ضرر 6.5 میلیارد پوندی رنو در شش ماهه نخست سال 2020؛ الماس فرانسوی در خسران
به گزارش مجله عکسفا، شرکت رنو یکی از خودروسازان عظیم فرانسوی و شریک کلیدی نیسان در یک اتحاد خودرویی است. این شرکت فرانسوی در شش ماهه نخست سال 2020 میلادی به علت پیامدهای ناشی از شیوع بیماری کرونا، حدود 6.5 میلیارد پوند خسارت دیده است.
طی این مدت فروش کلی رنو در سراسر دنیا نیز حدود 35 درصد کاهش یافت. گروه خودروسازی رنو شامل شرکت های رنو، داچیا، آلپاین و شرکت روسی اتوواز می گردد.
این شرکت ها مجموعا در دو ماه ژوئن و جولای 1.26 میلیون دستگاه خودرو فروختند؛ رقمی بسیار از کمتر از 1.9 میلیون خودرو فروخته شده در مدت زمان مشابه سال 2019 میلادی.
درآمد این شرکت ها نیز به شدت کاهش یافته و نسبت به سال گذشته 34.3 درصد کاهش را نشان می دهد. مجموع فروش رنو و شرکت های زیرمجموعه آن در دو ماه جولای و ژوئن تنها 18.4 میلیارد یورو یا 16.4 میلیارد پوند بوده است.
ضرر دوجانبه رنو
رنو تخمین میزند که تأثیر همه گیری ویروس کووید 19 بر سوددهی این شرکت، حدود 1.8 میلیارد یورو تخمین زده گردد. فروش این شرکت در مجموع اتحاد خودرویی رنو-نیسان-میتسوبیشی نیز کاهش یافته و این اتحاد مجموعا 4.817 میلیارد یورو یا 4.3 میلیارد پوند خسران را تجربه نموده است.
لوکا دو مایو، مدیرعامل رنو که به تازگی از سئات به این شرکت منتقل شده است، در این باره گفت: اگرچه اوضاع مالی به شدت ما را تحت فشار قرار داده اما این مشکل همیشگی نخواهد بود. تیم های کاری و مدیران ما متعهد هستند که به وسیله یک رشته اقدامات سخت فرآیندها را اصلاح نمایند و محدوده بهینه سازی ما فراتر از کاهش هزینه های ثابت خواهد بود. آماده سازی ما برای آینده شامل ایجاد استراتژی توسعه نیز می گردد. من به توانایی های اتحاد رنو نیسان میتسوبیشی اعتقاد دارم و ما به طور جدی در این زمینه کوشش می کنیم.
لوکا دومایو این اظهارات را در یک ویدیو کنفرانس اعلام کرد و علاوه بر آن گفت برنامه خود برای شرکت رنو را در اوایل سال 2021 ارائه می دهد. به گفته او اتفاقات بزرگی نیز در شش ماهه دوم سال 2020 میلادی برای رنو رخ خواهند داد.
دومایو در مورد شرکت نیسان که از زمان برکناری و محاکمه مدیر عامل سابق خود، کارلوس گوسن تحت فشار است نیز گفت: هر دو شرکت رنو و نیسان در حال حاضر بر برطرف مسائل خود و بهبود شرایط تمرکز نموده اند.
استراتژی های رنو و نیسان برای برون رفت از بحران
در حال حاضر هر دو شرکت رنو و نیسان یک مدل رهبر-پیرو جدید را برای عملکرد خود مشخص نموده اند و به دنبال اشتراک گذاری دانش تکنیکی و فناوری های لازم در زمینه ساخت خودرو هستند.
دومایو ادامه داد: من گمان می کنم که ما و نیسان به توافق خوبی در زمینه پیشبرد اهداف مان دست یافته ایم و در حال حاضر چهار یا پنج پروژه کلیدی مشترک را در دست اقدام داریم. همکاری ما با یکدیگر قطعا برای هر دو طرف فایده خواهد داشت و من مطمئنم که ما می توانیم موارد زیادی را با هم به اشتراک بگذاریم. این اتحاد برای هر دو شرکت رنو و نیسان سودآور خواهد بود.
در حال حاضر روزنه های امیدی برای گروه رنو در حال پدیدار شدن است. برای مثال با حذف تدریجی قوانین قرنطینه در اروپا، میزان سفارش این شرکت در ماه ژوئن رشد بسیار بالایی داشت.
از سوی دیگر فروش خودرو برقی و کوچک این شرکت یعنی رنو زوئی نیز 50 درصد رشد را نشان می دهد. این فروش پیروز برای کسب اهداف مرتبط با میزان مصرف سوخت و آلایندگی در سال 2020 بسیار مفید خواهد بود.
رنو پیش از شیوع همه گیری کووید 19 نیز برنامه های ریاضتی خود برای کاهش هزینه ها را شروع نموده بود. این برنامه ها منجر به پس انداز مبلغی معادل 600 میلیون یورو یا 534 میلیون پوند در سال می شوند.
منبع: MOTOR1
منبع: دیجیکالا مگ