مجموعه تاریخی عباس آباد ، باغی بر روی آب و تپه (طراحی محوطه ویلا)

به گزارش مجله عکسفا، هرچند که شمال کشور به جنگل و دریای آن معروف است، اما امروز از مجموعه ای تاریخی که شکوه معماری ایران، در زمان صفوی را به نمایش گذاشته می گوییم. باغی ایرانی که در یونسکو به عنوان میراثی جهانی به ثبت رسیده و دریاچه ای مصنوعی که زیبایی درختان و تپه های اطراف را در دل خود قاب نموده. به بهشهر می رویم، به مجموعه تاریخی عباس آباد و باغ عباس آباد ...

مجموعه تاریخی عباس آباد ، باغی بر روی آب و تپه (طراحی محوطه ویلا)

جهت دریافت خدمات طراحی محوطه ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

آشنایی مجموعه تاریخی عباس آباد

می گویند محل سرگرمی و خوش گذرانی شاه عباس و شاه صفوی بوده که البته این روزها مرکزی توریستی شده برای افراد علاقه مند به تاریخ و طبیعت، تا بتوانند در میان درخت ها قدم زده و به جای مانده این بنا را کشف نمایند و یا در دریاچه قایق سواری. بسیاری از شما، مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر را یا در عکس ها دیده اید یا از نزدیک، اما امروز فرصت خوبیست تا با این شاهکار معماری بیشتر آشنا شوید. مجموعه تاریخی عباس آباد دارای سد و برج کنترل جریان آب، بنای داخل دریاچه مصنوعی که احتمالا پایه ای برای کاخ روی آن بوده، برج های دیده بانی دو گانه به فاصله 175 متر در شرق دریاچه، محوطه سازی شمالی، صفه و محوطه سازی جنوبی، حمام مجموعه در جهت غرب صفه سازی شمالی است، که در ادامه مختصر توضیحاتی درباره باغ عباس آباد می گوییم.

بناهای عباس آباد در باغ عباس آباد

از معروفترین این بناها آغاز می کنیم، همانی که در بیشتر عکس ها سوژه عکاس های خوش ذوق می گردد و در میان دریاچه واقع شده است. بنای چارطاقی آجری رنگ، که در دریاچه خودنمایی می نماید. بعد از آنالیز های بسیار تعیین شده که هر چند بنا، پس از گذشت سال ها از ساخت سد، کاربردی سرگرمیی پیدا نموده اما در ابتدا کاربردی علمی و فنی داشته. ارتفاع آن 18 متر است و اگر در فصول بارندگی به اینجا بیابید تا سقف زیر است، اما در فصول گرم سال می توانید تمام قد تماشایش کنید.

اما مهم تر از بنای چهارطاقی، باغ تاریخی عباس آباد است که داستانش ناگفته مانده. باغی که بر روی شیب طبیعی تپه ها و در میان درختان ساخته شده و موسیقی از ریزش آب بر روی پلکان ها را به راه انداخته. معماری باغ، به عصر صفوی بر میگردد، که هنرمندانه و هوشمندانه صورت گرفته. آب بر روی سطوح شیب دار و پلکان های ساخته شده فرو می ریخته و روزگاری این باغ سراسر از شور زندگی بوده. در محوطه نیز، دو برج آجری به قطر 7 و ارتفاع 14 متر هم وجود دارد که از ملات ساروج ساخته شده اند.

از دریاچه هم نباید غافل شد، زیرا در زیبایی مجموعه نقش بسیاری داشته. دریاچه زیبایی که با تغییر فصول و تغییر رنگ برگ درختان، رنگ عوض می نماید درواقع دریاچه ای دست ساز است، سدی مخزنی که با دانشی بی نظیر در آن دوران بوجود آمده. در نهایت برای نشان دادن دانش معماری بی نظیری که ایران، در آن دوران داشته است، از حمام عباس آباد می گوییم که با سیستم آبرسانی هوشمندانه اش، دمای محیط و آب قسمت های سربینه (رختکن) و گرمخانه که محل شستشو بوده را، به صورت جداگانه تامین می نموده. در واقع پشت این زیبایی نصفه کاره ای که از مجموعه دیده می گردد، دانش و تجربه بسیاری واقع شده است که شایسته تحسین است. در ادمه عکس هایی زیبا از مجموعه را با هم می بینیم ...

آدرس: مازندران،بهشهر، جاده بهشهر - گلوگاه، 6 کیلومتری جاده عباس آباد

منبع: همگردی
انتشار: 21 دی 1401 بروزرسانی: 21 دی 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2167

به "مجموعه تاریخی عباس آباد ، باغی بر روی آب و تپه (طراحی محوطه ویلا)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه تاریخی عباس آباد ، باغی بر روی آب و تپه (طراحی محوطه ویلا)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید