مواد غذایی با میزان پروتئین پایین

به گزارش مجله عکسفا، رژیم غذایی کم پروتئینه برای افراد مبتلا به مسائل کلیوی و یا کبدی تجویز می شود. یافتن مواد غذایی سرشار از پروتئین کار آسانی است، اما در پی مواد غذایی کم پروتئینه بودن می تواند اغلب برای بعضی افراد مشکل

مواد غذایی با میزان پروتئین پایین

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

رژیم غذایی کم پروتئینه برای افراد مبتلا به مسائل کلیوی و یا کبدی تجویز می شود. یافتن مواد غذایی سرشار از پروتئین کار آسانی است، اما در پی مواد غذایی کم پروتئینه بودن می تواند اغلب برای برخی افراد مشکل باشد. بنابراین برای افرادی که مجبور به پایبندی به مواد غذایی کم پروتئینه به دلیل برخی مسائل مرتبط با سلامتی هستند، این مقاله می تواند کمک بزرگی باشد.

اگرچه پروتئین یکی از مواد مغذی مهم ضروری برای بدن است، در برخی افراد ممکن است ضرر آن بیش از نفعش باشد. پس از مصرف پروتئین، متابولیسم و یا سوخت و ساز آن در کبد اتفاق افتاده و مواد زائد پروتئین همانند اوره به بیرون دفع می شوند.

پس از متابولیزه و هضم شدن پروتئین، وظیفه دفع مواد زائد به کلیه ها واگذار می شود. این امکان وجود دارد که میزان بالایی اوره در کلیه تشکیل شود که این امر یا به دلیل عملکرد نامناسب کلیه ها و یا به دلیل رژیم غذایی سرشار از پروتئین است. اوره همچنین ممکن است در نهایت در جریان خون تشکیل شده که به نوبه خود مسائل بیشتری را بوجود می آورد. بنابراین، از رژیم کم پروتئینه پیروی شده تا فشار و بار وارد آمده بر روی اندامهای حیاتی به طور مؤثری کاهش یابد. با این حال، در صورتی که هرگونه مسئله ای در رابطه با کبد وجود داشته باشد، متابولیسم پروتئین از طریق بدن با مشکل مواج می شود.

مواد غذایی کم پروتئینه

رژیم غذایی که حاوی میزان کمی پروتئین است به طور معمول برای افرادی تجویز می شود که مبتلا به اختلالات کلیوی و کبدی هستند. به منظور پیروی از یک رژیم کم پروتئینه، فرد بایستی از مواد غذایی که محتوای پروتئین پایینی دارند، آگاه باشد. پیش از پرداختن به چنین مواد غذایی، توجه شما را به این موضوع جلب می کنم که مصرف سدیم در افرادی که به آنها توصیه شده از یک رژیم غذایی کم پروتئینه پیروی کنند، همچنین بایستی کاهش یابد.

سوپ

به هنگام تهیه سوپ، می توانید از جایگزینهای مختلفی برای مواد تشکیل دهنده سوپ که سرشار از پروتئین می باشند، استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید از جایگزینهای شیر به منظور تهیه براث یا آبِ گوشت خامه ای استفاده کنید. متناوباً می توانید همچنین از پودر برنج و یا خود برنج جهت غلظت بخشیدن به سوپ بهره برید. پاستا نیز جایگزین دیگری است که می توانید از آن استفاده کنید. اگر سوپهای رقیق را می پسندید، آنگاه می توانید آن را با استفاده از سبزیجات حاوی پروتئین پایین تهیه کنید. با این حال، از بکار بردن انواع لوبیا خودداری کنید، به این دلیل که منبعی غنی از پروتئین می باشند.

سالاد

سالاد غذای کم پروتئینه مورد علاقه من است. راه های مختلف بسکمک جهت تهیه سالاد وجود دارد. می توانید از طیف گسترده ای از سبزیجات همراه با چاشنی های مختلف جهت تغییر در سالاد استفاده کنید. چنانچه تمایل داشته میزانی پنیر به آن بیافزایید، آنگاه می توانید از پنیر کاتِج یا پنیر لور (نوعی پنیر دلمه) استفاده کنید که از شیر کم چرب گاو تهیه شده به طوری که از مقادیر پروتئین نسبتاً کمتری برخوردار است.

پاستا

پاستا یا ماکارونی حاوی پروتئین کم و کربوهیدرات بالایی است، بنابراین می تواند هنگامی که فرد تحت رژیم کم پروتئینه واقع شده است مصرف شود. با این حال، بایستی از منابع کم پروتئین آن استفاده کنید. چنانچه از سس سفید خوشتان می آید، آنگاه می توانید از آرد گندم با آب جهت تهیه سس بهره برید. افزودن سبزیجات به پاستا نیز مفید خواهد بود. همچنین می توانید سالاد ماکارونی درست کنید، اما اطمینان حاصل نمایید که از چاشنی ها و افزودنی های کم پروتئینه استفاده کنید.

برنج

همانند ماکارونی، برنج نیز غنی از کربوهیدرات و پروتئین کم است. بهتر است سبزیجات زیادی را به برنج افزوده تا یک وعده غذایی سالم از آن درست کنید. در صورت لزوم، می توانید همچنین گوشت بدون چربی به آن بیافزایید اما اطمینان حاصل کنید که مقادیر کمی از این پروتئین به برنج می افزایید.

ساندویچ

شما هم می توانید ساندویچ بدون پروتئین انتخاب کنید، و یا از ساندویچ با میزان پروتئین پایین استفاده نمایید. در صورتی که دوست دارید ساندویچ کم پروتئینه مصرف کنید، آنگاه بهتر است برشهای نازک گوشت در آن بکار برید. در آن واحد، از قلم نیاندازید که سبزیجات را در آن مورد استفاده قرار دهید. به طور مشابه، می توانید پنیر کم چرب به آن اضافه کنید، اما بهتر است پنیر کاتج تهیه شده از شیر کم چرب گاو را در آن بکار ببرید. متناوباً می توانید از مقادیر کمتر پنیر با طعم قوی استفاده کنید.

میوه

یکی از سالم ترین مواد غذایی کم پروتئینه، میوه بوده که تقریباً عاری از پروتئین است. می توانید از میوه در بین وعده های غذایی خود استفاده کرده تا بدین ترتیب احساس گرسنگی و هوس به خوردن در شما کاهش یابد. بهتر است میوه هایی را برگزینید که حاوی میزان قند پایینی باشند. میوه هایی مانند سیب، صیفی جات، و مرکبات چند مورد از بهترین گزینه ها به حساب می آیند.

ممکن است اجازه داشته باشید مقادیر کم پروتئین در وعده های غذایی خود بگنجانید، البته منوط به شرایط سلامت تان، می توانید این کار را انجام دهید. پیش از پیروی از یک رژیم غذایی کم پروتئینه، توصیه می شود که با پزشک خود مشورت کنید و رژیم غذایی فوق الذکر را بایستی تنها تحت نظارت پزشک دنبال نمایید.

منبع: راسخون
انتشار: 18 آبان 1400 بروزرسانی: 18 آبان 1400 گردآورنده: ak3fa.ir شناسه مطلب: 1825

به "مواد غذایی با میزان پروتئین پایین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی با میزان پروتئین پایین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید