند و هزینه سفر به ماداگاسکار بالاست! در ادامه با این مقاله از مجله جهانگردی خبرنگاران همراه باشید تا هر آنچه را که پیش از سفر به ماداگاسکار ضروری است بدانید.

جزیره ماداگاسکار کجاست؟

جزیره ماداگاسکار کشوری واقع در قسمت شرقی سواحل جنوب آفریقا، شرق موزامبیک و اقیانوس هند است. جالب است بدانید در حدود 135 میلیون سال پیش، تجزیه ابرقاره گندوانا (که ماداگاسکار جزیی از آن بود) موجب جدایی خشکی پیوسته آفریقا-آمریکای جنوبی شد. در طی این تجزیه ماداگاسکار به مرور زمان یعنی در حدود بیش از 88 میلیون سال قبل از شبه قاره هند جدا شد. در نتیجه، گیاهان و جانوران ماداگاسکار به خاطر انزوا دچار دگرگونی شدند. گفته می گردد حدود 90 درصد آن ها بوم زاد و به عبارتی دیگر خاص هستند و تنها در جزیره ماداگاسکار دیده می شوند.

اکولوژی خاص جزیره ماداگاسکار آن را به عنوان قاره هشتم در جهان مشهور ساخته است. مرکز ماداگاسکار آنتاناناریوو است و میان بزرگ ترین جزایر جهان در رده چهارم قرار می گیرد. جمعیت ماداگاسکار متشکل از اقوام گوناگونی است. هنگام سفر به ماداگاسکار به وضوح می توان تنوع فرهنگی را در این کشور جزیره ای آفریقایی لمس کرد. واحد پول ماداگاسکار آریاری مالاگاسی است و زبان رسمی مردم ماداگاسکار مالاگاسی است، اما زبان فرانسه نیز در این کشور رایج است.

مردم ماداگاسکار به زبان انگلیسی تسلط ندارند و به همین خاطر اگر تصمیم به سفر به ماداگاسکار گرفته اید، بهتر است تورهای ماداگاسکار خبرنگاران را بخرید تا در طول سفر برای بازدید از جاذبه های جهانگردی ماداگاسکار و گشت وگذار در شهر دچار مشکل نشوید. دین اغلب مردم جزیره ماداگاسکار مسیحی است، ولی بعضی از مردم بومی دین مختص به خود را دارند. مهم ترین شهرهای ماداگاسکار عبارت هستند از: تواماسینا، آنتسیرابه، فینارانتسوا و ماهاجانگا.

جاهای تماشای ماداگاسکار

جاهای تماشای ماداگاسکار به حدی زیبا و بی نظیر هستند که این کشور جزیره ای کمتر شناخته شده در میان جهانگردان جهان را به یک اثر هنری مجذوب نماینده همانند تابلویی رویایی از منظره ها شگفت انگیز بدل ساخته اند. جنگل های انبوه بارانی زمردی رنگ، درختان بائوباب که مانند آسیاب های بادی غول پیکر بر فراز ساوانا سر به فلک کشیده اند، کوه های بی شمار خیره نماینده از سنگ های آهکی که مانند گلدسته های کلیسای گوتیک منظره ای فوق العاده از ماداگاسکار را به تصویر کشیده اند و… جزیره ماداگاسکار را به مقصدی خاص برای سفر تبدیل نموده اند.

علاوه بر منظره ها شگفت انگیز جاذبه های طبیعی ماداگاسکار، جاذبه های جهانگردی ساخت دست بشر این شهر نیز به همان مقدار به زیبایی جزیره افزوده اند! در ارتفاعات جزیره ماداگاسکار، هزاران سایه ایجاد شده از تراس های مزارع برنج، و شالیزارهای غرق در آب مانند آینه ای درخشان تصویری شگفت انگیز از آسمان صاف و آبی ماداگاسکار و کوه های گرانیتی سر به فلک کشیده شده را منعکس می نمایند!

برای بازدید از سواحل طلایی رنگ و درخشان ماداگاسکار باید به سواحل شرقی جزیره بروید. تخته سنگ های بزرگ ساحلی و درختان نخل زیبا که همانند سایه بانی همراه با نسیمی که از سوی اقیانوس هند می وزد، منظره و هوای سواحل طلایی را خیره نماینده، مطبوع و دلپذیر می نمایند. به سمت غرب و جنوب ماداگاسکار که بروید، می توانید از دشت های ناهموار ساوانای خشک، زمین های وسیع سرسبز با جنگل های انبوه مملو از گونه های گیاهی خاص و رودخانه های پر پیچ وخم بازدید کنید. در ادامه این بخش برترین جاهای تماشای جزیره ماداگاسکار را که می توانید در تور ماداگاسکار ببینید، به شما معرفی می کنیم.

آنتاناناریوو (Antananarivo)، مرکز ماداگاسکار

به گفته جهانگردان در هیچ کجای جهان شهری همانند آنتاناناریو مرکز ماداگاسکار را نخواهید یافت! شالیزارهای زمردین که مانند گردنبندی اطراف دریاچه ها قرار گرفته اند، کانال ها و تپه های سرسبز ماداگاسکار، خانه های رنگی که بخشی از آن ها هنوز در خیابان های نیمه سنگفرش متمرکز هستند، همگی منظرهی بی بدیل برای مرکز جزیره ماداگاسکار ایجاد نموده اند. در آنتاناناریوو حتی کلبه های پراکنده فقیرنشین نیز موجب زیبایی شهر شده اند.

بعضی از جاذبه های تماشای آنتاناناریوو که در تور ماداگاسکار می توانید ببینید عبارتند از:

قصر ملکه آنتاناناریوو (The Rovä of Antananarivo)

قصر ملکه در مرکز جزیره ماداگاسکار آنتاناناریوو مجموعه کاخ سلطنتی است که از قرن 17 به عنوان خانه پادشاهان این کشور مورداستفاده قرار می گرفت. برای بازدید از این مجموعه کاخ های سلطنتی باید به مرکز شهر مرتفع آنتاناناریوو بروید.

آمبوهیمانگا (Ambohimanga) در ماداگاسکار

آمبوهیمانگا تپه ای مرتفع و محل سنتی مستحکم و محافظت شده برای استقرار افراد سلطنتی در ماداگاسکار است که تقریبا در 24 کیلومتری شمال شرقی مرکز آنتاناناریوو واقع شده است. تپه آمبوهیمانگا و قصر سلطنتی که روی آن واقع شده، یکی از مهم ترین نماد هویت فرهنگی مردم این کشور و برترین بنای محافظت شده از یادبود پادشاهی قبل از استعمار مرینا (Merina)، به شمار می رود. این دهکده تاریخی شامل محل سکونت و دفن چندین پادشاه کلیدی ماداگاسکار است.

سایت تاریخی آمبوهیمانگا، یکی از دوازده تپه مقدس ایمرینا (Imerina) است، به عبارتی دیگر می توان گفت با هویت ملی همراه است و حداقل به مدت چهارصد سال است که شخصیت معنوی و مقدس خود را هم در عمل آیینی و هم در تخیل عامه حفظ نموده است. این مکان عبادتگاهی مقدس برای زائران ماداگاسکار و حتی بعضی از مردم جهان به شمار می رود.

باغ گیاه شناسی و جانور شناسی تسیمبازازا (Tsimbazaza)

باغ گیاه شناسی و جانورشناسی تسیمبازازا، مرکزی برای نگهداری و مطالعه درباره گونه های گیاهی و جانوری بومی و غیربومی واقع در محله تسیمبازازا در آنتاناناریوو، ماداگاسکار است. باغ گیاه شناسی و جانورشناسی تسیمبازازا دقیقا در شمال مجلس شورای ملی ماداگاسکار قرار گرفته است. گفته می گردد باغ گیاه شناسی و جانورشناسی تسیمبازازا برترین مجموعه حیات وحش مالاگاسی را در خود جای داده و چند گونه منحصربه فرد ماداگاسکار را که مشابه آن در هیچ کجای جهان نمی توان پیدا کرد، در آن به نمایش گذاشته شده است.

این باغ وحش یک موزه با مجموعه ای از حکاکی های قبیله ای و اسکلت چند مهره منقرض شده، از جمله یک مرغ فیلی، اسب های آبی، و لمورهای غول پیکر یا همان میمون پوزدار ماداگاسکار است. بعلاوه بزرگ ترین مجموعه از گیاهان خشک ماداگاسکار با تقریبا 80 هزار نمونه گیاهی در آن قرار گرفته است.

دریاچه آنوسی آنتاناناریوو (Lake Anosy)

دریاچه مصنوعی آنوسی واقع در قسمت جنوبی مرکز ماداگاسکار آنتاناناریوو، در حدود دو مایلی جنوب هاوت ویل (Haute-Ville) است. در دوران حکومت راداما اول (Radama I)، یک باتلاق جایگزین دریاچه آنوسی شد، ولی بعدها این دریاچه به وسیله جیمز کامرون (James Cameron) مجدد ساخته شد و به دستور او به شکل قلب عایدی. وسط این دریاچه یک جزیره وجود دارد که با جهت باریکی به شهر متصل می گردد. در این جزیره یک بنای یادبود قرار گرفته که به وسیله فرانسه به یاد افرادی که در جنگ جهانی اول کشته شده اند، احداث شده است.

بنای یادبود آوکس مورتس (aux Morts) به وسیله هنرمندان معروفی از قبیل باربریس مجسمه ساز و پرین معمار در سال 1927 احداث شد. در دوران راداما اول (Radama I) یک کارخانه باروت در این جزیره وجود داشت که بعدا به اقامتگاه تابستانی ملکه راناوالونا اول (Ranavalona I) تبدیل شد. کنار این دریاچه می توانید درختان جاکاراندا (jacaranda) را ببینید که در اکتبر و نوامبر شکوفه می دهند. در روز استقلال ملی که مصادف با 26 جون می گردد، هر ساله برنامه جشنواره آتش بازی در کنار دریاچه ترتیب داده می گردد.

دهکده ایفاتی (Ifaty) در جزیره ماداگاسکار

دهکده ایفاتی (Ifaty) در ساحل جنوب غربی ماداگاسکار واقع شده است. این دهکده دو روستای ماهیگیری قدیمی را در قلب خود جای داده است. اگر در پی آرامش و فرار از زندگی شهری هستید پیشنهاد می کنیم در تور ماداگاسکار حتما سری هم به دهکده ایفاتی بزنید. دهکده ایفاتی هم یکی دیگر از جاهای تماشای جزیره ماداگاسکار است که میان جهانگردان تورهای ماداگاسکار هواداران زیادی دارد. بعلاوه برای علاقه مندان به سرگرمیات آبی، سواحل دهکده ایفانی مناسب فعالیت هایی از قبیل ماهیگیری، شنا، شیرجه زدن و غواصی است. جنگل های خاردار معروف ماداگاسکار نیز در حومه این دهکده واقع هستند. برای بازدید از درختان بی نظیر و عجیب بائوباب که حدودا بیش از 800 سال سن دارند، نیز باید به جنگل های دهکده ایفاتی بروید.

گفتنی است که خیابان درختان بائوباب (Avenue of the Baobabs) بین نواحی موفراینداوا و بلونی سیریبیهینا در غرب ماداگاسکار میان جهانگردان جهان معروفیت فراوانی دارند و محلی خاص برای عکاسی هستند. معمولا همه جهانگردان تورهای ماداگاسکار از درختان بائوباب تماشا می نمایند؛ به همین خاطر، درختان بائوباب میان لیست پر بازدیدترین جاذبه های طبیعی ماداگاسکار قرار دارند.

منطقه حفاظت شده تسینگی دِ بماراها (Tsingy de Bemaraha)

منطقه حفاظت شده تسینگی دِ بماراها، در واقع یکی از پارک های ملی ماداگاسکار است که در منطقه ملاکای (Melaky Region)، در مجاورت سواحل شمال غربی جزیره ماداگاسکار واقع شده است. جنگل های انبوه این منطقه در بر دارنده انواع درختان، درختچه هاى حاره اى و گونه های گیاهی متنوع نادر هستند. بعلاوه پارک ملی تسینگی دِ بماراها زیستگاه گونه های مختلف لمور (Lemur) است. لمور به مقدار گربه و دارای پوست خزدار با رنگ های مختلفی مثل سفید، کرم، خاکستری، قهوه ای و سیاه رنگ است.

لمورها تنها در ماداگاسکار یافت می شوند که بعضی از آن ها در جنگل های بارانی مرطوب و بعضی دیگر در منطقه ها بیابانی و خشک زندگی می نمایند. پارک ملی تسینگی دِ بماراها (Tsingy de Bemaraha) بر دو ویژگی زمین شناسی متمرکز است که عبارتند از: 1. تینگینگ بزرگ؛ و 2. تینگینگ کوچک. ذخیره گاه طبیعی پارک ملی تسینگی دِ بماراها (Tsingy de Bemaraha) در لیست جهانی یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

جزیره ایل سنت ماری (Île Sainte-Marie) سابق یا نوزی بوراها (Nosy Boraha) امروزی

نوزی بوراها (Nosy Boraha) که در گذشته ایل سنت ماری (Île Sainte-Marie) نام داشت و امروزه نیز هنوز به وسیله بعضی از مردم محلی ماداگاسکار و جهانگردان با همان نام قدیمی ایل سنت ماری خوانده می گردد؛ جزیره ای زیبا واقع در ساحل شرقی ماداگاسکار است. آمبودیفوتاترا (Ambodifotatra) شهر اصلی این جزیره است و جزیره نوزی بوراها (Nosy Boraha) یا جزیره ایل سنت ماری (Île Sainte-Marie) با منطقه آنالانجیروفو (Analanjirofo) یک منطقه اداری مشترک تشکیل می دهد. علاوه بر سواحل زیبا و خیره نماینده، جالب ترین جاذبه جهانگردی این جزیره، کشتی های غرق شده دزدان دریایی است. بعلاوه در بازدید از جزیره نوزی بوراها (Nosy Boraha) یا جزیره ایل سنت ماری (Île Sainte-Marie) می توانید سرگرمیاتی مثل غواصی، جت اسکی، قایق سواری، شنا و… را تجربه کنید.

پارک ملی ایسالو (Isalo) در جزیره ماداگاسکار

پارک ملی ایسالو (Isalo)در منطقه ایهورومبه (Ihorombe) ماداگاسکار و در گوشه جنوب غربی استان فیانارانتسوا قرار گرفته است. نزدیک ترین شهرها به پارک ملی ایسالو، رانوهیرا (Ranohira)، تولیارا (Toliara) و ایهوسی (Ihosy) هستند. یکی از شاخص ترین جاذبه های تماشای ماداگاسکار در پارک ملی ایسالو منظره کوه های آهکی یا ماسه سنگی است. این کوه های آهکی به صورت طبیعی و در گذر زمان، با فرسایش ناشی از باد و آب به شکل برآمدگی های صخره ای خارق العاده، فلات ها، دشت های گسترده و دره های عمق تا 200 متر تجزیه شده و منظره فوق العاده خاص و بی بدیل امروزی را به وجود آورده است. بعلاوه، پارک ملی ایسالو منزلگاه رودخانه ها و جویبارهای دائمی و بسیاری از رودخانه های فصلی است که ارتفاع آن ها بین 510 تا 1268 متر متغیر است.

پارک ملی رانومافانا (Ranomafana National Park)

پارک ملی رانومافانا (Ranomafana National Park) در منطقه جنوب شرقی ماداگاسکار و نزدیکی روستای رانومافانا (Ranomafana) واقع شده و یکی از محبوب ترین پارک های ماداگاسکار محسوب می گردد. بخش شرقی پارک ملی رانومافانا از تماشای ترین منطقه ها است. جویبارهای بی شماری از تپه های جنگلی مملو از درخت و گیاهان سرسبز عبور می نمایند. پارک ملی رانومافانا محل زندگی لمور بامبو طلایی رنگ هم است که امروزه در معرض خطر انقراض هستند. رژیم غذایی این دسته از لمورهای طلایی شاخه های بامبوی دارای چندین دوز سیانور هستند. شاخه های بامبو برای سایر حیوانات کشنده است، اما با این وجود لمور طلایی مجذوب نماینده از بامبو تغذیه می نماید و هیچ اثری از مسمومیت یا بیماری حاصل از خوردن بامبو را نمی توان در این لمورها دید.

پارک ملی ماسوالا (Masoala National Park)

پارک ملی ماسوالا (Masoala National Park) در شمال شرقی ماداگاسکار، حدود 250 مایل از جنگل های بارانی را در بر می گیرد و شامل سه پارک دریایی است. پارک ملی ماسوالا ماداگاسکار، منزلگاه ده گونه لمور از جمله آی-آی (Aye-aye) است که از جمله بزرگ ترین پستانداران شب زیست جهان محسوب می شوند. این پارک بعلاوه منزلگاه مجموعه متنوعی از پرندگان و خزندگان، از جمله قورباغه گوجه فرنگی است که به دلیل رنگ قرمز روشن آن این نام را روی آن گذاشته اند. پارک های دریایی آمبودایلایتری (Ambodilaitry)، تامپولو (Tampolo)، و ایفاهو (Ifaho) برای انواع سرگرمیات آبی مثل غواصی، شنا و کایاک سواری ایده آل هستند.

پارک ملی آنداسیبه مانتادیا (Andasibe-Mantadia)

پارک ملی آنداسیبه مانتادیا (Andasibe-Mantadia) با حدود 100 مایل وسعت در شرق جزیره ماداگاسکار واقع است که یکی از جاهای تماشای ماداگاسکار محسوب می گردد. پارک ملی آنداسیبه مانتادیا محل زندگی 11 گونه مختلف لمور است که میان آن ها بزرگ ترین گونه نمور با نام ایندری (Indri) نیز دیده می گردد. این پارک در نزدیکی شهر آنتاناناریوو، مرکز ماداگاسکار قرار گرفته است و یکی از در دسترس ترین پارک های ملی ماداگاسکار برای بازدید محسوب می گردد. پارک ملی آنداسیبه مانتادیا به دو منطقه تقسیم می گردد:

پارک ملی مانتادیا (Mantadia National Park)، و ذخیره گاه آنالامازواترا (Analamazoatra). پارک ملی آنداسیبه مانتادیا از جمله پربازدیدترین پارک های ملی ماداگاسکار است. دلیل محبوبیت پارک ملی آنداسیبه میان جهانگردان تور ماداگاسکار تنوع بالای گونه های گیاهی و جانوری است. علاوه بر لِمورهای بامزه و جالب، در اینجا حیوانات مختلف و عجیب وغریب دیگری هم می توانید ببینید.

آیا جزیره ماداگاسکار برای جهانگردان امن است؟

به هر کجای جهان که سفر کنید، به عنوان جهانگرد ممکن است با افراد کلاهبردار یا خطراتی روبرو باشید؛ به همین خاطر است که بیشتر افرادی که قصد سفر به مقصدی تازه و ناشناخته را دارند ترجیح می دهند برای راحتی سفر و امنیت بیشتر با تور سفر نمایند.

ماداگاسکار هم از جمله مقاصد سفر ناشناخته ای به شمار می رود که بهتر است حتما با تور ماداگاسکار از آن تماشا کنید. معمولا مسافران ایرانی به خاطر همراه داشتن پول نقد باید در سفر به ماداگاسکار خیلی بیشتر مراقب باشند؛ به ویژه اگر برای بازدید از جاذبه های جهانگردی ماداگاسکار می خواهید از وسایل حمل ونقل عمومی در ماداگاسکار بهره ببرید، باید بیشتر حواستان را جمع کنید! در سفر به ماداگاسکار به خاطر داشته باشید که جرم و جنایت، به ویژه دزدی، در سراسر کشور ماداگاسکار شایع است و مردم محلی به جهانگردان توصیه می نمایند بعد از تاریکی هوا از هتل بیرون نفرایند. به همین خاطر است که حتی بعضی از هتل های آنتاناناریوو ماداگاسکار افرادی را برای اسکورت مسافران در شب استخدام می نمایند تا اگر مسافر قصد رفتن به کافه یا رستوران را داشت، از او مراقبت نمایند.

بنابراین به خاطر امنیت بیشتر، توصیه می کنیم از سفر انفرادی به ماداگاسکار بپرهیزید و حتما با تور ماداگاسکار سفر کنید. به خاطر داشته باشید در سطح شهر ماداگاسکار متکدیان زیادی وجود دارند که با تماشا جهانگردان به سمت آن ها می فرایند؛ بهتر است توجهی به این متکدیان نکنید و مراقب کیف و وسایل ارزشمند خود باشید!

همواره یک کپی از پاسپورت خود در گوشی یا چمدانتان داشته باشید تا اگر احیانا پاسپورتتان را گم کردید یا دزدیده شد، هنگام مراجعه به سفارت اطلاعات دقیق پاسپورت همراهتان باشد. بعلاوه هنگام بازدید از جاهای جهانگردی ماداسگار و گشت شهر همه پول و وسایل ارزشمندتان را با خود در سطح شهر نچرخانید. بهتر است این وسایل را در سیف باکس هتل قرار دهید.

برترین زمان سفر به جزیره ماداگاسکار چه زمانی است؟

برترین زمان سفر به ماداگاسکار بستگی به هدف شما از سفر، نوع سرگرمی در ماداگاسکار، جاهایی که دوست دارید ببینید، منطقه ای که به آن سفر می کنید و عواملی از این قبیل دارد. فصل تابستان در ماداگاسکار گرم و مرطوب است و از ماه نوامبر (حدود 10 آبان) شروع تا ماه مارچ (حدودا از 10 اسفند تا 10 فروردین) ادامه دارد؛ توجه داشته باشید در این مدت بارندگی در ارتفاعات و دامنه های شرقی شدید است و طوفان های شدید ممکن است خرابی های متعددی در منطقه ها شرقی ماداگاسکار ایجاد کند.

به همین خاطر با وجود مقرون به صرفه شدن قیمت تورهای ماداگاسکار، این بازه زمانی مناسب سفر نیست. با این وجود، در نیمه بیابانی جنوب غربی، آب وهوای ماداگاسکار خشک است و به ندرت بارندگی پراکنده و خیلی کم را تجربه می نماید. از ماه آپریل (حدود 12 فروردین) تا اکتبر (از 9 مهر تا 9 آبان)، ماداگاسکار هوای مرطوبی دارد و فصل خنک این کشور شروع می گردد. به همین خاطر برترین زمان سفر به ماداگاسکار از لحاظ شرایط آب وهوایی بین ماه های آپریل تا اکتبر (یعنی ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور و تا آخر مهر ماه) است.

آب وهوای ماداگاسکار در این بازه زمانی معتدل است. در نظر داشته باشید که اگر با هدف بازدید از حیات وحش، به ویژه تماشای نهنگ ها به ماداگاسکار سفر می کنید، از ماه جون (11 خرداد) تا سپتامبر (حدود 10 شهریور تا 8 مهر) برترین زمان سفر به ماداگاسکار است. نوامبر (به طور تقریبی از 10 آبان تا 9 آذر) اغلب به عنوان برترین زمان برای بازدید از حیات وحش ماداگاسکار توصیه می گردد. بعلاوه، ماه آگوست تا اکتبر (یعنی تقریبا از 10 مرداد تا 9 آبان ماه) ماه های ایده آل برای غواصی در ماداگاسکار به شمار می رود.

اگر تجربه و توصیه ای در سفر به این کشور تماشای دارید، آن را با کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: علی بابا
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2026

به "شگفت انگیزترین دیدنی های طبیعت در جزیره ماداگاسکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیزترین دیدنی های طبیعت در جزیره ماداگاسکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید