شگفتی بناهای حجاری شده در سنگ

به گزارش مجله عکسفا، معماری حجاری در سنگ، ایجاد یک ساختار با حجاری درون یک سنگ محکم و طبیعی است. مثال های زیادی از این گونه کار وجود دارد که اغلب آنها در ابعاد بزرگ و حاصل کار زیاد هستند. معابد حجاری شده در سنگی که در این مقاله لیست شده اند، در میان زیباترین و هیجان انگیزترین ساختمان های جهان هستند.

شگفتی بناهای حجاری شده در سنگ

معماری هنر و فن طراحی و ساختن بناها و پرداختن به فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هماهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است. بناهای عجیب بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که حاصل ذوق و سلیقه معماران چیره دستی بوده اند. اما در این گزارش به معماری از دل سنگ می پردازیم. معماران خلاقی که با حجاری سنگ ها بناهایی با عظمت به وجود آورده اند.

14-مقبره پادشاهان

مقبره پادشاهان در نزدیکی پافوس در جنوب شرقی قبرس یک گورستان بزرگ مربوط به قرن چهارم پیش از میلاد مسیح است. قبرها از سنگ خالی تراشیده شده اند و با ستون های دوریسی یونانی تزئین شده اند. با وجود نام این مکان، هیچ مدرکی مبنی بر وجود قبرهای اشراف در این گورستان وجود ندارد. در عوض این محوطه آسایشگاه نهایی اشراف بطلمیوسی و بلندمرتبگان است.

13-آرامگاه لیکیا

لیکیا فدراسیونی از شهرهای باستانی واقع در آنچه که امروزه استان های آنتالیا و موگلای ترکیه نامیده می گردد، است. آرامگاه های لیکیا اتاق های تشییع جنازه استادانه ای هستند که مستقیم درون سنگ و معمولا درون صخره حجاری شده اند. اغلب این آرامگاه ها مانند نمای خانه های چوبی لیکیایی ساخته شده اند. آرامگاه های حجاری شده لیکیایی های ثروتمند توسط تکنیک های دقیق حجاری و به ظرافت تراشیده شده اند. سطح بعضی از آرامگاه های حجاری شده با نقش های برجسته به تصویر کشنده ویژگی های خاص فوت شدگان و اتفاقات اصلی آن دوره تزئین شده است. ورودی این مجموعه با در غلطان سنگی بسته شده و روی یک جهت ریلی تکان می خورد.

12- مدائین صالح

مدائین صالح متشکل از جنوبی ترین و بزرگ ترین زیستگاه پادشاهی ناباتیان پس از پترا، پایتختش است. این محل که در میان ناباتیان به هِگرا مشهور بود، برای نمای صحرایش شهرت دارد که با ستون های ماسه سنگی با اندازه های متفاوت و ارتفاعات عربستان سعودی قابل تشخیص است. هِگرا در اطراف منطقه مسکونی و واحه اش در قرن 1 پس از میلاد مسیح ساخته شده و از ستون های ماسه سنگی برای ساخت گورستان استفاده شده است. مجموع چهار منطقه گورستانی باقی مانده اند، که شامل 131 مقبره حجاری شده در سنگ در محیط 13.4 کیلومتری پراکنده شده است.

11- غارهای موگاُو

غارهای موگاو یک سیستم 492 معبدی را در 25 کیلومتری جنوب شرقی مرکز دونهوآنگ تشکیل می دهد، واحه ای که به صورت استراتژیک در تقاطعی در راه ابریشم قرار گرفته است. غارها حاوی بعضی از بهترین نمونه های هنری بودایی پراکنده در دوره زمانی حدود هزار سال هستند. ساخت معبد غار بودایی در سال 336 پس از میلاد مسیح به عنوان مکانی برای نگهداری نسخ خطی و هنر شروع شد. در کنار غارهای لانگمن و یونگانگ، غارهای موگاو یکی از مشهورترین معابد باستانی حجاری شده در سنگ چین هستند.

10- غارهای لانگمِن

غارهای لانگمِن به طور متراکم در کنار کوه های شیانگ شان و لانگمِن شان در بخش شرقی مرکز چین قرار دارند. از شمال به جنوب، این فاصله به طول 1 کیلومتر پر از غار است. درون این غارها بیش از 2100 تورفتگی، بیش از 100.000 مجسمه، حدود 40 بتکده و 3600 لوح و ستون سنگی قرار گرفته است. ساخت این غارها در سال 493 پس از میلاد شروع شد. منطقه لانگمِن برای بازدید عموم آزاد است و با این که نمی توان وارد این غارها شد، بسیاری از آثار هنری از بیرون قابل مشاهده هستند.

9- غارهای یونگانگ

غارهای یونگانگ غارهای معبد بودایی در ایالت شانکسی چین هستند. این غارها در اصل در دوره میان 460 تا 525 پس از میلاد مسیح و حین سلسله وِی شمالی ساخته شده اند. این غارها مثال های شگفت انگیزی از حجاری چینی قرن های پنجم و ششم هستند. در مجموع این منطقه متشکل از 252 غار با بیش از 51.000 مجسمه بودا هستند.

8- کلیساهای گوریمه

پس از فوران آتشفشان حدود 2000 سال پیش، مواد مذاب سنگ های نرمی در منطقه کاپادوکیا در ترکیه ایجاد کردند. سنگ های نرم تر توسط باد و آب فرسوده شدند و سنگ های سخت تر را روی ستون ها باقی گذاشته اند و تشکیل دودکش های پریان امروزی را داده اند. مردم گوریمه، در قلب منطقه کاپادوکیا، دریافتند که این سنگ های نرم را می توان برای ساخت خانه، کلیسا و صومعه حجاری کرد. پناهگاه های مسیحی حاوی مثال های زیادی از نقاشی های دیواری بیزانسی و نماینده دستاورد منحصر به فرد هنری از دوره پس-آیکونوکلاست است.

7- کلیساهای لالیبلا

لالیبلا یکی از شهرهای مقدس اتیوپی و مرکز زیارت برای بیشتر جمعیت کشور است. این شهر روستایی در سرتاسر جهان به کلیساهای یکپارچه اش شناخته شده که نقش مهمی در تاریخ معماری حجاری در سنگ بازی می نماید. با وجود این که سابقه تاریخی این کلیساها تعیین نیست، تصور می گردد که بیشتر آنها در قرون 12 و 13 توسط تمدن های قرون وسطایی اتیوپیایی ساخته شده اند. کلیسای سنت جورج مشهورترین و جدیدترین بنا از میان کلیساهای 11 گانه است. ابعاد این مجتمع 25 متر در 25 متر در 30 متر است و یک حوضچه تعمید نیز بیرون کلیسا است که درون یک حفره مصنوعی قرار گرفته است.

6- غارهای آژانتا

غارهای آژانتا در ایالت ماهاراشترای هند، آثار تاریخی حجاری شده درون سنگ، مربوط به قرن دوم پیش از میلاد هستند. مجتمع رهبانی آژانتا شامل چندین ویهارا (سالن های اقامت رهبانی) و چایتیا-گریهاس (سالن گنبد تاریخی) حجاری شده در دیوار درونی کوه است. تا سال 480 پس از میلاد مسیح غارهای آژانتا خالی از سکنه بودند. در طول 1300 سال پس از آن جنگل دوباره رشد کرد و غارها تا سال 1819 مخفی، بدون بازدیدکننده و بدون مزاحم بودند تا زمانی که معابد حجاری شده توسط افسر انگلیسی دوباره کشف شدند.

5- غارهای اِلارو

غارهای اِلارو در 30 کیلومتری شهر آئورانگ آباد هند قرار دارند. اِلارو سمبل گوهره معماری حجاری سنگی هندی است. 34 معابد و صومعه های بودایی، هندویی و جینی بین قرون پنجم و دهم ساخته شده اند. غارهای بودایی اولین ساختارها و بیشترا شامل ساختمان های بزرگ و چندطبقه حجاری شده در سطح کوه و دارای اتاق های پذیرایی، خواب، آشپزخانه و اتاق های دیگر هستند. معبد کایلاسا مرکز بی نظیر اِلارو است. این ساختار عظیم الجثه که برای فراخوانی کوه کایلاش ساخته شده ، از درون یک سنگ تک تراشیده شده و مساحتی دو برابر اندازه پارتِنوان در آتن را پوشانده است.

4- دره ملکه ها

دره ملکه ها مکانی در مصر است که در زمان های باستان زنان فراعنه در آن به خاک سپرده شده اند. این دره در نزدیکی دره شناخته شده تر پادشاهان، در ساحل غربی نیل و روبه روی تِبِس قرار گرفته است. این منطقه بی ثمر به دلیل انزوای نسبی و نزدیکی اش به پایتخت های باستانی مصر انتخاب شده است. این گورستان دارای بیش از 70 مقبره است که بیشتر آنها با زیبایی و شکوه تزئین شده اند.

3- دره پادشاهان

دره پادشاهان، دره ای در مصر است که در دوره حدود 500 سال از قرن 16 تا 11 پیش از میلاد، مقبره هایی برای پادشاهان و اشراف ممتاز پادشاهان جدید ساخته شده است. این دره دارای 63 مقبره و اتاقک در محدوده یک چاله ساده تا مقبره پیچیده با 120 اتاق است. مقبره های اشرافی با صحنه هایی از اسطوره های مصری تزئین شده اند و شواهدی از باورها و مراسم تشییع جنازه آن موقع را ارائه می دهند. به نظر می رسد تمام مقبره ها در روزگاران باستان باز شده و مورد سرقت قرار گرفته است. تنها مقبره مشهور توتان خامون از بدترین سرقت ها در امان مانده است.

2- ابو سیمبل

ابو سیمبل یک محوطه باستان شناسی شامل دو معبد حجاری شده در سنگ در جنوب مصر و در ساحل غربی دریاچه Nasser است. معابد دوقلو در اصل در دوران پادشاهی رامسس بزرگ در قرن 13 پیش از میلاد، درون کوه ها به عنوان یادبودی ماندگار از خود و ملکه اش نِفِرتاری حجاری شده اند. در دهه 1960 میلادی، این مجتمع حین ساخت دریاچه Nasser، دریاچه عظیم مصنوعی شکل گرفته پس از ساخت سد اَسوان روی رود نیل، به جهت جلوگیری از تخریب، کلا جا به جا شد. ابو سیمبل همچنان به عنوان یکی از برترین جاذبه های توریستی مصر باقی مانده است.

1-پِترا

پِترا، شهر قرمز، به قدمت تاریخ پایتخت باستانی پادشاهی ناباتیان است. بدون شک ارزشمندترین گنج و بزرگ ترین جاذبه توریستی اردن است. شهری وسیع و منحصر به فرد که قرن ها پیش توسط ناباتیان در دره وادی موسا حجاری شده است. ناباتیانی که آن را تبدیل به تقاطعی مهم کردند که راه های ابریشم و ادویه که چین، هند و عربستان جنوبی را به مصر، یونان و روم متصل می کردند. برجسته ترین ساختمان پِترا الخزانه است که بر روی ماسه سنگ تراشیده شده و نمای عظیمش همه بناهای اطرافش را ناچیز نشان می دهد. منبع: Touropiaمنبع: کجارو
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 672

به "شگفتی بناهای حجاری شده در سنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفتی بناهای حجاری شده در سنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید