مصرف آب تهرانی ها رکورد زد

به گزارش مجله عکسفا، مصرف آب مرکز نشینان در روزهای پایانی هفته در اسفندماه به مرز 52 هزار و 500 لیتر در ثانیه رسیده، این مقدار مصرف هم مقدار اوج مصرف لحظه ای آب در روزهای گرم سال است.

مصرف آب تهرانی ها رکورد زد

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه در روزهای آخر سال قرار داریم و سنت خانه تکانی در بیشتر خانه ها اجرا می گردد شاهد افزایش مصرف آب در روزهای گذشته هستیم، به طوری که در روزهای گذشته اندازه مصرف از 52 هزار لیتر بر ثانیه هم گذر کرد که رکورد بی سابقه ای محسوب می گردد.

از ابتدای سال آبی تا 12 اسفند تنها 103.6 میلی متر بارندگی در تهران ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 13 درصد و در مقایسه با میانه بلند مدت 35 درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که مرکز همچنان دچار تنگنای آبی است و بعضی از مشترکان بیش از دو برابر الگوی مجاز آب مصرف و از ابتدای طرح برخورد با مشترکان بد مصرف تا به امروز 38 هزار خانوار بد مصرف که بیش از دو برابر حد مجاز (28 متر مکعب در ماه) مصرف می نمایند با محدودیت و قطع موقت آب روبرو شدند. این محدودیت ها هم نتوانسته جلوی اضافه مصرف مشترکان پر مصرف را بگیرد، به طوری که تنها 21 درصد این دسته از مشترکان بد مصرف، مصارف خود را به الگوی مجاز رسانده اند.

این روزها با راهکارهایی بسیار ساده می توان اندازه مصرف در هنگام خانه تکانی را کاهش داده و برای گذر از این تنش آبی یاری کرد، شوینده های شیمیایی هر چند باعث پاکیزگی می گردد اما استفاده نادرست از این مواد در کوتاه مدت آسیب جدی به سلامت انسان و محیط زیست وارد می نماید. این مواد در چرخه استفاده از آب های خاکستری باقی می ماند و به محیط های مختلف مانند زمین های کشاورزی وارد می گردد. وجود مواد شیمیایی در آب فرایند تصفیه فاضلاب را با مشکل روبرو می نماید بنابراین تا جایی که امکان دارد از این شوینده های شیمیایی کمتر استفاده کنیم.

آبی که حاوی مواد شوینده شیمیایی نیست را می توان به مصرف گل ها و گیاهان خانگی رساند و اینگونه از هدر دادن آن ها جلوگیری کرد. شستن پرده ها و فرش ها را به کاربلدها بسپارید، با این کار از استفاده از آب تصفیه شده برای شستشوی این وسایل جلوگیری می گردد.

استفاده از آب به عنوان جارو برای تمیز کردن بالکن یا حیاط، کار بسیار غلطی است که گاهی اوقات موقع خانه تکانی ها دیده می گردد. در شرایطی که در کشور با کم آبی دست و پنجه نرم می کنیم هدر دادن آب به این شکل بسیار ناپسند است. سرویس و تعمیر شیرآلات خراب را در فهرست کارهای خانه تکانی قرار دهید، با این کار مانع از هدررفت آب تصفیه شده و تبدیل آب سالم به فاضلاب می شویم.

تفکیک زباله ها هنگام خانه تکانی نیز اهمیت دارد چرا که با این اقدام اندازه مصرف انرژی و آب نسبت به فراوری اولیه به طرز چشمگیری کاهش پیدا می نماید. بعلاوه ضروری است برنامه های فنی وسایل خانگی مختلف مانند لباسشویی را بیاموزید تا بتوانید مدت زمان شست وشو را بر اساس احتیاج خود تنظیم کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 18 اسفند 1401 بروزرسانی: 18 اسفند 1401 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 2195

به "مصرف آب تهرانی ها رکورد زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف آب تهرانی ها رکورد زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید