مدیرمجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب معرفی شد

به گزارش مجله عکسفا، به گزارش خبرنگاران، جلیل جباری ظهر دوشنبه در آیین تودیع و معارفه مدیرجدید مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب با اشاره به اینکه هم اکنون این اثر تاریخی در دست مرمت و بازسازی است اظهارداشت: صیانت از آثار تاریخی به خصوص آثار تاریخی ثبت شده جهانی نیازمند مشارکت همگانی است.

مدیرمجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب معرفی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم همکاری تمامی دستگاه های اجرایی در مرمت و صیانت از آثار تاریخی استان ادامه داد: پس از استقرار دولت، جهت گیری های استان در حوزه های میراث فرهنگی و صنایع دستی اصلاح شده و به نفع این اداره کل بوده است.

جباری همچنین با اشاره به همکاریهای خوب استانی و ملی در زمینه معرفی این مجموعه اضافه نمود: تخت سلیمان تکاب یکی از پایه های توسعه استان گردشگری بوده و با نظر مساعد استاندار می توانیم از مجموعه های جهانی بویژه تخت سلیمان در جهت توسعه گردشگری و اقتصادی استان بهره مند شویم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی با قدردانی از زحمات مدیر قبلی مجموعه اضافه نمود:عزیز یوسفی ایثار گرانه در خدمت مجموعه بودند و در مقایسه با دوره های قبل کارهای بسیار با ارزشی برای این مجموعه انجام دادند که امیدوارم مدیر جدید نیز ادامه دهنده سیاستهای سازمان و استان بوده و در خصوص ایجاد زیرساختهای لازم برای معرفی این مجموعه اقدامات اساسی را در برنامه خود داشته باشد.

فرهاد عزیزی مدیر کل سابق پایگاه های جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ضمن قدردانی از زحمات حسن یوسفی مدیر قبلی مجموعه گفت: معتقدم کار در مجموعه جهانی تخت سلیمان کار بسیار باارزشی است که مدیر آن باید فردی عاشق، آگاه و عالم به امورات باشد تا بتواند در این مجموعه مدیریت کند.

وی با اشاره به فراهم آمدن شرایط مطلوب در منطقه اضافه نمود: خوشبختانه هم در بخش دولت و هم در بخش مردمی شرایطی فراهم آمده تا بتوان با مشارکت و همدلی یکدیگر در معرفی هرچه بهتر این مجموعه کارهای بسیار بزرگی انجام داد.

عزیزی اظهارداشت: سازمان میراث فرهنگی و بویژه امور پایگاه های جهانی آماده است تا با اختصاص اعتبارات لازم و حمایتهای معنوی و مادی تمامی پایگاه ها جهانی کشور را در شرایط مطلوبی حفظ کند و تخت سلیمان نیز بعنوان نگین پایگاهها جهانی استان آذربایجان غربی نیز از این حمایت ها بهره مند خواهد شد.

درخاتمه این مراسم با اهدای لوح از زحمات حسن یوسفی قدردانی شده و ابلاغ سرپرستی علیرضا شاه محمدپور که به امضای معاون میراث فرهنگی سازمان متبوع رسیده به وی اعطا شد.

علیرضا شاه محمدپور دانشجوی دکترا در رشته مرمت آثار تاریخی بوده و سابقه فعالیت چهار ساله در مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب را دارد.

مجموعه جهانی تخت سلیمان با آثاری پر رمز و راز دارای عجایب سحرآمیزی از زادگاه زرتشت بوده که بازدید از آن پنج دوره تاریخ تمدن بشری و ایرانی را به علاقمندان معرفی می کند.

این مجموعه تاریخی کم نظیر و آثار باستانی آن یکی از مهمترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن کشور ایران است، این آثار تاریخی که در کوهستان های غرب کشور و در محل بسیار مصفا و خوش آب و هوای تکاب قرار گرفته، در زمان های قدیم دارای موقعیت سوق الجیشی حساس بوده است.

بقایای مجموعه بر روی جبهه ای از سنگ در 48 کیلومتری شمال شرق تکاب قرار گرفته و در میان انبوهی از آثار طبیعی و مصنوعی مانند دریاچه ها، آبگرم ها، قبور کهنسال و ابنیه تاریخی دیگر احاطه شده است.

بعد از به ثبت رسیدن مجموعه ساسانی تخت سلیمان تکاب به عنوان چهارمین اثر ایرانی در فهرست آثار جهانی از سوی سازمان یونسکو تلاش هایی برای آشکار شدن رازهای سر به مهر این مجموعه آغاز شده که هنوز هم بی وقفه ادامه دارد.

تخت سلیمان یا شهر گنجک در یک دره سرسبز در بلندی 3 هزار متری، سرشار از جاذبه های کم نظیر طبیعی-تاریخی واقع شده، این ناحیه همان شهر مشهوری است که بنا به نوشته های کهن، زادگاه زرتشت بوده و در نوشته های پهلوی به نام گنجک خوانده شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 740

به "مدیرمجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب معرفی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیرمجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب معرفی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید